• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad tänka på med solpaneler?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.759
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag funderar på att utöka mina solpaneler med två eller tre paneler i 400w klassen.
Då Jag inte kan något av värde om de olika typerna av solceller/paneler hör jag mig för här.

Vad skall man välja för paneltyp?
Var kan man köpa dessa stora paneler styckevis? (VS till ett helt hus)
Vilken skillnad är det på olika paneler med avseende på verkningsgrad?
Skall man ha någon speciell utgångsspänning ut ur panelerna?
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Detta är en mycket svår uppgift att lösa på distans, men vi försöker!!
Börja med att kolla kablarna area mellan solcellerna och regulatorn. Eller om du har flera. Du har en stor husbil och då kanske långa avstånd. Tre solceller på 360 W är en stor anläggning så därför tror jag att kablarna är under 6 mm2 då du inte utvinner mer.
Byt kablarna isf till 6 mm2 , och ha de gamla som dragkablar vid bytet.
Du berör också problemet med kylning av regulatorn. Själv har jag ”flyttat ut” mina regulatorer så att luft kommer åt även bakom.
Får du inte rätsida på denna kylning så sätt gärna en liten datorfläkt som hjälper luften att cirkulera.
Jag hade två perforerade plåtar framför som skydd för regulatorerna och säkringshållare osv. Dessa hindrar bara kylningen så dessa har jag tagit bort.
Känn på regulatorerna. Allt över kroppsvärmen är inte bra.
(Precis som hos oss människor )
Nu tror jag att vi löst problemet !!
Om inte så återkom, så går vi vidare…….
Lycka till
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.721
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Detta är en mycket svår uppgift att lösa på distans, men vi försöker!!
Börja med att kolla kablarna area mellan solcellerna och regulatorn. Eller om du har flera. Du har en stor husbil och då kanske långa avstånd. Tre solceller på 360 W är en stor anläggning så därför tror jag att kablarna är under 6 mm2 då du inte utvinner mer.
Byt kablarna isf till 6 mm2 , och ha de gamla som dragkablar vid bytet.
Du berör också problemet med kylning av regulatorn. Själv har jag ”flyttat ut” mina regulatorer så att luft kommer åt även bakom.
Får du inte rätsida på denna kylning så sätt gärna en liten datorfläkt som hjälper luften att cirkulera.
Jag hade två perforerade plåtar framför som skydd för regulatorerna och säkringshållare osv. Dessa hindrar bara kylningen så dessa har jag tagit bort.
Känn på regulatorerna. Allt över kroppsvärmen är inte bra.
(Precis som hos oss människor )
Nu tror jag att vi löst problemet !!
Om inte så återkom, så går vi vidare…….
Lycka till

Tack för dina tips, alltid hjälper det någon, mina kablar 2st dubbelledare a' 6mm2. så där tappar jag inte mycket.
Kylfläkt av något slag med en knapptermostat är planen, men ärligt så lider jag inte tillräckligt av felet/felen för att få tummen ur, använder husbilen för litet, men hoppas på bättring i framtiden.

Vill du fördjupa dej i mitt bygge så har jag en tråd HÄR
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Jag bara säger: WOW PETER, VILKET BYGGE!
Och jag skulle lära dig el-lära! Sorry!
För att inte tala om ditt garage………..
Ett garage som du har kan jag bara inte bara drömma om!
 

Hymer 584

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2025
Oj, det blir spännande att höra hur det går!

Jag fick just hem en EcoFlow Wave 2 48v värmeväxlare som jag ska driva med ett Delta 2, 1kWh batteri + 3.5 kWh LiFePo4 batteri.

Med ca 500-600w solceller hoppas jag kunna hålla sovrummet kylt några timmar per natt.
Lite finess med automation kanske kan låta ACn agera dumplast när batterierna är fulladdade? Jag tänker mig tvärtom alltså, prio på att ladda batterierna för att kör ACn när det är mörkt.
Hej Tom, tänker du koppla solcellerna direkt till Delta 2 eller till LiFePo4 batterier? Du pratar om automation, hur tänker du där? Jag har också skaffat en Wave 2 och och Delta 2. Jag vill kyla ner bodelen under färd och då vill jag ladda Delta 2 med 12v medan jag kör, men Delta 2 tar inte mer än max 8 amp och då räcker det inte att ladda tillräckligt för att hålla wave 2 igång... antar jag, har inte testat ännu. Önskat hade gått att ladda Delta 2 med tex15 eller 20 amp.

Tänker du fastmontera Wave 2? Hur drar du rören isåfall?
 

