• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilka appar, rekommenderar ni?

F

F.d. 25168

Guest
Sv: Vilka appar, rekommenderar ni?

knarrevik du har fel, påslagen gps er en bad boy for batteri, dette om den brukas eller ej !!
Platsbestemmelsar i diverse app, google och andre brukar bare a-gps, også på en android derved brukas inta mycket batteri.

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

knarrevik du har fel, påslagen gps er en bad boy for batteri, dette om den brukas eller ej !!
Platsbestemmelsar i diverse app, google och andre brukar bare a-gps, også på en android derved brukas inta mycket batteri.

Navigeringsapparna funkar utan a-gps.
Om man stänger av WiFi och tar ut simkortet spelar ingen roll men med avstängd "Platstjänst" (GPS) fungerar de inte.

Det betyder att aktiverad GPS inte har någon större inverkan på batteritiden.
Standbytiden är ca 10 dygn vare sig GPS är aktiverad eller inte, åtminstone på iPhone/iPad.

C

cheetah1

Guest

Konverterare/kompetent kalkylator till iPad:
https://itunes.apple.com/se/app/converter/id444409004?mt=8
Gratis utbildning:
https://itunes.apple.com/se/app/itunes-u/id490217893?mt=8
En bildskön väderapp:
https://itunes.apple.com/se/app/vader/id403692190?mt=8
Lite webförströelse när man inte har nåt att göra:
https://itunes.apple.com/se/app/stumbleupon!/id386244833?mt=8
Favorit i repris, all världens radio:
https://itunes.apple.com/se/app/tunein-radio/id418987775?mt=8

Några förslag från mig. :)

M

MatsFo

Guest

Knarrevik, du har tyvärr fel i vad gäller platstjänster och GPS. Carnival har helt rätt.

Inga problem med mina iPhones som har nästan 200 appar aktiverade. Den iPhone som jag använder mer sällan kan ligga standby i flera dagar utan att batteriprocenten går ned.
Med aktiverade antar jag att du menar installerade? För det finns nog ingen iPhone eller Android för den delen som klarar av att ha 200 appar aktiva på samma gång.
Det tar 0 minne och 0 batteri att ha appar installerade som inte körs, i båda systemen.

De flesta telefoner klarar långa standbytider när de inte gör något. Men att batteriet inte laddas ur alls under flera dygn har jag aldrig någonsin sett, vare sig iPhone eller Android eller någon annan telefon.

I en iPhone/iPad är GPS alltid aktiverad i Platstjänster!
Utan den aktiveringen fungerar inte flertalet appar som synes på bilden nedan.

Nej Carnival, påslagen GPS genom "Platstjänster" drar inte ur batteriet i iPhone/iPad i någon större utsträckning!
Möjligtvis är det så i Androider, det skulle i så fall förklara den dåliga batteritiden i mina.

Jag har f.n. 96 appar aktiverade i "Platstjänster" i iPhone, flertalet av apparna fungerar dåligt utan.
För vissa som tex navigeringsappar, karttjänster och appar med förstärkt verklighet är GPS ett måste.

Här syns standbytiden i ett batteri laddat till 95% och GPS aktiverad i min iPhone 5:

PS! Gamla iPhone funkar fortfarande efter drygt 3 år tack vare att de fortfarande uppdateras!

För det första så fungerar de flesta appar utan platstjänster, det är bara det att de inte får reda på av telefonen var någonstans de är utan appen måste fråga efter vad man vill söka efter.

Sedan är det så att bara för att appen är aktiverad för platstjänster så innebär det inte att GPSen är igång och då den är igång för att man t.ex. kör appen så är det många appar som bara har igång GPSen en kort stund så att de får en ungefärlig platsangivelse vilket räcker för de flesta appar.

Det syns, både på iPhone och på Android när GPSen är aktiverad uppe i statusraden. Då det inte syns är den heller inte igång. Så det är nog där din missuppfattning är. Du tror att GPSen är igång när den inte är det. På din bild är GPS inte igång på din iPhone 5:a.

Ja där håller jag med dig, iPhone är något bättre med att hålla gamla iPhones levande genom att man kan uppdatera dem under längre tid än Android. Men nu går några i graven som inte kan uppdateras till iOS 6.

Det betyder att aktiverad GPS inte har någon större inverkan på batteritiden.
Standbytiden är ca 10 dygn vare sig GPS är aktiverad eller inte, åtminstone på iPhone/iPad.

Det är som sagt här hela ditt misstag görs som jag ser det, att du tror att GPSen är igång då den inte är det bara för att massa inaktiva program har aktiverat platstjänster och att GPS är aktiverat på platstjänster.

Kan inte någon som har iPhone skicka en skärmbild då GPSen är igång, jag har ingen iPhone i närheten just nu.

/Mats

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nej, det är skillnad på om en app är installerad och aktiverad.
Alla som använder iPhone/iPad vet detta eftersom man ibland är tvungen att avsluta/stänga av illa skrivna appar.
I mitt fall är de aktiva apparna f.n. 96 st.

Vad beträffar vilka appar som för tillfället är aktiverade under Platstjänster är som du säger markerade med en pil och de kan vara fler än 20 vid ett och samma tillfälle.

Istället för att argumentera fram och tillbaka föreslår jag som alltid att testa/prova själv. Det undanröjer en massa missförstånd.

På den nedersta raden ser man vilka navigeringsappar som f.n. är aktiva och de är fler som inte visas på första sidan.

image.jpg

PS! Det händer ibland att jag av misstag samtidigt använder flera navigeringsappar samtidigt vilket kan bli lite motsägande och framför allt tjatigt.
Jag märker det på att jag har kvinnliga röster på vissa och manliga på andra.

Senast ändrad:
M

MatsFo

Guest

Alla som använder iPhone/iPad vet detta eftersom man ibland är tvungen att avsluta/stänga av illa skrivna appar.
I mitt fall är de aktiva apparna f.n. 96 st.

Istället för att argumentera fram och tillbaka föreslår jag som alltid att testa/prova själv. Det undanröjer en massa missförstånd.

På den nedersta raden ser man vilka navigeringsappar som f.n. är aktiva och de är fler som inte visas på första sidan.

Nej, det är också ett missförstånd. Vad man ser när man dubbeltrycker på home-knappen är de senaste apparna man använt i ordning från vänster till höger. En del kan vara igång och en del inte, men det ser du inte där.
De allra flesta GPS-programvaror stänger av sig när man går ur dem, åtminstone GPSen (just för att den drar så väldigt mycket).
Enklaste sättet att se det är på samma sätt som man ser GPS-pilen i övre vänstra hörnet på status-raden. Om den inte syns är GPSen avstängd!

Apropå att testa: Ta gärna en av dina GPS-appar som klarar av att stänga av skärmen (eftersom du tror att det är skärmen som drar) men ändå att programmet fungerar och GPSen är igång. Då kan du testa om du får dina 213h som du tror att du får.
Mitt tips, max 8-10h blir det då innan batteriet är slut.
Skärmen drar en hel del också, det håller jag med om.

/Mats

M

MatsFo

Guest

Jag ser (först) nu att vi tagit över en annan tråd. Det finns ingen som kan flytta GPSens av/på till ny tråd för själva diskussionen tror jag kan hjälpa en hel del att förstå lite mer om våra smartphones och plattor.

/Mats

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nej, det är också ett missförstånd. Vad man ser när man dubbeltrycker på home-knappen är de senaste apparna man använt i ordning från vänster till höger. En del kan vara igång och en del inte, men det ser du inte där./Mats

I detta fallet är samtliga igång, så det är inget missförstånd!
Prova själv!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

På tal om videoupptagning, är det någon som känner till en app som på ett lättvindigt sätt kan spela in det man gör på en telefon/platta?

M

MatsFo

Guest

På tal om videoupptagning, är det någon som känner till en app som på ett lättvindigt sätt kan spela in det man gör på en telefon/platta?

"Display Recorder" verkar finnas, eller åtminstone ha funnits. Om den försvunnit så lär det ha varit för att Apple stängde ner den och då tror jag inte det finns någon annan heller för att Apple av någon anledning vill stoppa det.

Display Recorder Approved In The App Store | Macgasm

/Mats

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ja faktiskt, det finns en app Disp Recorder för 75 kr.
Jag undrar om den kan spela in det som man utför på skärmen?
Jag vill ju inte gärna kasta 75 kr i sjön.

M

MatsFo

Guest

Display Recorder gjorde det. Om den här gör det inte går egentligen inte att se tycker jag när man försöker läsa det lilla som står om den.
/Mats

M

MatsFo

Guest

I detta fallet är samtliga igång, så det är inget missförstånd!
Prova själv!
Det var länge sedan jag varit med om någon som så selektivt svarar på det man diskuterar, och ofta med något nytt utan att förklara varken det nya eller det diskussionen nyss handlade om i någon detalj.

Hur ser du att samtliga av dessa program är igång?
De som är igång är det väl fortfarande i max 10 minuter, men det var ju inte det här frågan gällde öht.
Börja gärna på en ny tråd så att vi slipper störa denna förträffliga tråd något mer...
/Mats

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hur ser du att samtliga av dessa program är igång?
De som är igång är det väl fortfarande i max 10 minuter, men det var ju inte det här frågan gällde öht.
Börja gärna på en ny tråd så att vi slipper störa denna förträffliga tråd något mer...
/Mats

Jo, eftersom jag omedelbart kan skifta mellan apparna utan att de tar tid på sig att starta från scratch! De fortsätter alltså där jag sist befann mig i appen.
Detta kan vara en nackdel om man av misstag kör flera navigeringsappar samtidigt med olika resmål.
I sådana fall måste man alltså nödstänga appen med hjälp av minustecknet på nedersta raden.

Jag inser också att alla mina 96 aktiverade appar under Platstjänster inte körs i bakgrunden efter att ha varit nere en tid.

Den ursprungliga frågan var om GPS (aktiverade Platstjänster) drog ur batteriet och det gör den inte. Man behöver alltså inte manuellt avaktivera GPS (platstjänster).

Dessutom behövs inte A-GPS för att använda navigeringsappar eller andra liknande appar, den snabbar bara på platsbestämningen.

Jag hoppas att detta inte låter alltför virrigt!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Display Recorder gjorde det. Om den här gör det inte går egentligen inte att se tycker jag när man försöker läsa det lilla som står om den.
/Mats

Den finns tydligen inte längre på App Store. Ersättaren Disp Recorder kan tydligen inte spela in på samma sätt, man varnar för att köpa den.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Appen Skype WiFi har varit uppe tidigare och fungerar på flygplatser runt om i världen men kan också ersätta lokala kontantkort för oss husbilsåkare.

Frågan är om Skype lyckats övertyga tillräckligt många "providers"?

image.jpg

Toppen