• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Skulle inte varit på buffe och druckit vin har legat flera dagar i sängen och jämrat mej, magen som vanligt.
Inget kul alls lite jobbigare än hemma, toa måste tömmas och vatten flyllas på samma med avloppet.
Har haft högt blodtryck 169/99 -mätaren går inte längre.
OmPrezol mot magen och blodtrycket är väl inte så allvarlugt men lite över normalt
 
F

F.d. 22252

Guest
Lanzoprasol har jag haft i många år men beslöt att sluta med allt utom alvedon fast har de senaste dagarna varit tvungen att ta sobril då sjunker blodtrycket och jag blir lite lugnare så jag kan sova och en tablett lanzoprazol. Testosteron i form av en lite salva skall jag ta livsvarigt. Har slarvat med det pga biverkningar men det påverkar muskelvärken och humöret positivt.
Har mått bättre idag men mest legat och läst Leif GW kan man dö två gånger på plattan, den är lång och räcker länge.
Stora tempskillnader mellan natt och dag gör att åtminstonde jag plockar på mej kläder och slår på värmen redan vid kl18 stänger av vid 9-10på morgonen. Till och frånslaget på termostaten är ganska stort vilket gör att det skiljer flera grader och det känns lite obekvämt, skulle tagit med elfilten.
Har märkt att det tar ett bra tag att bo in sej i en annorlunda miljö har det alldeles för bra hemma, men så är man gammal också och man är inte så formbar, sedan att vara ensam är ju jobbigt ibland men det är jag ju hemma med.
Får nog åka hem redan i mitten av februari mitt körkort går ut då men det blir med flyg, bara några mil till långtidsparkering och sen skjuts till alicante flygplats där jag ska bli hämtad på Skavsta en timme från Finspång.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Till och frånslaget på termostaten är ganska stort vilket gör att det skiljer flera grader och det känns lite obekvämt, skulle tagit med elfilten.
Har du Trumas luftvärme? I så fall kan du kanske byta till den nya digitala kontrollpanelen. Den ger en mycket jämnare och precis värme.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Får nog åka hem redan i mitten av februari mitt körkort går ut då men det blir med flyg, bara några mil till långtidsparkering och sen skjuts till alicante flygplats där jag ska bli hämtad på Skavsta en timme från Finspång.
Du behöver egentligen inte åka hem för körkortets skull. Om du läser noga på transportstyrelsens hemsida, så är det så att det är kortets giltighet som svensk legitimation går ut. Kortet fortsätter att gälla för framförande av personbil. Sedan är det ju en risk att man inte känner till det hos utländska myndigheter.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nej ej så enkelt tyvärr som "fake news", MIN egen erfarenhet efter 6 års leverne i Andalusien.
mvh
Fincan

Ja, det är din egen erfarenhet, men det betyder självklart inte att det är ok att skriva, ”......... aldrig cykelringar -calamares- på restaurang ute, förhöjd risk magförgiftning!”

Skrämma andra från att äta calamares en av de vanligaste rätterna i Spanien, som säkert äts flera ton utav varje dag, är väl onödigt.

Men jag kan förstå dig..,.. har liknande erfarenhet här hemma. Carola som under sitt 48 åriga liv varit magsjuk en enda gång. Det skedde långt innan jag visste att hon fanns, men har fått historien återberättad ett antal gånger.

Det var på pizzerian i Hofors denna traumatiska upplevelse startade, en pizza med mycke’ av allt och speciellt en dålig räka. Hon blev så sjuk så att hon inte kunde gå på Pernilla Wahlgrens show på kvällen, som hon löst biljett till. Det gjorde väldigt ont, kanske värre än det magonda eftersom Carola är så att säga försiktig med pengarna.

Sen den dagen hatar Carola Hofors och jag tror att hon anmält kommunen till WHO i Genève för bristande mathygien.

Själv har jag även en del erfarenhet av restauranghygien i Spanien eftersom jag under många år drivit hotell och restaurang i landet. Kan berätta att när Sanidad (hälsovårdsmyndigheten) gör sina frekventa besöka i restaurangköken, så påminner det mig om ww2 filmer när man fått se Gestapo göra razzia. Personalen ställs upp efter väggarna medan man nitiskt går igen köksregionerna, särskilt behandlingen utav maten.
I Sverige är det en mycket mer avslappad kontroll.

Här kan du läsa mera om deras kontroller; ¿Qué problemas detecta la inspección de Sanidad con más frecuencia? | restauracioncolectiva.com

Till och med jag som inte alls hade att göra med den det praktiska arbetet i köket var tvungen att genomgå en fyra dagars kurs i mathygien. Fick ett diplom, som jag undrar var det är.

Har aldrig hört talas om att bläckfisk skulle vara speciellt känsligt, däremot t,ex. vikten av att behandla kyckling korrekt.

Men självklart färgar personliga upplevelser ens egen bild, men troligen var det otur och skall skrivas på oturskontot och inte svartlista en mycket vanlig maträtt...... men som sagt, jag vet att Carola aldrig kommer att ändra sin inställning vad beträffar Hofors, där blir man helt enkelt sjuk om man äter på restaurang, i synnerhet på Hofors Pizzeria! :)

Bengtic kommer aldrig att äta calamaris ......

TommyD
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Ja, det är din egen erfarenhet, men det betyder självklart inte att det är ok att skriva, ”......... aldrig cykelringar -calamares- på restaurang ute, förhöjd risk magförgiftning!”

Skrämma andra från att äta calamares en av de vanligaste rätterna i Spanien, som säkert äts flera ton utav varje dag, är väl onödigt.

Men jag kan förstå dig..,.. har liknande erfarenhet här hemma. Carola som under sitt 48 åriga liv varit magsjuk en enda gång. Det skedde långt innan jag visste att hon fanns, men har fått historien återberättad ett antal gånger.

Det var på pizzerian i Hofors denna traumatiska upplevelse startade, en pizza med mycke’ av allt och speciellt en dålig räka. Hon blev så sjuk så att hon inte kunde gå på Pernilla Wahlgrens show på kvällen, som hon löst biljett till. Det gjorde väldigt ont, kanske värre än det magonda eftersom Carola är så att säga försiktig med pengarna.

Sen den dagen hatar Carola Hofors och jag tror att hon anmält kommunen till WHO i Genève för bristande mathygien.

Själv har jag även en del erfarenhet av restauranghygien i Spanien eftersom jag under många år drivit hotell och restaurang i landet. Kan berätta att när Sanidad (hälsovårdsmyndigheten) gör sina frekventa besöka i restaurangköken, så påminner det mig om ww2 filmer när man fått se Gestapo göra razzia. Personalen ställs upp efter väggarna medan man nitiskt går igen köksregionerna, särskilt behandlingen utav maten.
I Sverige är det en mycket mer avslappad kontroll.

Här kan du läsa mera om deras kontroller; ¿Qué problemas detecta la inspección de Sanidad con más frecuencia? | restauracioncolectiva.com

Till och med jag som inte alls hade att göra med den det praktiska arbetet i köket var tvungen att genomgå en fyra dagars kurs i mathygien. Fick ett diplom, som jag undrar var det är.

Har aldrig hört talas om att bläckfisk skulle vara speciellt känsligt, däremot t,ex. vikten av att behandla kyckling korrekt.

Men självklart färgar personliga upplevelser ens egen bild, men troligen var det otur och skall skrivas på oturskontot och inte svartlista en mycket vanlig maträtt...... men som sagt, jag vet att Carola aldrig kommer att ändra sin inställning vad beträffar Hofors, där blir man helt enkelt sjuk om man äter på restaurang, i synnerhet på Hofors Pizzeria! :)

Bengtic kommer aldrig att äta calamaris ......

