• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad tänka på med solpaneler?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag funderar på att utöka mina solpaneler med två eller tre paneler i 400w klassen.
Då Jag inte kan något av värde om de olika typerna av solceller/paneler hör jag mig för här.

Vad skall man välja för paneltyp?
Var kan man köpa dessa stora paneler styckevis? (VS till ett helt hus)
Vilken skillnad är det på olika paneler med avseende på verkningsgrad?
Skall man ha någon speciell utgångsspänning ut ur panelerna?
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Detta är en mycket svår uppgift att lösa på distans, men vi försöker!!
Börja med att kolla kablarna area mellan solcellerna och regulatorn. Eller om du har flera. Du har en stor husbil och då kanske långa avstånd. Tre solceller på 360 W är en stor anläggning så därför tror jag att kablarna är under 6 mm2 då du inte utvinner mer.
Byt kablarna isf till 6 mm2 , och ha de gamla som dragkablar vid bytet.
Du berör också problemet med kylning av regulatorn. Själv har jag ”flyttat ut” mina regulatorer så att luft kommer åt även bakom.
Får du inte rätsida på denna kylning så sätt gärna en liten datorfläkt som hjälper luften att cirkulera.
Jag hade två perforerade plåtar framför som skydd för regulatorerna och säkringshållare osv. Dessa hindrar bara kylningen så dessa har jag tagit bort.
Känn på regulatorerna. Allt över kroppsvärmen är inte bra.
(Precis som hos oss människor )
Nu tror jag att vi löst problemet !!
Om inte så återkom, så går vi vidare…….
Lycka till
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Detta är en mycket svår uppgift att lösa på distans, men vi försöker!!
Börja med att kolla kablarna area mellan solcellerna och regulatorn. Eller om du har flera. Du har en stor husbil och då kanske långa avstånd. Tre solceller på 360 W är en stor anläggning så därför tror jag att kablarna är under 6 mm2 då du inte utvinner mer.
Byt kablarna isf till 6 mm2 , och ha de gamla som dragkablar vid bytet.
Du berör också problemet med kylning av regulatorn. Själv har jag ”flyttat ut” mina regulatorer så att luft kommer åt även bakom.
Får du inte rätsida på denna kylning så sätt gärna en liten datorfläkt som hjälper luften att cirkulera.
Jag hade två perforerade plåtar framför som skydd för regulatorerna och säkringshållare osv. Dessa hindrar bara kylningen så dessa har jag tagit bort.
Känn på regulatorerna. Allt över kroppsvärmen är inte bra.
(Precis som hos oss människor )
Nu tror jag att vi löst problemet !!
Om inte så återkom, så går vi vidare…….
Lycka till

Tack för dina tips, alltid hjälper det någon, mina kablar 2st dubbelledare a' 6mm2. så där tappar jag inte mycket.
Kylfläkt av något slag med en knapptermostat är planen, men ärligt så lider jag inte tillräckligt av felet/felen för att få tummen ur, använder husbilen för litet, men hoppas på bättring i framtiden.

Vill du fördjupa dej i mitt bygge så har jag en tråd HÄR
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Jag bara säger: WOW PETER, VILKET BYGGE!
Och jag skulle lära dig el-lära! Sorry!
För att inte tala om ditt garage………..
Ett garage som du har kan jag bara inte bara drömma om!
 

Hymer 584

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2024
Oj, det blir spännande att höra hur det går!

Jag fick just hem en EcoFlow Wave 2 48v värmeväxlare som jag ska driva med ett Delta 2, 1kWh batteri + 3.5 kWh LiFePo4 batteri.

Med ca 500-600w solceller hoppas jag kunna hålla sovrummet kylt några timmar per natt.
Lite finess med automation kanske kan låta ACn agera dumplast när batterierna är fulladdade? Jag tänker mig tvärtom alltså, prio på att ladda batterierna för att kör ACn när det är mörkt.
Hej Tom, tänker du koppla solcellerna direkt till Delta 2 eller till LiFePo4 batterier? Du pratar om automation, hur tänker du där? Jag har också skaffat en Wave 2 och och Delta 2. Jag vill kyla ner bodelen under färd och då vill jag ladda Delta 2 med 12v medan jag kör, men Delta 2 tar inte mer än max 8 amp och då räcker det inte att ladda tillräckligt för att hålla wave 2 igång... antar jag, har inte testat ännu. Önskat hade gått att ladda Delta 2 med tex15 eller 20 amp.

Tänker du fastmontera Wave 2? Hur drar du rören isåfall?
 
Toppen