Dethleffskvalite
HBK Medlem
Kollar i Jim Lundbergs bok. Kolvringsgap mopeder (kolvdiameter 38-40 mm) 0,15-0,25 mm
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Tänkte väl det, dom är lite väl luftiga. Får leta efter nya.Kollar i Jim Lundbergs bok. Kolvringsgap mopeder (kolvdiameter 38-40 mm) 0,15-0,25 mm
De som en gång i tiden jobbade med asbest 8h om dagen i sverige, tog det ca.10år för att utveckla asbestos,
så det blir många slipningar av gamla bromsbackar.
Men Sjöbergs förslag var riktigt bra.
Kul att följa din renovering. Har själv en gammal ”Monarped” som jag tänkte sätta fart på. Min tanke är att göra så lite som möjligt för att få den i körklart skick. Har du tips på inköpsställen för reservdelar? Är helt obevandrad i mopperenovering så alla tips tas emot med tacksamhet. Min senaste moppe var en Monark från 1963 som jag köpte dagen efter att jag fyllt 15. Vet inte riktigt åldern på monarpeden men jag tror att den är från mitten av 50-talet.
Tack för svar. I mina ögon är ju du en ”proffsrenoverare” som gör renoveringen mycket noga. Min första ambition är väl att lägga mig mellan steg 1 och 2. Men det slutar säkert som det brukar göra dvs att mopeden är nedplockad i molekyler innan den sätts samman igen. Men jag skall verkligen anstränga mig för att hålla en lagom ambitionsnivå.Jag har lite svårt att bestämma årsmodell på din moped.
Jag har köpt delar här:
Mopeder, Trädgårdsmaskiner & Reservdelar |Ettansmopeder
Things and more things. We have got all you need when it comes to things. Shop fast, simple and cheap.www.ettansmopeder.se
Det finns kanske tre olika skolor vad gäller renoveringar.
Jag kör efter alternativ 2.
- Ser bara till rishögen går att åka på. Ett regnväder ses som ett hot då regnet kan tvätta bort vad de kallar patina.
- Rengör varje detalj och återmonterar alla delar. funktionssäkrar och trafiksäkrar mopeden. Byter delar som är slitna och som kan innebära driftstopp.
- Renoverar till nyskick. Objektet är i bättre skick än det var när den stod i affärens utställningslokal.
Du väljer alternativ men alternativ 3 blir väldigt kostsamt och enligt mitt tycke helt charmlöst men det är vad jag tycker.
Långt ifrån men det är en kul hobby med mycket nostalgi.I mina ögon är ju du en ”proffsrenoverare” som gör renoveringen mycket noga.