• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad tänka på med solpaneler?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag funderar på att utöka mina solpaneler med två eller tre paneler i 400w klassen.
Då Jag inte kan något av värde om de olika typerna av solceller/paneler hör jag mig för här.

Vad skall man välja för paneltyp?
Var kan man köpa dessa stora paneler styckevis? (VS till ett helt hus)
Vilken skillnad är det på olika paneler med avseende på verkningsgrad?
Skall man ha någon speciell utgångsspänning ut ur panelerna?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Då är mina paneler hemma.
Monteringen dröjer till vädret är bra nog för limmet.

Jag har noterat att Victron har sänkt priset på sina regulatorer med ca 30% rakt av.
Enligt tips tidigare i tråden får man 30A MPPT Victron för under 1500 kr styck.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Då är mina paneler hemma.
Monteringen dröjer till vädret är bra nog för limmet.

Jag har noterat att Victron har sänkt priset på sina regulatorer med ca 30% rakt av.
Enligt tips tidigare i tråden får man 30A MPPT Victron för under 1500 kr styck.
Kolla så det är smartsolar (bluethoot) och inte bluesolar som inte har bluethoot och inte kan användas med appen utan måste ha Bluetooth Smart Dongle eller GX Colour Control Panel.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kolla så det är smartsolar (bluethoot) och inte bluesolar som inte har bluethoot och inte kan användas med appen utan måste ha Bluetooth Smart Dongle eller GX Colour Control Panel.
Hej, det är med blåtand men man får hålla lite koll för det finns de utan till ungefär samma pris.
Se inlägg #21.

M.v.h. JANKRO.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.857
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag tror vi hade ämnet uppe för länge sedan.
Damerna kan sitta och må gott med ett glas och lite snacks.
Gubben kan sitta bredvid med några appar i telefonen och se till att husbilen mår gott.......:confused:.

M.v.h. JANKRO.

...varför skulle den livsviktiga kontrollen i apparna utesluta nåt gott i glaset och lite snacks. Vi män kan väl för fasen multitaska!? :cool::D
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
...varför skulle den livsviktiga kontrollen i apparna utesluta nåt gott i glaset och lite snacks. Vi män kan väl för fasen multitaska!? :cool::D

Jag har aldrig försökt efter alla påståenden om att vi inte kan........ Men kanske ändå värt att försöka då ??? :msn_dontknow:.

M.v.h. JANKRO.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Är det en faktor i verkligheten att MPPT regulatorn blir så varm att den drar ner laddströmen?
Någon som upplevt detta med en stor solanläggning? (på husbil naturligtvis)
Jag märkte på min votronic mppt att den drog ner i laddning. Trots att batteriet inte var fullt ca 75% lifepo4. Strålande solsken mitt på dagen. Sitter visserligen i ett dåligt ventilerat utrymme. Sitter under lilla soffan i HB. Lyfte på locket för att kolla. Kände att det luktade varm elektronik, och varmt var det. Laddningen ökade efter jag lyft på locket till soffan
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Är det en faktor i verkligheten att MPPT regulatorn blir så varm att den drar ner laddströmen?
Någon som upplevt detta med en stor solanläggning? (på husbil naturligtvis)
Jag har nästan precis kommit underfund med detta...
Jag har bytt alla solpaneler, ändå laddade det dåligt frampå dagen trotts en solig dag.... Hade en liten 12v fläkt liggande som jag lät blåsa på kylflänsarna på regulatorn .... Ser hur laddningen saktar stiger från 6A.....till 34A... :spinny:
Så idag var jag och köpte nya kablar så jag kan flytta laddaren imorgon till en plats med mer ventilation..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min kombinerade Renogy mppt/dc-dc, drar definitivt ner strömmen när den blir varm, vilket den blir snabbt, hade jag känt till detta när jag byggde hade jag gjort annorlunda.
Utrustning med inbyggda kylfläktar kan mildra detta"problem", placering är en annan viktig faktor.
 

sallden

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Lerum
HBK-Nr
15686
Medlemskap
2024
Det finns två typer av solpaneler polykristallina eller monokristallina celler.
Poly är blå, är billigare och har sämre effekt.
Så satsa på mono.
Sedan finns tunnfilm (de som klistras på tak) och vanliga med glasyta.
De med glasyta håller bäst och ger, oftast, bäst effekt.
Normal verkningsgrad på celler öht är mellan 15 och 25% (beror på typ och kvalitet), ju dyrare celler desto bättre verkningsgrad.
Du bör ha paneler med likvärdig spänning i systemet oberoende av om de kopplas parallellt eller i serie.
Viktigast är det om de läggs parallellt då ska de ha samma spänning och effekt.
Dyrare paneler hanterar även partiell skuggning bättre (finns även specialpaneler som är väldigt duktiga på detta).

