• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi gräver vår egen grav

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Parkering utmed Söder Mälarstrand i dag....Ännu inget förbud mot klass 2 men med sådan parkering lär det väl inte dröja! Varför kan inte folk skaffa lagom stora husbilar om de avser att besöka stadskärnor? Tilläggas kan att det också stod många plåtisar och 6 metersbilar utmed samma parkering och de kom in på rutan utan överhäng i halva gatan!
Visa bilaga 229547
Nog tycker jag att det ser ut som att alla hjulen är innanför rutan. Var det inte det som var kravet för godkänd parkering i någon tidigare tråd. Överhäng hit eller dit saknade betydelse.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Nog tycker jag att det ser ut som att alla hjulen är innanför rutan. Var det inte det som var kravet för godkänd parkering i någon tidigare tråd. Överhäng hit eller dit saknade betydelse.
Överhäng får inte vara över körväg, cykelbana, trottoar eller liknande. ( ganska självklart)
Vissa kommuner godkänner överhäng på bakomvarande p ruta.

Hejs
Claes 105
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
908
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Det här med överhäng är ju lite intressant. Hittade detta på Parksters infosida om husbilsparkering:

"Överhäng får dock hänga över bakomvarande parkeringsruta, men inte över körväg eller trottoar."

Frågan är om husbilen på bilden sticker ut "rumpan" på en körväg eller inte...

Hela sidan här:
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Är man noga så står alla utländska husbilar felparkerade på en Pb2 skyltad parkering då den registreringen endast finns i sverige. Däremot får de stå på en lastbilsparkering (om de har rätt viktklass) vilket en Pb2 registrerad bil inte får, så utländska bilar har i regel lättare att hitta parkering än Pb2 registrerade bilar.
 

Per o Maggan

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20702
Medlemskap
2024
Söderköping idag. Efter camping förbjuden skylt kommit upp, så ställer man sig på gräset längs vägen. Sitter parkeringsförbud skylt längre ner på gatan. Ja det slutar nog, med nya värre åtgärder.Tyvärr.
 

Bilagor

  • 20230720_085657.jpg
    20230720_085657.jpg
    5,1 MB · Visningar: 123
  • 20230720_085727.jpg
    20230720_085727.jpg
    7,1 MB · Visningar: 120

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Edit:
Detta inlägg har bäring på den bild som återfinns i inlägg #316 som visar en husbilsparkering som starkt kan ifrågasättas.

Det här med överhäng är ju lite intressant. Hittade detta på Parksters infosida om husbilsparkering:

"Överhäng får dock hänga över bakomvarande parkeringsruta, men inte över körväg eller trottoar."

Frågan är om husbilen på bilden sticker ut "rumpan" på en körväg eller inte...

Hela sidan här:
Det är väl ganska tydligt att det är en körväg annars går det inte att komma till parkeringsplatserna. Till höger om de parkerade bilarna är det ett räcke så de kan inte ha backat in på platserna. Så som husbilen på bilden står så blockerar han så stor del av körvägen att det inte går att köra förbi utan att köra på den stensatta ytan som bitvis är trädplanteringar och bitvis cykelställ vilket framgår av nedanstående Street View från google maps:

Skärmklipp.JPG

//Michael, medlem
 
Senast ändrad:

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
509
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Överhäng får inte vara över körväg, cykelbana, trottoar eller liknande. ( ganska självklart)
Vissa kommuner godkänner överhäng på bakomvarande p ruta.

Hejs
Claes 105
Det är ju en körväg och tanken med bilden var inte att ifrågasätta om det var en laglig parkering utan mer att visa hur dumma husbilsägare med sådan parkering retar allmänheten och gör att det blir flera förbud!
 

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Det är väl ganska tydligt att det är en körväg annars går det inte att komma till parkeringsplatserna. Till höger om de parkerade bilarna är det ett räcke så de kan inte ha backat in på platserna. Så som husbilen på bilden står så blockerar han så stor del av körvägen att det inte går att köra förbi utan att köra på den stensatta ytan som bitvis är trädplanteringar och bitvis cykelställ vilket framgår av nedanstående Street View från google maps:

Visa bilaga 229551

//Michael, medlem
Ser ut som Plåtisar
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Nu är det ju något off-topic men eftersom vi ändå är inne på parkeringsböter.

Problemet med felparkeringar och brott mot terrängkörningslagen skulle självsanera fort om det baserades på procentsatser av beskattningsbar inkomst snarare än listpriser som idag.
Böter för vissa är en otroligt tung avgift, medan det för välbeställda är att se mer som en obetydlig extra-avgift.
Skulle det kosta 35000 att ”parkera” fel med en bil så är diskussionen snabbt ett icke-problem.

