• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varningskedja / asfaltsarbetare

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Jag är långt ifrån en person dom förespråkar våld - i vilken form den än uppträder - men jag måste nog tillstå att jag, såväl de flesta invånare i det samhälle där jag bor, uppskattade det agerande som ett antal personer från trakten tog till efter det att ett antal asfaltläggare under ett antal veckor terroriserat hela samhället genom att bland annat berusade kört bil på gångbanor, uppträtt hotfullt, tippat avfall på kommunal mark, skrämt vanliga campare från campingplatsen och rent allmänt satt skräck i bygden. En natt besöktes nämligen asfaltsläggarna läger på ortens campingplats av en okänd grupp som med baseballracketar i händerna igångsatte en "skönhetsbehandling" av asfaltsläggarnas fordon på plats. Det tog faktiskt bara ett par timmar för hela sällskapet att mitt i natten lämna platsen - till såväl campingarrendatorns som samhällsinvånarnas stora glädje. Detta hände för ett par år sedan och sedan dess har vi varit förskonade från deras besök.

Tilläggas bör att den polisutredning som följde på incidenten ganska snabbt lades ner eftersom man inte lyckades erhålla några som helst vittnesmål som kunde bringa klarhet i vilka som låg bakom attacken.
 
F

F.d. 6914

Guest
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Då står ett helt gäng "asfaltsarbetare" och ockuperar 1/4 av Kista mässans parkering i stockholm sen 1:a april :mad:

Nej ,det är inte ett april skämt ..
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Svinupfödarmetoden med gödsling av närliggande mark är nog bra och lagom.
Metoden med medborgargarden som tar lagen i egna händer är mera tveksam.
Var går gränsen för vad ett sådant garde gör och mot vem? Vad hade hänt om
man mött en grupp som satt sig till motvärn? Jag vill inte ha gängslagsmål på våra
parkeringar och ställplatser så där hade jag nog varit ett vittne för polisen.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Ytterligare ett fråga för våra självständiga kommuner. Antingen skickar kommunen ut en chefstjänsteman som talar om för gästerna hur dom ska bete sig vid parkering och avfallshantering eller så får kommunen skicka ut folk som städar efter asfaltarbetarna.

Vilket som är dyrast får respektive självständig kommun själv räkna ut.

Det som vi husbilsåkare kan göra är att anmäla deras närvaro och nedskräpning till polisen (114 14) VARJE gång vi ser dom.

Sist men inte minst - att svensken är så korkad att hen anlitar dom, straffar ju sig själv.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Man kan väl vända lite på frågan faktiskt , Vem och Vilka är det som anlitar dessa människor att utföra anläggningsarbeten , jo förmodligen snåla giriga små människor som ser en chans att komma undan billigt och som fullständigt skiter i om dom betalar skatt , respekterar ej regler och förordningar som vanligt hyggligt folk är tvungna att följa och gärna gör det också för allas trivsel . Jag kan nog med fog påstå att dessa skurkars kunder inte är ett smack bättre själv :mad: . Så länge efterfrågan på billig illegal verksamhet efterfrågas av korkade, giriga i mina ögon väldigt små människor kommer denna verksamhet att fortgå som vanligt och den "excellenta" klubben som vi är med i (EU) gör detta möjligt ?????? Häromkring är det inte alls ovanligt att få sina hus ommålade , ved huggen av utlänska turistarbetare som får en 50-lapp i timmen " som vi bäddar får vi ligga "
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Vi kan ju föreslå en "Asfaltköp-lag". :twitcy:

Då blir det asfaltköparna som får stå för kostnaderna att städa upp kommunen.:)
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Ska tala om hur det går till att anlita dessa människor:
Helt plötsligt uppenbarar de sig och börjar plocka bort befintlig stenläggning eller asfalt. Är du inte hemma och kan stoppa det hela, kan du räkna med en saftig räkning och hot om du inte betalar. Är du hemma och försöker stoppa, kommer argument, att de fått order från förman och hänvisar till honom, som inte är anträffbar. Lyckas du få stopp på det hela, lämnar de uppfarten som om en flock vildsvin gått fram.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Jag fick min garageuppfart 150 (kvadratmeter) asfalterad av NCC till ett överkomligt pris. Passade på när dom ändå var här & lade om vägen. Innan dess knackade Irländska asfaltsarbetare på & erbjöd sina tjänster samt försökte sälja el-verktyg av för mig okänt märke som jag naturligtvis tackade nej till. Om jag behöver leja in folk så anlitar jag svenska firmor & helst småfirmor på orten.

Bennie
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Vi kan ju föreslå en "Asfaltköp-lag". :twitcy:

Då blir det asfaltköparna som får stå för kostnaderna att städa upp kommunen.:)

Ja kanske nåt i den stilen :) Men ibland slås man av den frapperande dubbelmoral vi har i Sverige , har anlitat div svenska hantverkare under åren och jag kan säga att till 98 % har man blivit erbjuden vissa "lösningar" ang fakturering/betalning för att få det hela lite "förmånligare" :) :)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Ska tala om hur det går till att anlita dessa människor:
Helt plötsligt uppenbarar de sig och börjar plocka bort befintlig stenläggning eller asfalt. Är du inte hemma och kan stoppa det hela, kan du räkna med en saftig räkning och hot om du inte betalar. Är du hemma och försöker stoppa, kommer argument, att de fått order från förman och hänvisar till honom, som inte är anträffbar. Lyckas du få stopp på det hela, lämnar de uppfarten som om en flock vildsvin gått fram.

Jaha. Då är det bara en sak att göra. Blockera uppfarten när vi är borta:

Vedhögen_20140409_10.01.12.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Mitt valg ville være en polisanmeldning og krav om skadeserstånd. Greit å hyre inn et svensk bolag til å rette opp skaden og la skurkene betale eller rømme landet. De var på min dør minst 5 ganger sist sommer og tilbød sine tjenester, men fikk hver gang et klart og tydelig nei.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Jag är snál sá jag skulle aldrig anlita dom

1 betala dom för deras jobb
2 anlita ett företag som tar bort det fula slarvjobbet
3 anlita ett företag som kan göra det ordentligt.

Detta har jag sett flera gánger inte bara asfaltsjobb
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Om myndigheterna VERLIGEN ville bli av med dom så skulle det vara lätt som en plätt.
* Några "flygande besiktningar" på fordonen med jämna mellanrum.
* Lite parkeringsböter eller böter för olaga camping och utmätning av fordon om de ej betalas..
* Polisen kör bort dom efter 24 timmar då "parkeringstiden" går ut.
* Jämna besök av skattemyndigheter.
* Fackföreningar sätter leverantörer av material i blockad.
mm mm
Men viljan tycks inte finnas.
:mad::mad::mad::mad:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen