• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad tänka på med solpaneler?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag funderar på att utöka mina solpaneler med två eller tre paneler i 400w klassen.
Då Jag inte kan något av värde om de olika typerna av solceller/paneler hör jag mig för här.

Vad skall man välja för paneltyp?
Var kan man köpa dessa stora paneler styckevis? (VS till ett helt hus)
Vilken skillnad är det på olika paneler med avseende på verkningsgrad?
Skall man ha någon speciell utgångsspänning ut ur panelerna?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja du verkar välutrustad, och en sak som ju är en stor fördel är när man kan se och eller mäta vad som sker i alla fall, och om något verkar underligt då kunna göra något åt problemet, i stället för att leva lyckligt ovetande som killen på ställplatsen ovan, han trodde mer än 35A. men fick bara 8A.
Bara en enkel tångampermätare för likström skulle kunna lösa många obesvarade undringar om laddning m.m. i en husbil.

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.

Förresten Amazon har bra priser på på 100/30 nu, jag köpte förra veckan och fick ge 1698:- nu såg jag att de kostar 1470:- :msn_wall:.
Se bara till att du får den nyaste med blåtand i så fall för de tar ungefär samma pris för de äldre utan blåtand.
Lite svårt att komma förbi min inloggning....
Här tror jag.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ursäkta om jag blandar mig i lite mera Michael S.
Såg den här prylen som det helt klart står att den ger batteriinformation till en eller flera solladdare som är kopplade till samma batteribank så det blir optimalt...... Även om det är lite google translate.
Kanske något för dig.


Produktbeskrivning​

Spännings- och temperatursensor Smart Battery Sense är en trådlös batterispänning och temperatursensor för Victron MPPT solladdare. Bly-batterier används data om batteritemperaturen för att anpassa laddningsspänningarna: kalla batterier behöver högre laddningsspänning, medan varma batterier kräver lägre laddningsspänning. För litiumbatterier används temperaturinformationen för att avbryta laddningen när batterierna är för kallt: Laddningen av litiumbatterier vid temperaturer runt fryspunkten eller lägre skadar cellerna. Ingen kablar i anslutningen mellan Smart Battery Senense och en eller flera solladdare. Det kommer att vara en VE. Smart Network – trådlös teknik som baseras på Bluetooth Smart funktion. De överförda uppgifterna kan samtidigt användas av en två, två eller flera solladdare. Dessa är anslutna till samma 12 V, 24 V eller 48 V batteribank. Smart Network skapas med VictronConnect-appen. Skonsamt, enkelt – smart installationen är enkel, snabb och ordentlig. Sätt bara fast de två kabelskorna på batteriuttagen och montera Smart Battery Sense-enheten direkt på batteriet med dess självhäftande band.

Victron Sense.JPG

Bara en tanke. M.v.h. JANKRO
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag tänker att mitt AGM sköter sig själv, och mitt kommande LFP sköts och övervakas med BMS.
Tack för tipset, man jag behöver inte denna produkt.
Ja, men om man funderar på funktionen, så kan man kanske tänka sig att dosan får just laddarna att samarbeta och ladda lika genom dosans info till dem, för man kan skapa ett Smart Network med de delar man vill skall ingå, bl.a. om man just har flera solcellsladdare till samma batteribank som nämns i filmen vid 1:50 minuter, och den biten i dosan som skall skydda själva batteriet är onödig i ditt fall. Den biten kanske t.o.m. går att stänga av med Appen till dosan.

Men kanske helt onödig och bara krånglar till det, om de laddar lika utan dosa.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag tror på att hålla nere antalet komponenter till ett minimum, = mindre grejer som kan krångla.
Som sagt, jag har noterat att olika laddkällor fungerar felfritt att parallellkoppla.

Om min strategi mot förmodan inte kommer att fungera, då får jag ta en titt på varför.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Är det någon här som känner till Panelkungen i Halmstad?

Känner till varumärket Panelkungen. Det har i många år varit en oerhört kontroversiell bygghandel i Teckomatorp, drivet av Gustav Pouladi. En riktig jäkla outsider. Har alltid haft väldigt tydliga synpunkter på allt, alla och allting och delade friskt ut rabatter till sådana han gillade, inkl mig :), men vägrade sälja till sådana han inte tyckte om!