Tom

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Hej Tom, tänker du koppla solcellerna direkt till Delta 2 eller till LiFePo4 batterier? Du pratar om automation, hur tänker du där? Jag har också skaffat en Wave 2 och och Delta 2. Jag vill kyla ner bodelen under färd och då vill jag ladda Delta 2 med 12v medan jag kör, men Delta 2 tar inte mer än max 8 amp och då räcker det inte att ladda tillräckligt för att hålla wave 2 igång... antar jag, har inte testat ännu. Önskat hade gått att ladda Delta 2 med tex15 eller 20 amp.

Tänker du fastmontera Wave 2? Hur drar du rören isåfall?
Jag har inte exakt planen klar för mig hur jag ska göra med allt.
Solcellerna ska ladda ett lite större LiFePo4 batteri jag byggt en EVE celler.
Jag har tänkt ladda Delta2 med en solcellskabel från EVE-batteriet istället för cigarettändar-sladden.
Den ska kunna ta 15A med solcellssladden som är lite annorlunda än ciggkabeln, så det borde bli ca 200W.

Automationen är sekundärt, men jag håller ändå på att sätta upp en Raspberry Pi med home Assistant. Tror det ska gå att komma åt EcoFlows mqtt topic och styra via HA.
I sommar ska jag "bo in mig" i bilen först, och då får Wave 2 nog bara stå någonstans i hytten till att börja med.
Min förhoppning är att.den sen ska få plats i garaget bakom Truman. Det blir kanske inte så effektivt, men jag har lite tankar om att koppla in den på luftrören för Truman.
Nackdelen med det är ju att de utblåset sitter lågt, och kyla vill man ju ha uppifrån.
 

Hymer 584

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2025
Jag har inte exakt planen klar för mig hur jag ska göra med allt.
Solcellerna ska ladda ett lite större LiFePo4 batteri jag byggt en EVE celler.
Jag har tänkt ladda Delta2 med en solcellskabel från EVE-batteriet istället för cigarettändar-sladden.
Den ska kunna ta 15A med solcellssladden som är lite annorlunda än ciggkabeln, så det borde bli ca 200W.

Automationen är sekundärt, men jag håller ändå på att sätta upp en Raspberry Pi med home Assistant. Tror det ska gå att komma åt EcoFlows mqtt topic och styra via HA.
I sommar ska jag "bo in mig" i bilen först, och då får Wave 2 nog bara stå någonstans i hytten till att börja med.
Min förhoppning är att.den sen ska få plats i garaget bakom Truman. Det blir kanske inte så effektivt, men jag har lite tankar om att koppla in den på luftrören för Truman.
Nackdelen med det är ju att de utblåset sitter lågt, och kyla vill man ju ha uppifrån.
Ok, det är ungefär samma lösning som jag har. Håller på att installera wave 2 just nu. Har testkört en hel del och märkt att man tappar väldigt mycket både kyla och blåsstyrka i ledningarna. Det visste jag redan innan men trodde inte att det skulle vara så mycket! Testade med extra fläkt på vägen men då tappade jag ännu mer kyla. Har gått över korta dragningar med punktkylning. Tanken är att köra wave2 på nätterna på eco mode och då tänker jag rikta utblås på sovplatserna. Testar just nu biltemas vita fyrkantiga ventilationskanal, wave2 är placerad under soffan (har inget stort garage), ca en halv meter horisontell kanal + böj + en meter kanal upp. Sedan kommer två utblås på sidorna högst upp i röret som blåser åt motsatta håll, en rakt in på sängområdet och den andra över soffan som bäddas till säng på nätterna. Testkörde konceptet igår och hittills ser det lovande ut. Behöver göra hål i golvet för att få plats med wave2 i höjdled. Alternativet är att höja soffan men då blir väldigt obekvämt med hängande fötter om man inte har tillräckligt långa ben.
 
  • Gilla
Reaktioner: Tom

Micke & Annika

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Inlägg
516
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2025
Är det en faktor i verkligheten att MPPT regulatorn blir så varm att den drar ner laddströmen?
Någon som upplevt detta med en stor solanläggning? (på husbil naturligtvis)
Min kombinerade Renogy mppt/dc-dc, drar definitivt ner strömmen när den blir varm, vilket den blir snabbt, hade jag känt till detta när jag byggde hade jag gjort annorlunda.
Utrustning med inbyggda kylfläktar kan mildra detta"problem", placering är en annan viktig faktor.
Hur viktigt är det med avståndet mellan regulator (MPPT) och solpanelerna? Det har alltid pratats om att det ska vara så nära som möjligt regulator och batteri, min regulator sitter i ett skåp i köket som blir varmt. Skulle kunna ha den nere i garaget där det är svalt men då blir det betydligt längre kablar.
 

