• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteranmoped

F

F.d. 22252

Guest
Sv: Veteranmoped

Nästa objekt borde vara något speciellt för att tända gnistan igen.
Något ovanligt, tittar du på top gear de hade en fyrhjulig"bil" som Clarkson körde omkring med i tvhuset.
Går knappast finna i sverige.
Du har ju varit på det mesta så det måste ju vara något speciellt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Veteranmoped

Cyclemaster är väl en värdig utmaning?
cmast512.jpg


Cyclemaster - Pluvier, Rotterdam, Holland.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Veteranmoped

Har en bekant som har två hjul ett som är renoverat och klart och ett han gör i ordning till en bekant, men letar gammal fälg just nu.
Han säjer att den är väldigt klen och tramphjälp behövs vid minsta motlut.
Har funderat på att köpa ett hjul men han avrådde mej eftersom han vet att jag använder det jag köper i dagligt bruk. Har sett några hjul på tradera i vinter. Men det är oftast svåra bitar som saknas som är nästan omöjliga att få tag på.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Kvar:
Det kombinerade gas- och dekompressionsreglaget.
Den konstruktionen är svårbegriplig, får fundera ett tag på den.
Retligt då det annars, när solen skiner och det är torrt ute, är klart för en test.
68.jpg

1. Ett hål, kanske reglagevajern skall gå igenom den?
2. Där skall vajern fästas som drar i trotteln.
3. Ett bleck som förbinder trottelreglaget med dekompressionsblecket.
4. Dekompressionsblecket.
Funktionen verkar vara:
Fullt dragen (2) = tomgång och dekompression = motorn stannar.
Nästan fullt dragen (2) = tomgång.
Ner till helt släppt (2) från tomgång till full gas.
69.JPG


Gasreglaget, lika knepigt det.
70.jpg


Hm, knepigt, får fundera lite till.
Tips?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Veteranmoped

Jag har kört veteranmoped där man vred gasreglaget framåt så att pysen slog till och när man fått upp fart sedan vred man bakåt och då slog pysen ifrån och trotteln öppnade och motorn startade.
Friktionen mot framhjulet är inte så stor så det är svårt att utan pys få den att gå runt.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Första testkörning idag. Tillbaka i verkstaden.
Motorn startar men är svag och baktänder lite då och då.
Förmodligen för mycket förtändning.

Belysningen fungerade en kort stund men slocknade sedan.
Glödlampan både fram och bak är sönder.
Kan det vara så att en lampa lagt av, därefter blir spänningen för hög och då bränns den andra lampan?

I övrigt så fungerar bromsarna bra men det märks att den är lite trögstyrd. Det beror väl på den gyro-funktion som uppstår med motorn på framhjulet.
75.JPG
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Justerat tändningen, tror det är mer ok nu.

Det är lätt att göra bort sig.
Tidigare testade jag generatorkretsen med hjälp av skruvdragaren som snurrade svänghjulet. Generatorn lämnade ca 6 volt.
De 6 voltslampor som jag satte i brändes upp.
Kollade generatorkretsen igen, denna gång med högre varv på skruvdragaren, nästan 11 volt.
Inte undra på att 6 voltslamporna brände.
Nu sitter det 12 voltslampor fram och bak.
Inte lär det bli någon skogsbrand orsakat av den belysningen men nu följer den reglementet.
1cm snö i Göteborg och då blir det ingen ny test. Inväntar vårvädret.
76.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Händer det något?
Japp, idag var det sol, några grader varmt och torrt väglag, bra testväder m.a.o.

Startvillig men inte dragvillig.
Det ryker mellan cylindern och topplocket så topplockspackningen håller inte tätt.
Har beställt en ny sådan och passade även på att beställa nya brytarspetsar.
Nya försök i nästa vecka hoppas jag.
fr_1983_size1024.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Topplockspackning och nya brytare monterade.
Knallerten fungerar i en sträcka av 1km, sedan dör motorn.
Då blir det cyklamen. (cyklande man på väg hem igen).
Så här ser Solex ut just nu.
PICT0349.JPG

Jag misstänker att membranet i bränslepumpen inte är helt ok.
Det finns att köpa hos Alvars i Vargön eller Mohlins i Kristianstad för ca 40kr men frakten är 70kr.
Så här ser membranet ut. En liten skada mitt i.
PICT0350.JPG

Andra sidan är däremot hel.
Kanske det är backventilen i bränslepumpen som inte fungerar fullt ut?
PICT0352.JPG
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Veteranmoped

Om det berodde på membranet skulle den stanna efter 100m.
Troligast då att det är ett värmerelaterat fel, det vanligaste brukar vara kondensatorn som lägger av när den är varm men även tändspolen kan sluta fungera.
Sannolikheten brukar oftast vara sann.
 
Toppen