• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Val av märke på plåtis

siczac

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Eslöv
Vi har nu haft vår plåtis i 5 år. Vi är kör året om. Under vintern brukar det bli 3 av 4 helger. Så för mig är det en Vinterbil. Den är en Fiat Ducato med Heavy Chassi. Nu registrerad på 3500 Kg men den går att väga upp till 4200 kg pga av att den har Heavy Chassi med förstärkta bromsar och förstärkt fjädring. Eftersom vi bor någon mil ifrån en av Vägverkets vågstationer som är öppen dygnet runt året runt så har jag vägt den många gånger och aldrig varit över 3500 kg trots att vi haft tanken fylld med 120 liter diesel och 100 liter färskvatten så behovet att väga upp har inte varit aktuellt.
Vår Westfalia Columbus 601D plåtis har en Ebersprecher dieselvärmare, vattenburet värmesystem, med 5 konvektorer varav 3 har fläktar som går att styra separat, automatiskt eller manuellt. Columbusen har också separat vattenburen-golvvärme i hela bilen. Det går att styra golvvärmen i duschen/toaletten helt separat. Golvvärmen går att köra samtidigt som de 5 konvektorerna. Vi har 2 bodelsbatterier och kompressorkylskåp.och klarar oss 2-3 dagar med ca 10 grader minus ute. Förutom Ebersprechern så har vi en separat Webasto dieselvärmare kopplad till motorn och dess varmlufts-aggregat. Denna kan antingen värma motorn eller/och ge värme till bodelen i bilen. Vår gråvatten-tank är isolerad och har värmare och färskvattentanken ligger inne den uppvärmda bilen. Framdörrar, bakdörrar och sidodörr är isolerade.
Vi har också värmetäcken till förarhyttens fönster, skjutdörren och bakdörrarna som vi aldrig ha behövt använda trots 15 minus ute.
Den enda svaga punkten jag hittat är avtappningskranen till gråvattnet som sitter oisolerad under bilen. Men om man ställer bilen så att vinden blåser värmen från Ebersprächer som är placerad under bilen mot kranen så har den aldrig frusit fast. En mer permanent lösning kan vara en 12 volts värmevolts kabel och att isolera avtappningsröret.
Ett litiumbatteri (som värms av det uppvärmda golvet vilket förbättrar laddning vid minusgrader) underlättar om du skall fricampa mer än över en helg.
Anders
 

klabbskallan

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
34584
Medlemskap
2023
Tjena

Jag köpte (bytte) plåtis förra året från en Pössel till KABE Affinity. Affinity'n är en stor plåtis men man får komma ihåg att alla plåtisar är trånga och dåligt med utrymme men ..
Affinity'n är rymlig,
många små skåp,
jätte skön att köra med bra väghållning,
bra vinter isolerad vi använde den i Umeå i Januari med -20 så det är inga problem
Dock är det lite trångt att komma in till wc/dusch. Dom har satt ett för stort handtag så det blir en för liten vinkel att öppna dörren. Men lätt löst med nytt handtag.
 
Toppen