• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilka appar, rekommenderar ni?

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vilka appar, rekommenderar ni?

Finns någon som hittat en fungerande app som kan synca outlooks kontakter med people i androidplattan?
Jag har testat några från google play, men inte hittat någon som verkar funka. Det finns några som frågar efter en server, någon annan som kräver att man köper programvara till pcn.

M

MatsFo

Guest

Du menar att synca den när den är inkopplad i datorn med USB-sladd?

Har inte tillverkaren något program? Till min Samsung finns ett program man kan hämta hos Samsung för att göra bl.a. det. Men jag har ingen aning om hur det fungerar för andra tillverkare.

/Mats

M

MatsFo

Guest

Jag är inte så uppdaterad på den formen av syncning längre då jag använder Exchange som syncar alla mina datorer, smartphones och plattor med både mail, kalender och kontakter sedan ganska många år tillbaka nu och klarar mig inte utan det.

Googles mail gör ju också det på ett förnämligt sätt vad jag kan förstå. Även hotmail tror jag börjat göra det.

Så beroende på hur viktigt det är att ha kvar din mail-adress kanske du skall byta till Google mail istället och få den funktionaliteten gratis.

Kanske finns andra automatiska synklösningar också...

/Mats

F

F.d. 52943

Guest

Du menar att synca den när den är inkopplad i datorn med USB-sladd?

Har inte tillverkaren något program? Till min Samsung finns ett program man kan hämta hos Samsung för att göra bl.a. det. Men jag har ingen aning om hur det fungerar för andra tillverkare.

/Mats

Jag har lagt en google kalender som " mellanlager" på pcn och synkar outlook-kalendern med den via google calendar sync. Sedan syncas plattans androidkalender automatiskt med pcns googlekalender via wifi i i hemmanätet.
Letar efter nåt motsvarande för kontaktlistan som .igger i outlook.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Jo, eftersom jag omedelbart kan skifta mellan apparna utan att de tar tid på sig att starta från scratch! De fortsätter alltså där jag sist befann mig i appen.
Detta kan vara en nackdel om man av misstag kör flera navigeringsappar samtidigt med olika resmål.
I sådana fall måste man alltså nödstänga appen med hjälp av minustecknet på nedersta raden.

Jag inser också att alla mina 96 aktiverade appar under Platstjänster inte körs i bakgrunden efter att ha varit nere en tid.

Den ursprungliga frågan var om GPS (aktiverade Platstjänster) drog ur batteriet och det gör den inte. Man behöver alltså inte manuellt avaktivera GPS (platstjänster).

Dessutom behövs inte A-GPS för att använda navigeringsappar eller andra liknande appar, den snabbar bara på platsbestämningen.

Jag hoppas att detta inte låter alltför virrigt!

Tyvärr har du fel där. Att apparna startar på samma ställe som de var när du "stängde" dem beror på att operativsystemet sparar de data som behövs för att appen ska kunna starta på samma ställe. Det är bara några få som är aktiva, som använder minst 1 av 6 olika tjänster (finns listade på Apples hemsida), bl a telefon, navigering och musik (kommer inte ihåg de andra tre). Alla andra appar ligger vilande och tar varken processorkraft eller batteri.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Vad gäller inspelning av telefonsamtal finns det inte till iOS pga att det inte är tillåtet i USA, om inte bägge parter är medvetna om det (i Sverige räcker det att den ena parten vet om det). Så jag tror inte det kommer, förutom för VoIP.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tyvärr har du fel där. Att apparna startar på samma ställe som de var när du "stängde" dem beror på att operativsystemet sparar de data som behövs för att appen ska kunna starta på samma ställe. Det är bara några få som är aktiva, som använder minst 1 av 6 olika tjänster (finns listade på Apples hemsida), bl a telefon, navigering och musik (kommer inte ihåg de andra tre). Alla andra appar ligger vilande och tar varken processorkraft eller batteri.

Som syns på bilden gällde det navigeringsappar!
Jag ser inget större behov av att andra appar än dina ovan uppräknade behöver arbeta i bakgrunden men det kanske beror på min bristande fantasi?

62549d1351698432-image.jpg

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Precis, Safari ligger t ex inte och drar något i bakgrunden, utan ligger bara och vilar tills du använder det igen.

