• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Val av märke på plåtis

yzer69

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Strömsund
HBK-Nr
33739
Medlemskap
2022
Fick så bra respons på tidigare inlägg av alla trevliga husbilsfantaster här så jag kör en fråga till. Nu när jag ska välja märke av plåtis...

Har ju skapat mig en hyfsad uppfattning om instegsmodellerna resp. premiumsegmentet.

Vill ha en som klarar lite vinter. Bor i Jämtland, vill kunna ta lite utflykter året runt. Har just nu inget garage utan den får stå utomhus.

Finns det några norrlänningar här alt. personer med erfarenhet av vintercamping? Vad kör ni? Vad funkar/har funkat mindre bra?

Laika, Carado, Vantourer, Dreamer, Weinsberg, Burstner.......är väl de jag kikat på. Men vilka håller bra kvalitet?
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
du har missat Karmann ? vi har haft vår nu i fem år och är nöjda dock har vi hållit till söderöver på vintrarna så kan inte ge nån feedback för vinterklimat !
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
hej får jag komma in med tips på plåtis som klarar all slags väder jag har kampat i 50 år inte i
snö vinter jag hatar snö men jag har bildat mjg en uppfattning om vad som funkar bäst året om jag har haft förmånen att jobbat lite med husvagnar och husbilar på fritid därför har jag valt kabe jag har provat annat oxå och när det gäller husvagn o husbilar så fins det fler att välja på så jag är långtifrån en ögd som många tror
jag har varit på samliga mässor under åren vi började tänka på plåtis för några år sedan gick igenom beståndet på många mässor men hittade inget som upp fyllde våra krav sen blev det så att åldern och hälsan ville inte samarbeta längre ust då kom kabe ut med en plåtis som hade legat bra till bättre vinter bil är svårt att hitta så jag rekomenderar den den har de fördelarna bygt påmersedes sprinter helt vinter anpassad unik på mark naden
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Vi har en Carthago Malibu Van 640 LE, årsmodell 2017, motor 2,3 liter, 150 hk och automatlåda, 3,5 ton.
För två år sedan gick vi ner från en Carthago Chic E-Line 4,5 ton till denna plåtis.
Vi trivs väldigt bra med bilen, ämnar åka ner till Spanien till sensommaren/hösten och stanna där nere i tre månader.
Vi har varit i Spanien tre vintrar tidigare med vår förra husbil.
Vi vintercampar inte så de egenskaperna kan jag inte uttala mig om.
Bilen har Trumavärme, två boldelsbatterier, två solpaneler (230W), 120 liters dieseltank, LPG gasoltank med utvändig påfyllning
och krocksensor, mm.
Lycka till med valet av en plåtis, ni kommer att trivas!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi har en Carthago Malibu Van 640 LE, årsmodell 2017, motor 2,3 liter, 150 hk och automatlåda, 3,5 ton.
För två år sedan gick vi ner från en Carthago Chic E-Line 4,5 ton till denna plåtis.
Vi trivs väldigt bra med bilen, ämnar åka ner till Spanien till sensommaren/hösten och stanna där nere i tre månader.
Vi har varit i Spanien tre vintrar tidigare med vår förra husbil.
Vi vintercampar inte så de egenskaperna kan jag inte uttala mig om.
Bilen har Trumavärme, två boldelsbatterier, två solpaneler (230W), 120 liters dieseltank, LPG gasoltank med utvändig påfyllning
och krocksensor, mm.
Lycka till med valet av en plåtis, ni kommer att trivas!
Fick så bra respons på tidigare inlägg av alla trevliga husbilsfantaster här så jag kör en fråga till. Nu när jag ska välja märke av plåtis...

Har ju skapat mig en hyfsad uppfattning om instegsmodellerna resp. premiumsegmentet.

Vill ha en som klarar lite vinter. Bor i Jämtland, vill kunna ta lite utflykter året runt. Har just nu inget garage utan den får stå utomhus.

Finns det några norrlänningar här alt. personer med erfarenhet av vintercamping? Vad kör ni? Vad funkar/har funkat mindre bra?

Laika, Carado, Vantourer, Dreamer, Weinsberg, Burstner.......är väl de jag kikat på. Men vilka håller bra kvalitet?

En intressant ny plåtis är Affinity, där är f.ö. Kabe inblandad.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Finns väl ingen Fiatplåtis som är välisolerad. Har själv en La Strada som sägs ligga i "premiumsegmentet" men tittar man i dörrar och hur ledningar ligger så är det inte bra. Har fått förbättra med extra isolering. Så räkna med att du får göra en del själv!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Finns väl ingen Fiatplåtis som är välisolerad. Har själv en La Strada som sägs ligga i "premiumsegmentet" men tittar man i dörrar och hur ledningar ligger så är det inte bra. Har fått förbättra med extra isolering. Så räkna med att du får göra en del själv!