Kan inte rekommendera någon speciell butik att handla på. Där får du googla
Vet du även vad som händer om man parallellkopplar paneler med olika spänning (18 och 23V) och olika effekt till samma regulator? Är det ”bara” att man tappar effekt eller kan något ta skada? Jag förmodar att regulatorn kan hantera det, men hur tar panelerna det?
 

sallden

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Lerum
HBK-Nr
15686
Medlemskap
2024
Det finns två typer av solpaneler polykristallina eller monokristallina celler.
Poly är blå, är billigare och har sämre effekt.
Så satsa på mono.
Sedan finns tunnfilm (de som klistras på tak) och vanliga med glasyta.
De med glasyta håller bäst och ger, oftast, bäst effekt.
Normal verkningsgrad på celler öht är mellan 15 och 25% (beror på typ och kvalitet), ju dyrare celler desto bättre verkningsgrad.
Du bör ha paneler med likvärdig spänning i systemet oberoende av om de kopplas parallellt eller i serie.
Viktigast är det om de läggs parallellt då ska de ha samma spänning och effekt.
Dyrare paneler hanterar även partiell skuggning bättre (finns även specialpaneler som är väldigt duktiga på detta).

Kan inte rekommendera någon speciell butik att handla på. Där får du googla
 

FredrikR

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
JÖNKÖPING
HBK-Nr
34266
Medlemskap
2024
Vet du även vad som händer om man parallellkopplar paneler med olika spänning (18 och 23V) och olika effekt till samma regulator? Är det ”bara” att man tappar effekt eller kan något ta skada? Jag förmodar att regulatorn kan hantera det, men hur tar panelerna det?
Vad jag förstått ger då båda 18v. Dvs 23v-panelen tappar drygt 20% effekt
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vet du även vad som händer om man parallellkopplar paneler med olika spänning (18 och 23V) och olika effekt till samma regulator? Är det ”bara” att man tappar effekt eller kan något ta skada? Jag förmodar att regulatorn kan hantera det, men hur tar panelerna det?
Hej, det beror lite på när volttalet mäts och hur det anges, för man kan se ibland att spänningen anges under belastning och ibland med löskopplad panel. En lös brukar ge ca. 21V eller lite mer och kopplar man bara in den i regulatorn så blir det ca. 17 till 18V direkt vid mätning, men det kan nog ändå vara skillnad på dem, fast båda kallas ju 12V paneler. Så värt att kolla först, men spänningen dras ner om den ena ligger lägre.

Men vid seriekoppling så gör inte spänningsskillnad något för det går att seriekoppla 12V paneler med 24V paneler bara "effekten/strömmen" är den samma. Men det går inte att seriekoppla två paneler med olika effekt för du får inte mer 2 x den minsta panelen och det är värre.
Du skriver med olika effekt och det är ett större problem om du skulle seriekoppla panelerna för de skall vara av samma storlek för den minsta bromsar.
Så i princip, om du seriekopplar två 12V paneler, en på 75W och en på 120W, så har du bara 2 x 75W.

Punkt 2 och 4.

Men punkt 1 gäller för din fråga, och punkt 3 verkar anse att om det är "12V" paneler så är det rätt ok. men en 12V och en 24V som pararellkopplade går inte.
SOLPANELER KOPPLINGAR.3.JPG
Texten från en firma med solpaneler m.m. som hållit på länge.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det närmar sig installation, när vädret tillåter.

Vad säger ni, hur stor del av max angiven solpaneleffekt kan man få i verkligheten? (i Sverige)

Låt oss ta ett exempel, jag har en 450W panel, vad kan jag räkna med att få ut?
Horisontellt monerad, en moilnfri dag i juni.
 
Toppen