• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Val av märke på plåtis

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Kvalitet - då finns det Westfalia, La Strada och Globe Traveler, resten är ganska lika. Klädda väggar och bakdörr krävs
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Och 4,2 ton är vikten var tog den lilla smidiga plåtisen vägen!? Frankia har sin Yucon byggd på samma chassi!
Nu är KABEs plåtis ganska stor därav vikten,men plåtisar inte med automatik lätta, en 6,4m FIAT som är vanlig är svårt att få in på rätt sida av 3500kg, många kör nog med övervikt,en"plastis" i samma storlek är klart lättare.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Nu är KABEs plåtis ganska stor därav vikten,men plåtisar inte med automatik lätta, en 6,4m FIAT som är vanlig är svårt att få in på rätt sida av 3500kg, många kör nog med övervikt,en"plastis" i samma storlek är klart lättare.
Javisst är det så, dom förhöjda plåtisarna med dubbelgolv väger ju mera och det har ingen nämnt här!
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
här fins en plåtis bygd på mercedes sprinter som har Alde uppvärmning fullständigt
vinter isolerad msd dubbelgolv vatten buren golv-värme värme utblås ialla dörrvad öppniigar
mersedes senaste plåtis bygd i sverige vad gäller utrustning vad kann man mer behöva
"Vad mer kan man behöva..." jo en tjock plånbok eller ett rejält fyllt konto på banken ;-) Dessutom är den rejält mycket högre och längre än de mindre plåtisarna. Annars håller jag med dig.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Vi gick från Niesmann Arto 88fF till en plåtis. Följande krav fanns dieselvärme, AC, Lithium, golvvärme , uppvärmd gråvatten tank, isolerad vattentank samt ugn. Dessutom ville vi ha stor toalett o dusch.
Vad hittade vi!
Rapido V62, den enda plåtisen som har vinkelkök på vänster sida precis som större husbilar.
Inga fönster på bakdörrar och hyfsat bra isolerad, har testat ner till -20 inga problem. Dessutom 135l kyl o frys
Kolla gärna på denna bil.
Glädjen
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
F
Vi gick från Niesmann Arto 88fF till en plåtis. Följande krav fanns dieselvärme, AC, Lithium, golvvärme , uppvärmd gråvatten tank, isolerad vattentank samt ugn. Dessutom ville vi ha stor toalett o dusch.
Vad hittade vi!
Rapido V62, den enda plåtisen som har vinkelkök på vänster sida precis som större husbilar.
Inga fönster på bakdörrar och hyfsat bra isolerad, har testat ner till -20 inga problem. Dessutom 135l kyl o frys
Kolla gärna på denna bil.
Glädjen
Fin bil ni har den har det mesta man behöver, men tyvärr går den bort pga. sängen, den passar för en person vi skulle aldrig klara att ligga två i den,har provat dom franska sängarna där en ligger med fötterna utanför,vi bytte efter 6 månader.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det är stor skillnad på vad man menar med vinterkörning, är det 10-15 minus eller är det 40 minus? Man bör nog tänka igenom hur HB:n verkligen är tänkt att använda, särskilt om det är tänkt att stå utan elförsörjning m.m.
Vi tittade för några år sen efter en ”riktig” vinterbil som skulle klara riktigt låga temperaturer men det visade sig att det var bara ett mycket fåtal på marknaden som skulle klara det och till en prisbild som låg långt utanför vårt område så vi väljer att använda vår nuvarande tre säsonger och ställer av under vintern. Vi har varit ute med den och övernattat i 15 minus viket den klarat utan problem frånsett en oacceptabelt hög gasförbrukning. En vinterbil är dock betydligt mer än så, både vad gäller utrustning framkomlighet m.m.
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Det är stor skillnad på vad man menar med vinterkörning, är det 10-15 minus eller är det 40 minus? Man bör nog tänka igenom hur HB:n verkligen är tänkt att använda, särskilt om det är tänkt att stå utan elförsörjning m.m.
Vi tittade för några år sen efter en ”riktig” vinterbil som skulle klara riktigt låga temperaturer men det visade sig att det var bara ett mycket fåtal på marknaden som skulle klara det och till en prisbild som låg långt utanför vårt område så vi väljer att använda vår nuvarande tre säsonger och ställer av under vintern. Vi har varit ute med den och övernattat i 15 minus viket den klarat utan problem frånsett en oacceptabelt hög gasförbrukning. En vinterbil är dock betydligt mer än så, både vad gäller utrustning framkomlighet m.m.
Jag har använt vår plåtis ned till -20, men det finns vinterproblem, t.ex. avloppskranen fryser, slangar längs ytterväggarna får man se upp med, sidodörren kan få problem med att handtaget fryser, men så är det ju med en personbil också. Vinter och bil hör inte ihop. Fryser i bilen gör man förstås inte, värmen räcker till. Man får helt enkelt anpassa sig efter årstiden
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Vi gick från Niesmann Arto 88fF till en plåtis. Följande krav fanns dieselvärme, AC, Lithium, golvvärme , uppvärmd gråvatten tank, isolerad vattentank samt ugn. Dessutom ville vi ha stor toalett o dusch.
Vad hittade vi!
Rapido V62, den enda plåtisen som har vinkelkök på vänster sida precis som större husbilar.
Inga fönster på bakdörrar och hyfsat bra isolerad, har testat ner till -20 inga problem. Dessutom 135l kyl o frys
Kolla gärna på denna bil.
Glädjen
Kollade denna bil ser fin ut. Det jag undrar över är att i tekniska data står vattentank 100/12. Det brukar betyda att man inte kan köra bilen med full tank om man ska hålla sig under 3500 kg. Uppvägning nödvändig och möjlig? Som vinterbil är jag tveksam till alla takfönster. Visst det går att lägga dit isolering.
Ser inte heller hur isoleringen är monterad. I plåten eller i innerväggarna. Om den sitter i innerväggarna kommer det att bildas kondens mot plåten, inte bra. Men så okunniga kan väl inte Rapido vara.
Har haft en Sunliving som var isolerad på det viset. Det blev takdropp från belysningspunktera vid minus 20 och en vecka i Idre fjäll. En Adria konstruktion, även de stora kan misslyckas.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
där fins en polsk- tillverkad plåtis sqm heter afenity som har pris och utrustning som kunde passa dock inte på vintern
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Kollade denna bil ser fin ut. Det jag undrar över är att i tekniska data står vattentank 100/12. Det brukar betyda att man inte kan köra bilen med full tank om man ska hålla sig under 3500 kg. Uppvägning nödvändig och möjlig? Som vinterbil är jag tveksam till alla takfönster. Visst det går att lägga dit isolering.
Ser inte heller hur isoleringen är monterad. I plåten eller i innerväggarna. Om den sitter i innerväggarna kommer det att bildas kondens mot plåten, inte bra. Men så okunniga kan väl inte Rapido vara.
Har haft en Sunliving som var isolerad på det viset. Det blev takdropp från belysningspunktera vid minus 20 och en vecka i Idre fjäll. En Adria konstruktion, även de stora kan misslyckas.
Har vägt bilen många gånger, två personer, full tank, fullt med vatten, två elcyklar, fullt med mat o dryck. Och AC på taket. Har vägt mellan 3360 till 3410. Har 160hkr och nya automatlådan. Vinner 16 kg med litium batteri. Åker också utan reservhjul.
Har aldrig varit över 3410kg
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Hade fel det står 110/20 på vatten.
Ni har uppenbarligen koll på vikten men det kan vara nödvändigt att se upp när det anges flera olika liter för färskvattentanken.
Kollade en gång på en Hymer med 100/20 L och det fallet var det kappast möjligt att köra bilen med full tank. På frågan "ska det vara på det sättet" fick jag svaret att det var ju deklarerat i det tekniska underlaget att 20 liter var rekommenderat för att hålla sig under 3500 kg. Det blev ingen affär.