TommyD

Självfallet kan man uttrycka sig annorlunda, speciellt om någon tar illa vid sig, vilket inte var syftet,men här var det frågan om mina subjektiva erfarenheter, vilket fö tecknar det mesta som skrivs här på forumet, eller hur?
Så i ditt fall, då du hävdar att detta är fake news som likställs med att ljuga, är sas lite magstarkt. Men i detta fallet passar ju magstarkt in, för det var inte en gång, för en gång är ingenting, men efter tre gånger då är det definitivt för mycket. Och det efter restaurangbesök. Nu var det förvisso under ett par års tid men ändå. Senaste gången ifjor, efter restaurangbesök, var kroppstempen närmare 41,5 grader under två dagar varför läkare tillkallades. Inget roligt, men trots allt äter jag ändå calamares, men hemma.
Någon har sagt, skribent eller författare, minns just nu ej, skall du äta på restaurang? kolla toaletterna först. En viss logisk tanke, håller du med....

Ps det jag beskriver här, har i samtliga fall varit på Chirungitor, fast olika.

I varje fall
God fortsättning
hälsar Fincan
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det beror nog mera på handhavandet av maten än just maten som det beror på. Åt två ringar calamares på woken men det smakade som någon pressad massa och inte bläckfisk. Verkar som woken buffen inte är så populär och den har haft ett dåligt rykte. Har en pizza butik utanför där jag bor förre ägaren grek tror jag såg till att jag fick magsjuka några gånger en kompis och hans fru också och flera andra det gick dåligt inga kunder. Nya ägaren berättade att allt var oerhört smutsigt därinne mycket städjobb och tog lång tid att arbeta upp kundkretsen. Greken öppnade restaurang i centrum men kunderna svek så han fick lägga ner, nu har han pizzakiosk i Hällestad så ät inte där.
Han skulle ha näringsförbud men de som ska se efter hygienen verkar inte smarta eler så har de dåligt lagstöd.
En annan pizzeria där jag bor brukar ha allt i perfekt ordning men en gång så kände jag inte igen de som jobbade -extra den vita såsen smakade konstigt och det tog inte lång tid innan jag mådde dåligt. Så utan utbildning så går det inte, det skulle vara obligatoriskt med certifikat, när jag var tvreparatör fick jag gå kurs och ta en färgtvlegimitation med färgfoto utfärdat av Sifo. Var mycket bortfall på den kursen två av mina kollegor hade försökt och missat den ene lagade bara svartvita tv.
Tänk om alla dessa matprogram i TV kunde utmynna i hur man behandlar mat och inte bara hur det smakar. Verkar som kinesrestaurangerna överlag har en bra hantering av maten, men jag har blivit sjuk där också uppvärmd mat med micro som var gammal. Kocken hade slutat.
Ganska enahanda här på campingen ganska tyst överallt och när man inte orkar något så blir man kvar här grå väder idag med hittills bara 16gr men verkar klarna upp och så fort solen kommer fram så värmer den ordentligt.
Har inte fått klart för mej när det börjar bli riktigt varmt härnere.
Tack Belar för din info, det stod ju om det i brevet men jag förstod det inte har ju pass också.
Tycker synd om dej pelle man blir ganska strandsatt av magsjuka men du kan ju laga mat men att det ska vara Ikea är dåligt! Antar att du skulle köpa en stol där.
Jag tycker om Calamares men äter det ytterst sällan tål inte friterat så bra för mycket fett och sen misstänker jag att oljan som är dyr inte byts så ofta och som företag tror jag det kostar pengar att bli av med.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Jag köpte en servering i Söderhamn för några är sedan till min hustru (Pölsemannen)
Hon serverade olika sorter av korv och kebab. Det var en väldigt noggran kontroll för att få driva denna. Varje halvår kom två damer från kommunen för att gå igenom vår servering
Dessa damer klädde om sig på utsidan i helt vita rockar och huvudbonader innan dom kom in för inspektion. Kunder i serveringen trodde nog att det var något fel men så gick det alltid till sa dom. Kollade fläktar och värme på kött o korvar mm, så i Sverige är dom nog väldigt noggranna för att få fortsätta driften.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen