Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
På oljan fäster fin vägsand och annan smuts och så har man byggt ett fint sandpapper som sliter på dreven.
När jag cyklade så var olja totalförbjudet på drev och kedja.
Men din motor var så svag att det knappas sliter på kedja och drev, men försök att köra en mc-Kedja torr, den lever inte länge!
Det märks att du inte har cyklat annat än vardags cykeln, det är inte samma grovlek på dreven och kedjan jämfört med motorcykelns, idag finns det väll annat än olja även för motorcykelns drev/kedja.
Vi bytte nog drev/kedja oftare än vad den normala motorcyklisten gör.
Det är DU som påstår att den ska gå torr och utan smörjning, det finns väll andra saker än gammal hederlig olja så man slipper göra kedjan till ett sandpapper.Men ändå är en mc-motor oändligt mycket starkare och har mera vridmoment än den mest vältränade cyklist, en mc-kedja skulle överhetta, skära ihop och gå av på kort tid utan smörjning, dreven skulle snabbt demoleras.
Helt rätt förstör inte den här tråden HaDeDet är DU som påstår att den ska gå torr och utan smörjning, det finns väll andra saker än gammal hederlig olja så man slipper göra kedjan till ett sandpapper.
Nu förstör vi den här tråden, så om du vill fortsätta käbbla så starta en ny tråd.
Det är DU som påstår att den ska gå torr och utan smörjning, det finns väll andra saker än gammal hederlig olja så man slipper göra kedjan till ett sandpapper.
Nu förstör vi den här tråden, så om du vill fortsätta käbbla så starta en ny tråd.
Den verkstan skulle man ha..Dags för att hämta vevpartiet med brotschad bussning.
Visa bilaga 216580
I den lilla verkstaden finns en stor mängd maskiner. Spännande att gå en rundtur i verkstaden.
Visa bilaga 216581Visa bilaga 216582Visa bilaga 216583Visa bilaga 216584Visa bilaga 216585Visa bilaga 216586Visa bilaga 216587Visa bilaga 216588Visa bilaga 216589Visa bilaga 216590
Om du kollar på din tumstock ser den lite skum ut.Lite elektronik till 75-åringen.
Hade en cykeldator liggande, kan vara bra att veta hur fort reliken går, man vill ju inte bli tagen för fortkörning på motorvägen.
På en eker sätts en magnet och på ett stag sätts mottagaren som via en kabel går till själva mätenheten.
Visa bilaga 216608
Mätenheten, vit på ett i övrigt svart fordon, inte bra.
Visa bilaga 216609
Maskering av visningsfönstret, svart sprayfärg. Tydligen löste lösningsmedlet i färgen upp plastytan men det ser ju inte helt fel ut.
Visa bilaga 216610
För att enheten skall visa rätt värden måste hjulets omkrets ställas in.
Nu får vi tänka till Omkretsen är lika med (cirkelns radie + cirkelns radie) X Pi.
Radien är 33,6cm.
(33,6 + 33,6) X 3,14 = 211cm
Visa bilaga 216611
Ett annat sätt att få fram omkretsen är att markera ett ställe på däcket.
Visa bilaga 216612
Rulla hjulet ett varv och sedan mäta avståndet mellan markeringarna.
I detta fallet blev värdet 206cm.
Visa bilaga 216613
??? Varför får jag en differens på 5 cm ???
Är det fel mätvärden på första beräkningen, skall vi äntligen ändra på Pi?
Jag hävdar bestämt att jag mätt rätt i exempel nr 2.
Det är något att bita i, eller?
Om du räknar baklänges borde radien bli 32,8.Lite elektronik till 75-åringen.
Hade en cykeldator liggande, kan vara bra att veta hur fort reliken går, man vill ju inte bli tagen för fortkörning på motorvägen.
På en eker sätts en magnet och på ett stag sätts mottagaren som via en kabel går till själva mätenheten.
Visa bilaga 216608
Visa bilaga 216609
Maskering av visningsfönstret, svart sprayfärg. Tydligen löste lösningsmedlet i färgen upp plastytan men det ser ju inte helt fel ut.
Visa bilaga 216610
Nu får vi tänka till Omkretsen är lika med (cirkelns radie + cirkelns radie) X Pi.
Radien är 33,6cm.
Visa bilaga 216611
Visa bilaga 216612
Visa bilaga 216613
Liten rättelseLite elektronik till 75-åringen.
Visa bilaga 216608
Visa bilaga 216609
Visa bilaga 216610
Radien är 33,6cm.
Visa bilaga 216611
Visa bilaga 216612
Visa bilaga 216613
Du kan ju också mäta diametern * 3,14159??? Varför får jag en differens på 5 cm ???