Screenshot 2022-02-18 07.10.12.png
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
F

Fin bil ni har den har det mesta man behöver, men tyvärr går den bort pga. sängen, den passar för en person vi skulle aldrig klara att ligga två i den,har provat dom franska sängarna där en ligger med fötterna utanför,vi bytte efter 6 månader.

Jag gillar den planlösningen, skulle kunna tänka mej att fixa ett "utfyllnadshörn" som används nattetid så att sängen blir fullt rektangulär, bara att ta bort på morgonen! :)
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Jag gillar den planlösningen, skulle kunna tänka mej att fixa ett "utfyllnadshörn" som används nattetid så att sängen blir fullt rektangulär, bara att ta bort på morgonen! :)
För oss är sängen en positiv erfarenhet, jag sover där sängen är rundad, jag är 178 lång och når inte fram och upplever inga problem. Känns inte som om vi trängs på natten. Skönt att övre delen på sängen också kan höjas vid kundsidan. Det finns också ett fotsteg som man trycker fram så att det är lätt att komma upp i sängen.
Varmt o skönt att ligga nära när det är kallt ute
AC löser problemet på sommaren.
Trevlig helg
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Nej så kallad franskbädd gillar jag inte. Har haft det i ett par tidigare bilar. Svårt att bädda. Täcket "rymmer" under natten och glider ner vid avrundningen. Men man vänjer sig ju vid det mesta.
 

Yngvea

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Aneby
HBK-Nr
31426
Medlemskap
2022
Fick så bra respons på tidigare inlägg av alla trevliga husbilsfantaster här så jag kör en fråga till. Nu när jag ska välja märke av plåtis...

Har ju skapat mig en hyfsad uppfattning om instegsmodellerna resp. premiumsegmentet.

Vill ha en som klarar lite vinter. Bor i Jämtland, vill kunna ta lite utflykter året runt. Har just nu inget garage utan den får stå utomhus.

Finns det några norrlänningar här alt. personer med erfarenhet av vintercamping? Vad kör ni? Vad funkar/har funkat mindre bra?

Laika, Carado, Vantourer, Dreamer, Weinsberg, Burstner.......är väl de jag kikat på. Men vilka håller bra kvalitet?
Hej.
Vi valde en La Strada som vi nu har haft ett år nu. Vi är mer än nöjda över det valet mycket bra vinterbil pga dubbelgolv och dieselvärmare Truma D6.
 
Toppen