Det har nog inte med bilmärket att göra, men plåtis betraktas nog som en 3-säsongersbil/ fintväderbil av tillverkarna, och det är naturligtvis
ganska få som hamnar här i norden, och ännu färre som körs på vintern, så vinterisolering är ingen prio, snarare ett lägre pris och snygg inredning.
F.ö. har väl de flesta plåtisar oisolerade gråvattentankar och även dåligt uppvärmda och isolerade färskvattentankar så det är inte så mycket
bevänt med vinteregenskaperna där heller. Det finns ju några exklusiva tillverkare ute i Europa som gör riktigt bra isolerade plåtisar, men tyvärr är
väntelistan 1-2 år f.n. och priserna över 1 miljon nya.
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Själv har jag en Dreamer med både färskvatten och gråvatten tank inne. Hade vi inte behövt 5 platser så hade jag tittat extra på Globe Traveller som har modeller utan bakdörrar.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Nu är jag novis på husbil och har bara erfarenhet av den vi har, men vi valde den med utgångspunkt i fricamping och åretruntanvändning. Efter mycket letande hittade vi vår 2016 Westfalia Columbus 601D med vinterpaket i Tyskland, och är väldans nöjda. Dieselvärmare och Alde vattenburen värme + golvvärme har hållit temperaturen även för en fryslort som mig ner till några minus, och då har vi inte ens använt isolermattorna till fönster, sido- och garagedörr. Tror den har lite bättre isolering i väggarna med vinterpaketet också, men är inte helt hundra på rak arm. Det enda jag känner begränsar är att dieselvärmaren tömmer batteriet rätt duktigt när det är kallt ute och man kör tropisk värme inne, så ska man stå mer än ett dygn med värme på lär man nog behöva isolermattorna och kanske slå av kylskåpet, annars måste man nog tänka på laddning av batteri/-er.

Att jag nämner kompressolkylen är för att den fryser maten närmast kylslingan redan på lägsta inställningen, och det verkar vara ett inte helt ovanligt fel på Westfalia Columbus, så jag misstänker att kylskåpet drar mer batteri än det skulle behöva. Verkar inte heller vara helt lätt att åtgärda (det finns nästan lika många lösningsförslag som jag hittat trådar om ämnet), men har man en termometer i kylskåpet kan man slå av det ett par grader före 0 och slå på ett par grader för +10, så har man sparat både plånbok och batteri.

Är man ute i -10 eller kallare tror jag för övrigt kanske att isolermattan till garagedörrarna kan vara att rekommendera oavsett. Dörrskarvarna och "hörnen" är nämligen inte lika isolerade som väggarna, så man känner att det kyler en del därifrån om (när) frun stjäl täcket kalla nätter, och när man vaknar och är frusen vill hon inte dela med sig av sin kroppsvärme heller. I fotändan sitter dock en radiator i garaget på ena sidan och expansionskärlet till värmen på andra, så fötterna brukar jag som tur är aldrig behöva frysa om, vilket säger en del då jag som regel har iskalla fötter även under en filt hemma i soffan.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
här fins en plåtis bygd på mercedes sprinter som har Alde uppvärmning fullständigt
vinter isolerad msd dubbelgolv vatten buren golv-värme värme utblås ialla dörrvad öppniigar
mersedes senaste plåtis bygd i sverige vad gäller utrustning vad kann man mer behöva
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
här fins en plåtis bygd på mercedes sprinter som har Alde uppvärmning fullständigt
vinter isolerad msd dubbelgolv vatten buren golv-värme värme utblås ialla dörrvad öppniigar
mersedes senaste plåtis bygd i sverige vad gäller utrustning vad kann man mer behöva
Hur står sig den plåtisen viktmässigt? Är den överhuvudtaget användbar på en totalvikt av 3.500 kg? Med en lastvikt på 450 kg innan extrautrustning lär det bli svårt att få ihop ekvationen. Sedan är ju den plåtisen 2,20 bred så andra plåtisars fördel med att vara smidiga pga sin smalhet försvinner. Om det inte är så att du absolut vill ha skjutdörren kan du lika väl satsa på en kort och smal plastis. Då får du bättre utrymme, bättre isolering, större lastvikt och kortare hjulbas vilket ger en smidigare bil.
 
Senast ändrad:

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Varför dessa kalla bakdörrar. En väl isolerad vägg tvärs bilen och 30 cm framför dörrarna Skapar ett utrymme för diverse utrustning som kan klara kylan.
Varför så många sittplatser runt bordet. Ersätt soffan med vatten o gråvattentank samt litium-batteri och med kyl ovanpå i rätt höjd.
Från båtvärlden vill jag ha tryckvattensysten och dieselvärmare samt kompressorkyl. Givetvis så många solceller som möjligt.
Med isolermattor klarar man vintern hyfsat även med en plåtis.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Fick så bra respons på tidigare inlägg av alla trevliga husbilsfantaster här så jag kör en fråga till. Nu när jag ska välja märke av plåtis...

Har ju skapat mig en hyfsad uppfattning om instegsmodellerna resp. premiumsegmentet.

Vill ha en som klarar lite vinter. Bor i Jämtland, vill kunna ta lite utflykter året runt. Har just nu inget garage utan den får stå utomhus.

Finns det några norrlänningar här alt. personer med erfarenhet av vintercamping? Vad kör ni? Vad funkar/har funkat mindre bra?

Laika, Carado, Vantourer, Dreamer, Weinsberg, Burstner.......är väl de jag kikat på. Men vilka håller bra kvalitet?
Jag trodde att det bara var Kabes Mercedes plåtis som fungerar i minusgrader med sin värme och isolering på fricamping.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Vid fricamping vintertid så är det inte isolering uppvärmning som är det problematiska, det går att åtgärda så det funkar. Masa täcke, täcke vid bakdörrarna, duo/mono control så att det går att ha uppvärmning vid färd och justering så att bagage utrymme/vattentank värms upp ordentligt.
Att få elen att räcka till har varit mitt problem. Solceller hjälper inte mycket förrän fram i april.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
här fins en plåtis bygd på mercedes sprinter som har Alde uppvärmning fullständigt
vinter isolerad msd dubbelgolv vatten buren golv-värme värme utblås ialla dörrvad öppniigar
mersedes senaste plåtis bygd i sverige vad gäller utrustning vad kann man mer behöva
KABEs plåtis kostar 1.3miljoner,det finns ganska många husbilar i den prisklassen att välja på om man inte nödvändigtvis ska ha en plåtis.
 
Toppen