När böter inte ens delas ut så får man såklart situationerna vi ställs för dagligen inom husbilshobbyn.
Jag flikar in här, var i Nederländerna för några veckor sedan, stannade på en fin parkeringsplats mitt i natten. Parkeringsplatsen visade sig vara en "pendlar" parkering, inga förbud. Men lade ändå några minuter på att googla vad som gällde i Nederländerna för frikamping. Under tiden jag sökte kom en mc-polis och rekade, sa inget, utan vände och åkte iväg. Snabb koll på google gav att frikamping i nederländerna är helt förbjudet, med böter på 500Euro per person i bilen. , med mina 6 personer i bilen så gjorde jag en snabb uträkning (30 000:- (sek)). och insåg att det blir DYYYRT att stå här om polisen kommer tillbaka och knackar på dörren. Letade upp en ställplats någon km bort (som för övrigt visade sig vara helt fantastisk och kostade 10euro). Så visst kan böter vara avskräckande :D
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi står ibland på ställplats. Har i år gjort drygt 500 mil genom Europa, främst Kroatien, under 8 veckor. Dvs ca 60 övernattningar. Kanske 10 på ställplats och 50 på camping. Vi gillar campinglivet skarpt! Ställplats blir ofta ett nödvändigt ont under resan. Trivs oftast inte särskilt bra på en ställplats. Så funkar vi!
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
509
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Så kan man parkera om man har för lång husbil och inte verkar ha koll på linjer m.m. 4 rutor för 1 ekipage blir säkert populärt hos boende på Norr Mälarstrand som ju tydligen klagat på husbilsfolket så endast denna lilla plats sluppit att bli förbjuden för klass 2.....
20230723_201939.jpg
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte hur det ser ut vid det köpcentrat men om det inte finns platser där man kan få plats på annat vis utan att störa annan trafik så vad skall man göra om man behöver handla mat eller vad det kan handla om. Skall man då åka någon annanstans för att parkera lagligt och ta bussen eller taxi om man inte har möjlighet att cykla?

Snyggt är det inte, det håller jag med om, men jag tycker nog jag vill lasta markägaren/samhällsplanerarna mer än husbilsparkeraren.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu vet jag inte hur det ser ut vid det köpcentrat men om det inte finns platser där man kan få plats på annat vis utan att störa annan trafik så vad skall man göra om man behöver handla mat eller vad det kan handla om. Skall man då åka någon annanstans för att parkera lagligt och ta bussen eller taxi om man inte har möjlighet att cykla?

Snyggt är det inte, det håller jag med om, men jag tycker nog jag vill lasta markägaren/samhällsplanerarna mer än husbilsparkeraren.

Det är ju inte precis någon mänsklig rättighet att åka omkring i ett mycket stort fordon, och sedan förvänta sig att det skall finnas tillrättalagda
faciliteter för dessa överallt, det kan ju faktiskt vara så att man får ta det onda med det goda och parkera en bit bort och sedan ta t.ex. cykeln för att handla. Om man inte vill detta kan det ju vara en möjlighet att byta till ett smidigare fordon. Jag tycker faktiskt inte att det faller någon som helst skugga på fastighetsägaren, utan bara på föraren.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Det är ju inte precis någon mänsklig rättighet att åka omkring i ett mycket stort fordon, och sedan förvänta sig att det skall finnas tillrättalagda
faciliteter för dessa överallt, det kan ju faktiskt vara så att man får ta det onda med det goda och parkera en bit bort och sedan ta t.ex. cykeln för att handla. Om man inte vill detta kan det ju vara en möjlighet att byta till ett smidigare fordon. Jag tycker faktiskt inte att det faller någon som helst skugga på fastighetsägaren, utan bara på föraren.
Om man levt i husbilen någon vecka så är det väl inte bara att byta till en mindre bil då färskvaror behöver inhandlas? Hur menar du?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Om man levt i husbilen någon vecka så är det väl inte bara att byta till en mindre bil då färskvaror behöver inhandlas? Hur menar du?
Anser du att varje näringsidkare ska tillhandahålla P-platser för hur stora husbilar som helst? Det är i princip trångt på alla handelshus parkeringar idag. Ska vi då kräva att de minskar ner det redan ansträngda antalet vanliga platser för att några stora husbilar ska få plats? Så inkomstbringande är vi inte! P-platserna är en del av handelshusens budget. Tror inte att övriga kunder anser att priserna ska höjas för att det ska finna särskilda P-platser för stora husbilar. Nej, har vi stora bilar, får vi leta upp lämpliga platser att parkera på och sedan gå eller cykla till handelshuset.
 
Toppen