M

MatsFo

Guest

Och man kan inte se vilka av dessa som körs eller inte, det beror bl.a. på vad som är inställt i varje programvara och vad som är bestämt av Apple om varje typ av program!

Vad som visas när man dubbeltrycker på Home-knappen i iPad/iPhone är senast använda appar, nyast till vänster, ingenting annat.
Sedan är det ett fåtal appar som är speciella och de flesta av dem har inställningar i appen hur de skall vara, om de skall köras i bakgrunden eller inte!

/Mats

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Och man kan inte se vilka av dessa som körs eller inte, det beror bl.a. på vad som är inställt i varje programvara och vad som är bestämt av Apple om varje typ av program!/Mats

Dit hör som jag påpekat tidigare flertalet navigeringsappar!

Jag brukar ibland använda en app för att bli påmind om vilken hastighet som råder.
Då kan det hända att man får instruktioner från en app som man trott vara avstängd.

Pinsamt ibland om man har telefonen i fickan tex i snabbköpskön.
"Ta nästa avfart" eller "gör om möjligt en u-sväng" kan misstolkas.
Roligast var en navigeringsapp på Nokia N810 som vid målet sa "vad skall du göra nu, själv skall jag ta en kopp kaffe".

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ytterligare en app för att bestämma var bilden togs!
Även övriga exif-värden visas såsom kamera, bländare, tid m.m.

image.jpg

Appen heter Koredoko

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Det beror på vilka förväntningar du har. Oftast får man vad man betalar för. Det är ingen iPad, men den kör Android, så det finns mycket appar till den. Sedan om alla funkar, ser bra ut osv får man nog testa. Men den är ju billig.
Ingen GPSmottagare så den funkar inte för navigering. Mobilnät via USBsticka (drivrutiner, vilka funkar?).
Enbart för bilder, video och surf/email via WiFi skulle jag säga.

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är ingen iPad, men den kör Android, så det finns mycket appar till den.

Tvärtom, det finns 275.000 appar skrivna till iPads större format, Android använder uppskalade telefonappar.

I övrigt håller jag med, man får vad man betalar för!

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027

Fick det här från Tyska turistbyrån

[FONT=&quot]För alla julmarknadsfantaster kan vi nu berätta att vi har en ny julmarknads-app för iPhone. Ladda ner den här och kom i julstämning på någon av Tysklands magiska julmarknader! Appen kommer inom några få dagar även finnas för Android.
[/FONT]

Den heter:

Christmas Markets Germany

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Missing people släpper appar för att förenkla sökandet.

En av apparna som ska släppas under 2013 kommer att användas internt, för samordning vid skallgångar. Genom att deltagarna laddar ner appen kan Missing People följa sökinsatsens spridning via GPS.

– Då kan vi få en klar bild av hur deltagarna går och var de befinner sig. Vi utvecklar även en ”light”-app som vi kan använda till att dela efterlysningar och information. I den får användaren en notis om någon har försvunnit eller om det ska ske en skallgång i närheten av där man bor eller befinner sig, säger Jerri Kangasniemi.

Organisationen hoppas på att ha apparna klara till våren. Användarna kommer då att kunna överblicka ouppklarade försvinnanden i mobilen.

Detta är ytterligare ett exempel på GPS-funktionens betydelse i telefoner och plattor.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Zinply är en tjänst för digitala tidskrifter och magasin som kombinerar bekvämligheten med prenumerationer och flexibiliteten av lösnummer.

Jag läste om den i senaste Husbil och Husvagn. Första månaden 9 kr och sedan 99 kr/månad för 6-8 magasin.

image.jpg

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Är det någon mer HBK:are som använder appen Quizme? Är en kul app för frågesport där man tävlar mot andra ock kan klättra i ranking om man lyckas bra. Har tyckt mig känna igen några nick som också finns här på HBK.

Appen finns både till Android och Iphone

F

F.d. 17667

Guest

Appar som jag funnit användbara är bla:

Mina fordon (Transportstyrelsens) med vilken du ställer av/på dina fordon

Öresundsbron (brobizz) med kontokoppling

Fiat Ducato Camper med koppling till ditt chassinummer

Viltolycka

Toppen