• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi gräver vår egen grav

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vår bil är 7,4 meter och jag har inga problem att backa in på en vanlig parkeringsruta och låta överhänget bak stå över en gräsmatta eller liknande och då ha alla hjul innanför begränsningslinjerna. Svårigheten är att hitta parkeringar där det inte satts upp hinder, såsom träd och buskar, stenbumlingar eller liggande reglar, mellan parkeringsytan och omkringliggande mark eller där marken lutar uppåt så att överhänget tar i.

//Michael, medlem
Ja är det inte förfärligt illasinnat med träd och buskar på grönytor…
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.928
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall detta "problem" är prioriterat i HBK så få det nog startas en klubb för små fritidsfordon t.ex max 6m, sen kan den klubben lobba hos kommuner att förbjuda husbilar över 6m att parkera.
Det kommer inte att funka att komma till ett beslut som båda lägren här gillar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Med min FD Iveco NB flair 8,1m lång, fick jag in hjulen i en normal P-ruta.
Många gator har inte målade rutor.
I dessa fall skulle PB1 registrering öka möjligheterna oavsett bilens längd.

Min nuvarande 10m bil har 5,4m axelavstånd, jag kan precis inte komma in i en vanlig P-ruta med bägge hjulen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ifall detta "problem" är prioriterat i HBK så få det nog startas en klubb för små fritidsfordon t.ex max 6m, sen kan den klubben lobba hos kommuner att förbjuda husbilar över 6m att parkera.
Det kommer inte att funka att komma till ett beslut som båda lägren här gillar.
Det är ju inte alls det som avses. Men visst finns det en viss bra tanke i att små husbilar typ under 6m skulle kunna vara PB1 eller vara undantagna från PB2-förbud. Då kunde ju de som kör en sådan som enda bil eller som väldigt gärna vill komma in i städer kunna köpa en sådan. och kanske i varje fall kunna parkera för att uträtta ärenden.
Och om man vill ha mera komfort kanske man får stanna utanför stadskärnorna, för det är väl ingen som tror att PB2-förbuden kommer att försvinna eller minska inom överskådlig framtid, så att även stora bilar över 6m? kan stå i stadskärnorna igen?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.928
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi utser ju bästa husbilskommun varje år, där kan vi påverka så att kommuner med pb2-förbud inte får kandidera.
Det kan påverka styrande i dessa kommuner.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, i veckan så var jag i .......... Ja i en svensk stad på östkusten, det finns några tråkiga grusparkeringar i utkanten där man tydligen får stå med P-avgift även någon natt eller så. Vilket ändå ligger på plussidan...
Hamnområdet är bebyggt med moderna högre bostadshus i extramodell. Fika, mat och glass i gamla hamnbyggnader m.m. Fin turistmiljö alltså.
Och de har sparat småbåtshamnen utanför nybyggena.
Och där finns ställplatser med ström till billigt pris....
Å så problemet. Det finns massor med PB1 gratisparkeringar, och det finns 9st. ställplatser (vatten, tömning m.m. finns bra tillsammans med båthamnen) , jag fick en plats redan kl.14:00 sedan var det snart fullt så klart. Det kom massor med husbilar hela em. och kvällen. De 9 ställplatserna innehöll framåt nattkröken 12 bilar.
Parkeringen för PB1 innehöll ca. 14st. husbilar och det kom fortfarande en liten ström av besvikna husbilar som ville ha plats.

Vart jag vill komma med detta vet jag inte faktiskt. Några funderingar bara.
Populärt ställe, men så lite lagliga platser.
Finns ju plats för flera ställplatser, men då blir nog båtägare och vanliga bilister trötta på dåligt med PB1-platser. De är troligen redan lite trötta på alla husbilar som står extra där.
En hamnvakt som kör bort besökare/turister så fort de ställer sig fel......... Nje.
Man får en tråkig känsla av att det är svårlöst även om viljan kanske finns på denna plats.
Man får också en känsla av att det är möjligt vid mitt nästa besök att det står en skylt redan vid gatan som leder in till området som talar om att det är förbjudet att ens köra in till området med en husbil.
Den klassiska, en husbil med ett rött tvärstreck över.

Ja :confused:. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.679
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Undvik kusterna och kör i inlandet i stället. Där finns det många bra och gratis platser eller i alla fall billiga. Om man tvunget ska stå vid hav eller sjö, skaffa båt i stället. Nu var jag lite elak!!
Här har vi parkerat nu.DSCN8588.JPG
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.679
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Nej det är inte vi husbilsåkare som gräver vår egen grav. Det är alla dom sajter som nu poppar upp med att man ska boka ställplats genom dom som förstör för oss som gillar det vad vi kallar för det fria husbilslivet. Det är en hel del kreativa personer som nu har startat sajter där man ska kunna förboka sin plats. Så klart har dessa sajter startat för att dom har hittar ett lukrativt sätt att tjäna pengar. Annars hade dom så klart inte poppat upp i parti och minut.
Aldrig skulle jag boka en plats genom dessa sajter som bara är ute efter att tjäna pengar på oss med husbil.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är en hel del kreativa personer som nu har startat sajter där man ska kunna förboka sin plats. Så klart har dessa sajter startat för att dom har hittar ett lukrativt sätt att tjäna pengar.
Dessa kreativa personer fyller ett behov i vår marknadsekonomi.
Utan villiga kunder, inga (väl förtjänta) pengar.

Om du, jag, eller någon annat tycker det missgynnar oss, tuff luck.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.191
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nej det är inte vi husbilsåkare som gräver vår egen grav. Det är alla dom sajter som nu poppar upp med att man ska boka ställplats genom dom som förstör för oss som gillar det vad vi kallar för det fria husbilslivet. Det är en hel del kreativa personer som nu har startat sajter där man ska kunna förboka sin plats. Så klart har dessa sajter startat för att dom har hittar ett lukrativt sätt att tjäna pengar. Annars hade dom så klart inte poppat upp i parti och minut.
Aldrig skulle jag boka en plats genom dessa sajter som bara är ute efter att tjäna pengar på oss med husbil.
Oj.... Inte trodde jag att det var så svårt för er som står gärna på ställplatser....

Men gör annars som jag gör..... Och aldrig jag har behövt boka några av mina parkeringar (eller fricamping som vissa hellre vill påstå att det är)
 
Toppen