Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Och 4,2 ton är vikten var tog den lilla smidiga plåtisen vägen!? Frankia har sin Yucon byggd på samma chassi!KABEs plåtis kostar 1.3miljoner,det finns ganska många husbilar i den prisklassen att välja på om man inte nödvändigtvis ska ha en plåtis.
Nu är KABEs plåtis ganska stor därav vikten,men plåtisar inte med automatik lätta, en 6,4m FIAT som är vanlig är svårt att få in på rätt sida av 3500kg, många kör nog med övervikt,en"plastis" i samma storlek är klart lättare.Och 4,2 ton är vikten var tog den lilla smidiga plåtisen vägen!? Frankia har sin Yucon byggd på samma chassi!
Javisst är det så, dom förhöjda plåtisarna med dubbelgolv väger ju mera och det har ingen nämnt här!Nu är KABEs plåtis ganska stor därav vikten,men plåtisar inte med automatik lätta, en 6,4m FIAT som är vanlig är svårt att få in på rätt sida av 3500kg, många kör nog med övervikt,en"plastis" i samma storlek är klart lättare.
"Vad mer kan man behöva..." jo en tjock plånbok eller ett rejält fyllt konto på banken ;-) Dessutom är den rejält mycket högre och längre än de mindre plåtisarna. Annars håller jag med dig.här fins en plåtis bygd på mercedes sprinter som har Alde uppvärmning fullständigt
vinter isolerad msd dubbelgolv vatten buren golv-värme värme utblås ialla dörrvad öppniigar
mersedes senaste plåtis bygd i sverige vad gäller utrustning vad kann man mer behöva
Fin bil ni har den har det mesta man behöver, men tyvärr går den bort pga. sängen, den passar för en person vi skulle aldrig klara att ligga två i den,har provat dom franska sängarna där en ligger med fötterna utanför,vi bytte efter 6 månader.Vi gick från Niesmann Arto 88fF till en plåtis. Följande krav fanns dieselvärme, AC, Lithium, golvvärme , uppvärmd gråvatten tank, isolerad vattentank samt ugn. Dessutom ville vi ha stor toalett o dusch.
Vad hittade vi!
Rapido V62, den enda plåtisen som har vinkelkök på vänster sida precis som större husbilar.
Inga fönster på bakdörrar och hyfsat bra isolerad, har testat ner till -20 inga problem. Dessutom 135l kyl o frys
Kolla gärna på denna bil.
Glädjen
Jag har använt vår plåtis ned till -20, men det finns vinterproblem, t.ex. avloppskranen fryser, slangar längs ytterväggarna får man se upp med, sidodörren kan få problem med att handtaget fryser, men så är det ju med en personbil också. Vinter och bil hör inte ihop. Fryser i bilen gör man förstås inte, värmen räcker till. Man får helt enkelt anpassa sig efter årstidenDet är stor skillnad på vad man menar med vinterkörning, är det 10-15 minus eller är det 40 minus? Man bör nog tänka igenom hur HB:n verkligen är tänkt att använda, särskilt om det är tänkt att stå utan elförsörjning m.m.
Vi tittade för några år sen efter en ”riktig” vinterbil som skulle klara riktigt låga temperaturer men det visade sig att det var bara ett mycket fåtal på marknaden som skulle klara det och till en prisbild som låg långt utanför vårt område så vi väljer att använda vår nuvarande tre säsonger och ställer av under vintern. Vi har varit ute med den och övernattat i 15 minus viket den klarat utan problem frånsett en oacceptabelt hög gasförbrukning. En vinterbil är dock betydligt mer än så, både vad gäller utrustning framkomlighet m.m.
Kollade denna bil ser fin ut. Det jag undrar över är att i tekniska data står vattentank 100/12. Det brukar betyda att man inte kan köra bilen med full tank om man ska hålla sig under 3500 kg. Uppvägning nödvändig och möjlig? Som vinterbil är jag tveksam till alla takfönster. Visst det går att lägga dit isolering.Vi gick från Niesmann Arto 88fF till en plåtis. Följande krav fanns dieselvärme, AC, Lithium, golvvärme , uppvärmd gråvatten tank, isolerad vattentank samt ugn. Dessutom ville vi ha stor toalett o dusch.
Vad hittade vi!
Rapido V62, den enda plåtisen som har vinkelkök på vänster sida precis som större husbilar.
Inga fönster på bakdörrar och hyfsat bra isolerad, har testat ner till -20 inga problem. Dessutom 135l kyl o frys
Kolla gärna på denna bil.
Glädjen
där fins en polsk- tillverkad plåtis sqm heter afenity som har pris och utrustning som kunde passa dock inte på vintern
Har vägt bilen många gånger, två personer, full tank, fullt med vatten, två elcyklar, fullt med mat o dryck. Och AC på taket. Har vägt mellan 3360 till 3410. Har 160hkr och nya automatlådan. Vinner 16 kg med litium batteri. Åker också utan reservhjul.Kollade denna bil ser fin ut. Det jag undrar över är att i tekniska data står vattentank 100/12. Det brukar betyda att man inte kan köra bilen med full tank om man ska hålla sig under 3500 kg. Uppvägning nödvändig och möjlig? Som vinterbil är jag tveksam till alla takfönster. Visst det går att lägga dit isolering.
Ser inte heller hur isoleringen är monterad. I plåten eller i innerväggarna. Om den sitter i innerväggarna kommer det att bildas kondens mot plåten, inte bra. Men så okunniga kan väl inte Rapido vara.
Har haft en Sunliving som var isolerad på det viset. Det blev takdropp från belysningspunktera vid minus 20 och en vecka i Idre fjäll. En Adria konstruktion, även de stora kan misslyckas.
F
Fin bil ni har den har det mesta man behöver, men tyvärr går den bort pga. sängen, den passar för en person vi skulle aldrig klara att ligga två i den,har provat dom franska sängarna där en ligger med fötterna utanför,vi bytte efter 6 månader.
För oss är sängen en positiv erfarenhet, jag sover där sängen är rundad, jag är 178 lång och når inte fram och upplever inga problem. Känns inte som om vi trängs på natten. Skönt att övre delen på sängen också kan höjas vid kundsidan. Det finns också ett fotsteg som man trycker fram så att det är lätt att komma upp i sängen.Jag gillar den planlösningen, skulle kunna tänka mej att fixa ett "utfyllnadshörn" som används nattetid så att sängen blir fullt rektangulär, bara att ta bort på morgonen!![]()
Hej.Fick så bra respons på tidigare inlägg av alla trevliga husbilsfantaster här så jag kör en fråga till. Nu när jag ska välja märke av plåtis...
Har ju skapat mig en hyfsad uppfattning om instegsmodellerna resp. premiumsegmentet.
Vill ha en som klarar lite vinter. Bor i Jämtland, vill kunna ta lite utflykter året runt. Har just nu inget garage utan den får stå utomhus.
Finns det några norrlänningar här alt. personer med erfarenhet av vintercamping? Vad kör ni? Vad funkar/har funkat mindre bra?
Laika, Carado, Vantourer, Dreamer, Weinsberg, Burstner.......är väl de jag kikat på. Men vilka håller bra kvalitet?