Sv: Vilka appar, rekommenderar ni?
Knarrevik, du har tyvärr fel i vad gäller platstjänster och GPS. Carnival har helt rätt.
Inga problem med mina iPhones som har nästan 200 appar aktiverade. Den iPhone som jag använder mer sällan kan ligga standby i flera dagar utan att batteriprocenten går ned.
Med aktiverade antar jag att du menar installerade? För det finns nog ingen iPhone eller Android för den delen som klarar av att ha 200 appar aktiva på samma gång.
Det tar 0 minne och 0 batteri att ha appar installerade som inte körs, i båda systemen.
De flesta telefoner klarar långa standbytider när de inte gör något. Men att batteriet inte laddas ur alls under flera dygn har jag aldrig någonsin sett, vare sig iPhone eller Android eller någon annan telefon.
I en iPhone/iPad är GPS alltid aktiverad i Platstjänster!
Utan den aktiveringen fungerar inte flertalet appar som synes på bilden nedan.
Nej Carnival, påslagen GPS genom "Platstjänster" drar inte ur batteriet i iPhone/iPad i någon större utsträckning!
Möjligtvis är det så i Androider, det skulle i så fall förklara den dåliga batteritiden i mina.
Jag har f.n. 96 appar aktiverade i "Platstjänster" i iPhone, flertalet av apparna fungerar dåligt utan.
För vissa som tex navigeringsappar, karttjänster och appar med förstärkt verklighet är GPS ett måste.
Här syns standbytiden i ett batteri laddat till 95% och GPS aktiverad i min iPhone 5:
PS! Gamla iPhone funkar fortfarande efter drygt 3 år tack vare att de fortfarande uppdateras!
För det första så fungerar de flesta appar
utan platstjänster, det är bara det att de inte får reda på av telefonen var någonstans de är utan appen måste fråga efter vad man vill söka efter.
Sedan är det så att bara för att appen är aktiverad för platstjänster så innebär det inte att GPSen är igång och då den är igång för att man t.ex. kör appen så är det många appar som bara har igång GPSen en kort stund så att de får en ungefärlig platsangivelse vilket räcker för de flesta appar.
Det syns, både på iPhone och på Android när GPSen är aktiverad uppe i statusraden. Då det inte syns är den heller inte igång. Så det är nog där din missuppfattning är. Du tror att GPSen är igång när den inte är det. På din bild är GPS
inte igång på din iPhone 5:a.
Ja där håller jag med dig, iPhone är något bättre med att hålla gamla iPhones levande genom att man kan uppdatera dem under längre tid än Android. Men nu går några i graven som inte kan uppdateras till iOS 6.
Det betyder att aktiverad GPS inte har någon större inverkan på batteritiden.
Standbytiden är ca 10 dygn vare sig GPS är aktiverad eller inte, åtminstone på iPhone/iPad.
Det är som sagt här hela ditt misstag görs som jag ser det, att du tror att GPSen är igång då den inte är det bara för att massa inaktiva program har aktiverat platstjänster och att GPS är aktiverat på platstjänster.
Kan inte någon som har iPhone skicka en skärmbild då GPSen är igång, jag har ingen iPhone i närheten just nu.
/Mats