peter_blågräs

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Hur viktigt är det med avståndet mellan regulator (MPPT) och solpanelerna? Det har alltid pratats om att det ska vara så nära som möjligt regulator och batteri, min regulator sitter i ett skåp i köket som blir varmt. Skulle kunna ha den nere i garaget där det är svalt men då blir det betydligt längre kablar.
Vad jag förstått så ska det vara så lågt spännings-/strömfall som möjligt, och då behöver avståndet vara kort och/eller kablarna vara åt det grövre hållet för minsta effektförlust och värmeutveckling.

Ett varmt skåp sänker även regulatorns verkningsgrad och jag skulle lätt hellre installera den längre bort, med grövre kablar. Det är ju inte brovajrar vi talar om.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Hur viktigt är det med avståndet mellan regulator (MPPT) och solpanelerna? Det har alltid pratats om att det ska vara så nära som möjligt regulator och batteri, min regulator sitter i ett skåp i köket som blir varmt. Skulle kunna ha den nere i garaget där det är svalt men då blir det betydligt längre kablar.
Tänk också på att om du har en Victron MPPT och ej har temperaturavkännaren för batteriet så justerar Victron laddningen efter temperaturen där MPPT:n sitter.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.759
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Uppdatering.
Jag har nu installerat LFP batteriet, 560 Ah och ändrat batteristorlek i Victron Smartsolar regulatorerna. (från 120Ah bly)

Jag har sett idag, med liknande omständigheter som i inlägg #94, upp till 390 W från var och en av 450W panelerna.
Detta är ca 100W per panel mer än med 120Ah batteriet. (inlägg #94)
Nu kan solpanelerna driva tak ACn i realtid, och samtidigt ladda batteriet.

Någon som observerat något liknande, bättre effekt från solpanelerna med större batteribank?
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.721
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Grattis! Vad trevligt när det funkar som man tänkt :cool:


Absolut, jag gick från 285Ah AGM till 400Ah LFP. Den stora skillnaden ligger i Litium-kemin.
Mina AGM kunde urladdade ta emot allt vad mina 3x120W gav, men ganska snart så steg spänningen/inre motståndet i dem, och strömmen sjönk stadigt neråt.
Mitt LFP tar emot all ström det erbjuds upp till 3,5V i alla 4 celler, där stoppar mitt BMS ytterligare laddning tills alla celler sjunkit <3,5V i spänning. Jag har inga så kraftiga laddkällor där batteriet skulle bromsa, det tål 3C = 1200A, mitt all time high är 70A med extern laddare, den strömmen sjunker inte för mej vid 3,5V på cellnivå.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.459
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Grattis! Vad trevligt när det funkar som man tänkt :cool:


Absolut, jag gick från 285Ah AGM till 400Ah LFP. Den stora skillnaden ligger i Litium-kemin.
Mina AGM kunde urladdade ta emot allt vad mina 3x120W gav, men ganska snart så steg spänningen/inre motståndet i dem, och strömmen sjönk stadigt neråt.
Mitt LFP tar emot all ström det erbjuds upp till 3,5V i alla 4 celler, där stoppar mitt BMS ytterligare laddning tills alla celler sjunkit <3,5V i spänning. Jag har inga så kraftiga laddkällor där batteriet skulle bromsa, det tål 3C = 1200A, mitt all time high är 70A med extern laddare, den strömmen sjunker inte för mej vid 3,5V på cellnivå.
Jag fick också samma fenomen, max laddström ökade rejält, och håller i sig nästan hela vägen till fulladdat, där blybatterierna bromsade rejält.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.759
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Tack för svar.
Dock har vi pratat förbi varandra något.

Jag har alltså en tak AC på inverter igång hela tiden i mitt resonemang, denna tar all energi som panelerna ger i inlägg #94 och drar dessutom något från blybatteriet.

I inlägg #96 ger samma solanläggning ett överskott mot LFP.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.459
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för svar.
Dock har vi pratat förbi varandra något.

Jag har alltså en tak AC på inverter igång hela tiden i mitt resonemang, denna tar all energi som panelerna ger i inlägg #94 och drar dessutom något från blybatteriet.

I inlägg #96 ger samma solanläggning ett överskott mot LFP.
Jag tror vi båda svarade på på din sista rad, någon AC har inte vi i varje fall, och inte tillräckligt med solceller för att driva en heller!
 
Senast ändrad:
Toppen