F
F.d. 52919
Guest
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare
Asfaltläggarna finns nu på Skantzö camping i Hallstahammar!
Asfaltläggarna finns nu på Skantzö camping i Hallstahammar!
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Dom blev bortkörda på måndags kvällNu på morgonen var dom borta från Kungälv, kvar låg en massa skit, pallar och annat skräp....
Tycker att man skjuter på "fel" mål kolla istället vart dom varit och utfört något arbete och avkräv deras "arbetsgivare" på korrekta kvitton om man därigenom kan påvisa att oegentligheter pågår sätt dit "arbetsgivaren" ordentligt sen kan man i lugn och ro eskortera dessa människor till gränsen och utvisa dom med omedelbar verkan för kriminalitet är väl ett gott skäl för utvisning ???
Det enklaste hade varit om skattemyndigheten kontrollerade F-skattesedeln. Finns det ingen, ska uppdragsgivaren betala arbetsgivaravgift och innehållen skatt och moms för arbetet. Vidare ska man ha företagsförsäkring. Om det händer en olycka?
Det kan bli en väldigt dyr historia för den som anlitar dessa människor.
Men att myndigheten skull orka lämna stolen, är väl för mycket begärt!
Ha en bra sommar och anlita ingen utan F-skattsedel.
I teorin kanske detta fungerar men i praktiken är jag tveksam.
Först måste skattemyndigheten få reda på att misstänkt arbete utförts, alltså förväntas grannar börja anmäla varandra vid första misstanke. Usch hemska tanke..
Sen så måste Skattemyndigheten ha ett separat register över dessa ”kringresande” för att kunna göra en bedömning om det är dom som varit i farten. Vad vi i Sverige tycker om sådana register är väl rätt klart numera.
Slutligen så blir det ”stackars Svensson” som får ta hela smällen. Tveksamt hur många därute som verkligen vet vilka rufflare dessa kringresande är. Om inte annat så lär våra kvällstidningar då rycka ut och ta ”stackars Svenssons” parti när myndigheterna kommer.
Det blir tyvärr lite som att spärra in alla knarkare för att den vägen kunna sätta alla langare ur spel.
Förmodligen så behöver man jobba från båda håll för att bli av med problemet. Att sprida information via t.ex. denna tråd är ett sätt. Att prata med sina vänner och bekanta ett annat.
Förvånansvärt många av dem jag pratat med när ämnet kommit upp har inte haft en aning om hur de arbetar eller vad de ställer till med. Däremot har många sett deras läger eller ”hört talas om dem” men inte riktigt förstått.