Ja, det är din egen erfarenhet, men det betyder självklart inte att det är ok att skriva, ”......... aldrig cykelringar -calamares- på restaurang ute, förhöjd risk magförgiftning!”
Skrämma andra från att äta calamares en av de vanligaste rätterna i Spanien, som säkert äts flera ton utav varje dag, är väl onödigt.
Men jag kan förstå dig..,.. har liknande erfarenhet här hemma. Carola som under sitt 48 åriga liv varit magsjuk en enda gång. Det skedde långt innan jag visste att hon fanns, men har fått historien återberättad ett antal gånger.
Det var på pizzerian i Hofors denna traumatiska upplevelse startade, en pizza med mycke’ av allt och speciellt en dålig räka. Hon blev så sjuk så att hon inte kunde gå på Pernilla Wahlgrens show på kvällen, som hon löst biljett till. Det gjorde väldigt ont, kanske värre än det magonda eftersom Carola är så att säga försiktig med pengarna.
Sen den dagen hatar Carola Hofors och jag tror att hon anmält kommunen till WHO i Genève för bristande mathygien.
Själv har jag även en del erfarenhet av restauranghygien i Spanien eftersom jag under många år drivit hotell och restaurang i landet. Kan berätta att när Sanidad (hälsovårdsmyndigheten) gör sina frekventa besöka i restaurangköken, så påminner det mig om ww2 filmer när man fått se Gestapo göra razzia. Personalen ställs upp efter väggarna medan man nitiskt går igen köksregionerna, särskilt behandlingen utav maten.
I Sverige är det en mycket mer avslappad kontroll.
Här kan du läsa mera om deras kontroller;
¿Qué problemas detecta la inspección de Sanidad con más frecuencia? | restauracioncolectiva.com
Till och med jag som inte alls hade att göra med den det praktiska arbetet i köket var tvungen att genomgå en fyra dagars kurs i mathygien. Fick ett diplom, som jag undrar var det är.
Har aldrig hört talas om att bläckfisk skulle vara speciellt känsligt, däremot t,ex. vikten av att behandla kyckling korrekt.
Men självklart färgar personliga upplevelser ens egen bild, men troligen var det otur och skall skrivas på oturskontot och inte svartlista en mycket vanlig maträtt...... men som sagt, jag vet att Carola aldrig kommer att ändra sin inställning vad beträffar Hofors, där blir man helt enkelt sjuk om man äter på restaurang, i synnerhet på Hofors Pizzeria!
Bengtic kommer aldrig att äta calamaris ......
TommyD