• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad tänka på med solpaneler?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag funderar på att utöka mina solpaneler med två eller tre paneler i 400w klassen.
Då Jag inte kan något av värde om de olika typerna av solceller/paneler hör jag mig för här.

Vad skall man välja för paneltyp?
Var kan man köpa dessa stora paneler styckevis? (VS till ett helt hus)
Vilken skillnad är det på olika paneler med avseende på verkningsgrad?
Skall man ha någon speciell utgångsspänning ut ur panelerna?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det närmar sig installation, när vädret tillåter.

Vad säger ni, hur stor del av max angiven solpaneleffekt kan man få i verkligheten? (i Sverige)

Låt oss ta ett exempel, jag har en 450W panel, vad kan jag räkna med att få ut?
Horisontellt monerad, en moilnfri dag i juni.
Läs inlägg no 3 och 5.....
Du har ju själv svaren :twitcy:;)
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Ja du, Michael, är inne på rätt spår med att synkronisera anläggningen i ett nätverk.
Vår husbil har ”enbart” 2/3 av din kapacitet och är synkade i ett nätverk.
Viktigt i detta system är att samtliga laddare har samma inställningar.
Då väljer laddarna en ”master” som dikterar villkoren i anläggningen, dvs laddningsalgoritmen.
Victron är fantastiska.
Har under våren installerat deras nya dc-dc laddare 50 A, Orion.
Skall bli spännande att se hur den integrerar sig i det befintliga nätverket.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Det närmar sig installation, när vädret tillåter.

Vad säger ni, hur stor del av max angiven solpaneleffekt kan man få i verkligheten? (i Sverige)

Låt oss ta ett exempel, jag har en 450W panel, vad kan jag räkna med att få ut?
Horisontellt monerad, en moilnfri dag i juni.
Helt ovetenskapligt men bara genom att titta vid somriga dagar så har jag noterat runt 80 procent. Vill man ha ut mer får man nog räkna med att vinkla panelen.
Jag har för mig att den siffran figurerar jämfört med vid solstyrd panel för marint bruk. Så jag är nog inte långt ifrån sanningen.
Sen har vi ju lite längre dagar här än söderut och där drar värmen ner effekten.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Helt ovetenskapligt men bara genom att titta vid somriga dagar så har jag noterat runt 80 procent. Vill man ha ut mer får man nog räkna med att vinkla panelen.
Jag har för mig att den siffran figurerar jämfört med vid solstyrd panel för marint bruk. Så jag är nog inte långt ifrån sanningen.
Sen har vi ju lite längre dagar här än söderut och där drar värmen ner effekten.
Om vi räknar med att panelerna ger max vid ekvatorn kl. 12.00 med solen rakt ovanför, så kan vi få ca 65% av det i höjd med Stockholm om panelen är exakt rätt vinklad mot solen.
mot solen.
 

Tom

HBK Intresserad
Inlägg
19
Kommun
Trosa
Det närmar sig installation, när vädret tillåter.

Vad säger ni, hur stor del av max angiven solpaneleffekt kan man få i verkligheten? (i Sverige)

Låt oss ta ett exempel, jag har en 450W panel, vad kan jag räkna med att få ut?
Horisontellt monerad, en moilnfri dag i juni.
Väldigt grovt uppskattat gissar jag 1.7 - 2.4 kWh per dag, så säg 2 kWh/dag?
Så, du bör i snitt kunna ladda ett 100% urladdat 320 ah bly-batteri, eller 160 ah LiFePo4 i ett 12v system.
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Väldigt grovt uppskattat gissar jag 1.7 - 2.4 kWh per dag, så säg 2 kWh/dag?
Så, du bör i snitt kunna ladda ett 100% urladdat 320 ah bly-batteri, eller 160 ah LiFePo4 i ett 12v system.
Jag delar din uppfattning om ca 2 kWh per dag från en solcell på 450 W.
Det beror på en mängd olika faktorer som kan påverka, men under en högsommardag i Sverige är det ett rimligt antagande.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det blir spännande att se hur mycket jag får ut av 1610W installerad solpaneleffekt.

Syftet är att driva AC i realtid, i andra hand ladda batterier.
Elproduktionen från solpanelerna avgör om, och i så fall hur stort LFP batteri jag bygger. (det blir nog ett LFP oavsett, det är kul.)
Nu har jag 435 Ah bly kol AGM.
 
  • Gilla
Reaktioner: Tom

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det blir spännande att se hur mycket jag får ut av 1610W installerad solpaneleffekt.

Syftet är att driva AC i realtid, i andra hand ladda batterier.
Elproduktionen från solpanelerna avgör om, och i så fall hur stort LFP batteri jag bygger. (det blir nog ett LFP oavsett, det är kul.)
Nu har jag 435 Ah bly kol AGM.

Spännande som fan...
Men du behåller väl dina bly/kol ihop med ditt tilltänkta LFP?
 

Tom

HBK Intresserad
Inlägg
19
Kommun
Trosa
Det blir spännande att se hur mycket jag får ut av 1610W installerad solpaneleffekt.

Syftet är att driva AC i realtid, i andra hand ladda batterier.
Elproduktionen från solpanelerna avgör om, och i så fall hur stort LFP batteri jag bygger. (det blir nog ett LFP oavsett, det är kul.)
Nu har jag 435 Ah bly kol AGM.
Oj, det blir spännande att höra hur det går!

Jag fick just hem en EcoFlow Wave 2 48v värmeväxlare som jag ska driva med ett Delta 2, 1kWh batteri + 3.5 kWh LiFePo4 batteri.

Med ca 500-600w solceller hoppas jag kunna hålla sovrummet kylt några timmar per natt.
Lite finess med automation kanske kan låta ACn agera dumplast när batterierna är fulladdade? Jag tänker mig tvärtom alltså, prio på att ladda batterierna för att kör ACn när det är mörkt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Peter, där är ngt fel i din anläggning om du enbart får ut 1 kWh med 360 W.
Du kanske skulle låta ngn som kan detta kolla över din anläggning?

Jag vet om ett "fel" kylningen av min Renogy DCC50S.
När jag backar ut husbilen ur mitt svala garage i strålande sol på våren så laddar det max, efter en stund så sjunker dock strömmen när allt blir varmt/varmare.

Vad misstänker du mer kan vara "fel"?

Förutom att man ställer husbilen "fel" med delvis skugga så är 1kWh/dag är ett upplevt värde, går jag in i SmartShuntens historik så kommer jag troligen att finna högre värden. Men jag ska kolla upp denna laddning lite noggrannare nästa gång vi far ut med husbilen.
Dock vet jag att min dygnsförbrukning är högre än det jag får in per dygn, gör av med ca.1,5kWh/dygn och stod i "skogen" i 11 dygn en sommar då var mitt 400Ah LFP nere på 20% SoC. Har även fricampat på ett regnigt öland med typ noll tillskott från panelerna, då var det tomt batteri efter 4dygn, så mer räcker inte mitt batteri med min förbrukning.
 
Toppen