Det värkar dock som om varumärket fått en helt annan och seriösare inriktning..., hoppa jag! :)

 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Jag har ”bara” två solcellspaneler och behöver inte fler. Det mest problematiska är att behöva gå upp på taket och spola av panelerna då och då. Efter bara nå’n vecka kan dom vara så skitiga så solen knappt har en chans att ta sig igenom.
När man läser på olika hemsidor om solpaneler så rekommenderas det att man inte ska spola rent panelerna. Kranvatten innehåller ofta kalk och andra ämnen som med tiden ger avlagringar på glaset.

Jag spolade av vid ett tillfälle när våra paneler på huset var alldeles gula av pollen, skillnaden före och efter i mitt fall var marginell.

Vill man ändå spola av med kallvatten, gör inte detta när panelerna är varma av solen!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Att veta är oftast bättre än att gissa.
Jag har gissat fel i många år.

Här är det en som har mätt, för att veta.

Kortversion, gör dig inte besvär med att tvätta panelerna. 1,55% skillnad före / efter.

Jag har läst om detta någonstans tidigare, men bra Micke att du lägger upp detta, då har jag gjort rätt hela tiden, brukar tvätta av taket på våren, alltså en gång per år.
En sak jag reagerat på är dock hur fort solpaneler blir varma i solskenet, jag märker det jättetydligt när jag backar ut husbilen ur mitt kalla garage på våren, i början laddar de våldsamt bra, men allt eftersom temperaturen stiger i panelerna så sjunker strömmen oroväckande.
Därav kan man luras att tro att det är rengöring med svalt vatten inblandat är orsaken till bättre laddning, men det är troligen nerkylningen (min egen teori).
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.143
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har läst om detta någonstans tidigare, men bra Micke att du lägger upp detta, då har jag gjort rätt hela tiden, brukar tvätta av taket på våren, alltså en gång per år.
En sak jag reagerat på är dock hur fort solpaneler blir varma i solskenet, jag märker det jättetydligt när jag backar ut husbilen ur mitt kalla garage på våren, i början laddar de våldsamt bra, men allt eftersom temperaturen stiger i panelerna så sjunker strömmen oroväckande.
Därav kan man luras att tro att det är rengöring med svalt vatten inblandat är orsaken till bättre laddning, men det är troligen nerkylningen (min egen teori).
Du har uppfattat det helt rätt.... Jag märker här nere (Medelhavet) en molnigt dag att A stiger snabbt när solen kommer fram bakom molnen.... Och det tar inte lång tid om solen blir framme att A sjunker pga varma solpaneler....
En annan sak som också kan påverka det är om regulatorn blir för varm (typ dålig kylning) då minskar också A drastiskt...
Sen på andra hållet... Om man kan vinkla panelerna höst - våren.. Så kan laddningen öka med upp till 80% mot om de ligger platt på taket...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag skall limma montageskenor av metall på alu taket. På montageskenorna skruvar jag solpanelerna.

Vad säger ni om att använda detta lim?

Finns det bättre alternativ?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag skall limma montageskenor av metall på alu taket. På montageskenorna skruvar jag solpanelerna.

Vad säger ni om att använda detta lim?

Finns det bättre alternativ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag kollade för ett tag sedan och då dök den här upp.
Sorry lite sen uppgift såg jag, och frågan är hur mycket det skiljer på alla deras nummer.
SIKA.JPG


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Att veta är oftast bättre än att gissa.
Jag har gissat fel i många år.

Här är det en som har mätt, för att veta.

Kortversion, gör dig inte besvär med att tvätta panelerna. 1,55% skillnad före / efter.
Då har du inte varit med om Calima Michael S…

Wiki:
Calima är ett meteorologiskt fenomen som främst förekommer över Kanarieöarna men ibland även över det spanska fastlandet samt Balearerna. Det består av damm i luften som kommer från Sahara flera gånger per år, oftast vintertid men ibland även sommartid.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
…Kranvatten innehåller ofta kalk och andra ämnen som med tiden ger avlagringar på glaset.
Tvättar med såpa och Biltemas mjuka borste, helst när det är molnigt, går inte att vara på taket när solen gassar på för fullt. Och ja, jag ser avlagringar, men dessa uppstår inte om man använder gummiskrapa efter tvätten/spolningen…



1707431674253.png
1707431759213.png
 
Toppen