• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad tänka på med solpaneler?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag funderar på att utöka mina solpaneler med två eller tre paneler i 400w klassen.
Då Jag inte kan något av värde om de olika typerna av solceller/paneler hör jag mig för här.

Vad skall man välja för paneltyp?
Var kan man köpa dessa stora paneler styckevis? (VS till ett helt hus)
Vilken skillnad är det på olika paneler med avseende på verkningsgrad?
Skall man ha någon speciell utgångsspänning ut ur panelerna?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Tack för input.

Då ingen expert framträdde har jag själv satt mig in i detta, plugga, läsa och förstå.

Jag vacklar mellan att bygga LFP 560Ah och 900w solceller utöver de jag har, ungefär samma pris.
(ca 14 000 inkl allt)
Var lösning har sina för och nackdelar för mig.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det finns två typer av solpaneler polykristallina eller monokristallina celler.
Poly är blå, är billigare och har sämre effekt.
Så satsa på mono.
Sedan finns tunnfilm (de som klistras på tak) och vanliga med glasyta.
De med glasyta håller bäst och ger, oftast, bäst effekt.
Normal verkningsgrad på celler öht är mellan 15 och 25% (beror på typ och kvalitet), ju dyrare celler desto bättre verkningsgrad.
Du bör ha paneler med likvärdig spänning i systemet oberoende av om de kopplas parallellt eller i serie.
Viktigast är det om de läggs parallellt då ska de ha samma spänning och effekt.
Dyrare paneler hanterar även partiell skuggning bättre (finns även specialpaneler som är väldigt duktiga på detta).

Kan inte rekommendera någon speciell butik att handla på. Där får du googla
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.146
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för input.

Då ingen expert framträdde har jag själv satt mig in i detta, plugga, läsa och förstå.

Jag vacklar mellan att bygga LFP 560Ah och 900w solceller utöver de jag har, ungefär samma pris.
(ca 14 000 inkl allt)
Var lösning har sina för och nackdelar för mig.
Det är alltid bäst att göra så.... Då slipper man klaga på andra om något blev fel :rolleyes:;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men det är bra att "varna" varandra för produkter med ev. brister,
lägg gärna ut en produkt här innan köp, ibland har någon läst eller erfarit nåt negativt, och det kan få en att tänka ett varv till.

Michael... jag misstänker (om du menar 12V 560Ah) att du då tänker bygga ett 4S2P batteri, en nackdel med ett sånt är att bms inte har bevakning på varje enskild cell, då skulle jag hellre bygga 2st a 280Ah och parallellkoppla dem.
Men du kanske har en annan plan (?).
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Michael... jag misstänker (om du menar 12V 560Ah) att du då tänker bygga ett 4S2P batteri, en nackdel med ett sånt är att bms inte har bevakning på varje enskild cell, då skulle jag hellre bygga 2st a 280Ah och parallellkoppla dem.
Men du kanske har en annan plan (?).
Jag har svarat på här:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag har haft glas-paneler tidigare och numera flexibla. Bytt enbart pga vikten. De flexibla har inte samma effekt, pga värmeproblem, men det får jag stå ut med. F.ö. har jag aldrig märkt någon skillnad mellan poly och mono i verkligheten. Står man stilla ett par dar, så kan man koppla in externa paneler, typ portfölj, och ställa på utsidan.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag kollar på att lägga upp 3st 450W paneler på husbilstaket.
Problemet är att laddningsregulatorn (eller uppdelat på fler) för en sådan anläggning bilr "komiskt" dyr.
Jag har då tittat på Victron, där man aldrig kan gå fel.

Men, någon med erfarenhet av ett mycket billigare bra alternativ?
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Hej,
Har provkört en lös Trina solpanel på 410w/41volt i sommar med en Victron smartsolar 100/50 och fått ut som mest 33amp till batterierna.
Har klarat mig bra i sommar, men nu vill jag kunna ladda elbilen som jag har med i garaget så det blir att montera en på taket och ha en lös parallellkopplad och det borde ge minst 50 amp.

