• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilka appar, rekommenderar ni?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilka appar, rekommenderar ni?

photo-780201.jpg

Vitryska internetleverantörer har blockerat svenska webbtjänsten Flightradar24, som visar flygtrafik i realtid. Företagets vd misstänker att det är kopplat till det diplomatiska bråket mellan Sverige och Vitryssland.

Sedan 12 augusti har vitryska internetleverantörer blockerat åtkomst till Flightradar24s server. Därigenom kan inga som använder vitryska internetleverantörer använda tjänsten, som består i att flygtrafik och rutter visas i realtid på en karta.

- Vi började få meddelanden på Twitter från personer som berättade att de inte kunde använda tjänsten. Det visade sig att det stämde, säger Mikael Robertsson, vd för Svenska resenätverket som driver tjänsten.

Hans misstanke är att det vitryska stoppet är kopplat till det diplomatiska bråk som blossat upp mellan Sverige och Vitryssland, sedan den svenska pr-byrån Studio Total flugit över landet och släppt ner nallebjörnar med demokratibudskap.

Mia & Lennart

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1251
Medlemskap
2027

Navigon är för dyr enligt min mening utan att tillföra något.
CampGuide får vi inte glömma vad gäller ställplatssökning som i iOS version 6 kommer att vara kopplad med röstnavigering (Apples kartor).

Hej, jag köpte Navigon eftersom den har en tilläggsmodul som gör att man kan välja olika färdmedel, bl.a. kan man ange att man kör husbil och i programmet ange husbilens dimensioner och vikt så att man förhoppningsvis inte hamnar någonstans där man inte vill vara.

Köpte den efter en resa ner till Italien där min TomTom tog in mig i en liten by och där jag fick backa ut ur byn ca 300 m. Borde naturligtvis stannat tidigare men som alltid så försöker man ju komma vidare trots att förnuftet sa att jag borde stannat tidigare och vända. Då bestämde jag mig för att köpa en GPS som förhoppningsvis håller mig borta från låga broar, broar med vikt begränsning, smala vägar etc..

Ha det!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Då får vi hoppas att mått och vikter är riktigt inlagda i systemet. Det skulle vara intressant om du ville återkomma med synpunkter efter ett tag för att se om den är värd sitt pris.

C

cheetah1

Guest

TuneIn Radio. Både till iPad och iPhone (och möjligen till iPod Touch också..?).

• Gilla
Reaktioner: SoT

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

En app utgiven av Svenska Jägarförbundet och aktuell i dessa dagar är Viltappen.
Finns även för Android.

mzl.haaxiyxr.320x480-75.jpg
mzl.sotmyway.320x480-75.jpg

Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Körde från Karlstad till Arvika idag och provade Appen.

All information härrör från gamla händelser, olyckor, incidenter med djur. Det innebar att det pep och blinkade rött hela vägen och hela tiden upp till Arvika. Det började redan i Karlstad innan man kommit ut på landet.

Mycket irriterande och det gjorde att man tappade fokus på vägen. Nej, den kommer jag inte att använda fler gånger. Väljer att ha uppsikt framåt istället.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag provade appen mellan Lysekil och Brastad i kväll och gjorde samma iakttagelse. Jag såg ingen älg idag men på en plats där jag tidigare med knapp nöd undvikit älgolycka lyste det ilsket rött.

Så jag tror att appen kan rädda liv, åtminstone vid denna årstiden då faran är som störst.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Jag provade appen mellan Lysekil och Brastad i kväll och gjorde samma iakttagelse. Jag såg ingen älg idag men på en plats där jag tidigare med knapp nöd undvikit älgolycka lyste det ilsket rött.

Så jag tror att appen kan rädda liv, åtminstone vid denna årstiden då faran är som störst.

Ja, kanske, men som jag skrev. Inte när den piper och larmar hela tiden i 7 mil. Då är den istället farlig. Man tappar fokus på vägen

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ja Åke, vi som lever i de store skoger har liten nytte av en statistisk alarm for elg. En alarm som hyler sammenhengende er helt uten nytte. Noe anders uten ved kysten hvor det er langt mellom de store hjortedyr, her kan det være en viss nytte. Fra Karlstad til Mjøsa skulle det bli sammenhengende larm.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Här visas oycksstatistiken med älg och rådjur på sträckan ......

arv.jpg
....... mellan Karlstad och Arvika (102)

lys.jpg
........ resp. Lysekil och Brastad (78)

Vilket innebär att det händer fler olyckor per km på Bohuskusten än i Värmlands skogsområden.
Att så många viltolyckor med älg och rådjur sker i mitt område gjorde att jag fick mig en tankeställare.

Prova appen, den ger en klar fingervisning om var olyckorna sker!
Skruva ned volymen så blir den mindre irriterande.

F

F.d. 55591

Guest

Hej
Jag tycker att man ska ladda ner "viltolycka" som visar med ljud och röd ring på område i gps kartan vart det är fara för vilt, ex älg, råddjur osv. Ladda ner appen och starta den när du är ute på svenska vägar.

F

F.d. 52943

Guest

Finns det någon site som betygsätter androidappar?
Finns hur många som helst - hur f...n sk man kunna välja och förstå vilka som är något att ha...?

G

Göran & Carola

Guest

Finns det någon site som betygsätter androidappar?
Finns hur många som helst - hur f...n sk man kunna välja och förstå vilka som är något att ha...?

På Google Play finns normalt användarrecensioner och betygssättningar för de flesta apparna.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har upptäckt en toppenapp för att kunna se gatuvyer.
Den heter Streetviewer och kan visa både Googles och Apples kartor.
Den är uppgraderad för iOS 6 och finns på App Store.

image.jpg

Senast ändrad:
Toppen