Ska du ha 3st på taket ( hur får du plats med dom) skulle jag antingen ha en regulator för varje eller parallellkoppla för minimera skuggförluster.
//Klasse
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Alt. 3, då måste man vara helt säker på att de tre laddarna kan samarbeta till fullo för max. laddning, men ett plus för att om något går sönder så bör man ändå ha två tredjedels bra laddning kvar.
Alt. 1, har ju enklast att lägga av helt vid avbrott/strul på rätt/fel ställe.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Jag skulle satsa på alt 2 och få möjlighet att använda s-plussen till kylskåpet.
Jag har 2 st 420W paneler som är parallellt kopplade, en på taket och en lös och den lösa ger dubbelt så mycket som den fasta.
Så i ditt fall så skulle det räcka med en på taket och en lös för att få samma effekt .
Som mest har mina gett drygt 640w och 45amp till batterierna och jag har överskott på energi, har t.o.m. kunnat ladda elbilen nån timme per dag.
Men då befinner jag mig nere i söder just nu, laddar även hyfsat när det är molnigt, runt 10-12 amp.
//Klasse
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag har ”bara” två solcellspaneler och behöver inte fler. Det mest problematiska är att behöva gå upp på taket och spola av panelerna då och då. Efter bara nå’n vecka kan dom vara så skitiga så solen knappt har en chans att ta sig igenom.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det har varit uppe rätt ofta att man många gånger inte får vad man tror när flera laddare är inkopplade till samma batteri/batterier.
Om man tar grunden till det som ofta säkert sker eller har skett under åren.
Ju intelligentare en laddare är och läser av batteriet för att bestämma laddningstatus på batteriet ju lättare verkar den att "förlora" och går ner på underhållsladdning om det finns ex. en då äldre laddare också inkopplad samtidigt, så man inte alls får den laddning man tror.
Jag har några gånger skrivit bl a. om en gång på en ställplats som jag pratade med en granne som hade en bil som en originalladdare på 15A. satt kvar i inkopplad. Han hade kompletterat den med en ny fin intelligent laddare på också typ 15A. och solpaneler med en modern regulator som borde ge över 10A. i full sol.
Hans problem var att han tyckte det tog så lång tid för batterierna att bli uppladdade trots att det blev ca. 40A. av alla laddare som var igång samtidigt, även om han kanske inte räknade med helt full pott från dem.
De extra laddarna var dessutom kopplade direkt på batterierna, så hur mycket det laddade och fanns totalt i batterierna m.m. stämde inte alls på panelen som dessutom troligen behövde en kalibrering.
Jag hämtade min tångampermätare och mätte på sladdarna ut från laddarna.
Solcellsladdaren med intelligens gav en halv A. och hade dragit ner till underhållsladdning.
Den nya fina 15A laddaren hade också dragit ner och låg på ca. 1A. i underhållsladdning.
Den mest ointelligenta originalladdaren hade segrat men var förmodligen mest styrd av resistansen i batterierna och laddade ca. 7A.
Mätte jag direkt vid batterierna så var det ungefär 8A. som gick in till dem.
Han räknade väl inte alls med att två laddare hade stängt av sig och troligen var lurade av den äldsta originalladdaren. Han trodde på uppåt kanske 35A. och hade ca.8A, så inte underligt att det tog tid.

Jag har lite liknande problem med två Ctek.
En 25A 230V. och en Dual som används som laddare till solpanelerna.
Om batterierna är lite lagom utsugna 4x80Amp. och full sol så kan båda ladda bra samtidigt. Om det då efter ett tag kommer ett moln som skuggar av panelerna ett tag så drar ju solpanelladaren ner naturligtvis, när sedan solen kommer tillbaka så den åter får rejäl försörjning så gör den sin analys under någon minut av batteristatusen och ofta då så konstaterar den troligen när 25A. Ctek'en har fortsatt jobba hela tiden, att batterierna är bra laddade redan, och då lägger sig på enbart underhållsladdning.

Det här förekommer troligen rätt ofta med blandade laddare som inte vill samarbeta och det verkar som den dummaste segrar för det mesta.

När vi hade det här uppe för en tid sedan så påpekades det att bl. a. Victron's laddare skall kunna samarbeta och inte lura varandra, samt de är ju lätta att kolla upp utan Amp.mätare om de har blåtand och App.
Om man behöver göra något så de vet att det finns flera laddare inkopplade vet jag tyvärr inget om, men det var därför jag skrev laddare som kan samarbeta till fullo.

Jag hämtade ut en ny Victron smart solar 100/30 igår på posten, för min Ctek dual började uppföra sig underligt när jag böt ut mina batterier för två år sedan. Efter lite forskning så hittade jag troligen problemet, som kanske kan vara bra att veta för andra som har en 20A. Dual. Den kan "bara" hantera en batteribank på upp till 300A/tim enligt Ctek och min blev ju 320A/tim med de nya batterierna, så det är troligen förklaringen på strulet, för jag testade med att koppla bort ett batteri och då la den av med dumheterna.
(När den laddade ensam och bra så slog den helt plötsligt med jämna intervaller av, väntade sin analysminut innan laddningen åter började klättra uppåt i A. o.s.v.)
Nu får jag också se om Ctek och Victron kan samarbeta utan att kunna tala om det för dem, eller om någon får övertaget.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I mitt fall blir det tre st Victron smart solar 100/30 enligt #3 ovan.

Jag har nu följande laddkällor:
200A 12V generator
90A 230V / 12V laddare.
8-12A sol (observerat), Votronic MPPT (skall bytas mot en liten Victron)

Det jag kan observera genom Victronshunten är att laddkällorna adderar till varandra.
 
Toppen