• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvångsköra trumaboiler?

F

F.d. 18030

Guest
Hejsan!

Jag har en Trumatic typ BO-boiler som kretskortet har pajjat på.
Truma håller inte reservdelar till den längre, så jag funderar på att koppla förbi kortet och köra boilern manuellt i 10-15 min när jag behöver varmvatten. Är medveten om att det är lite halsbrytande, men det finns ju säkerhetsventiler och en vaksam användare, så det ska väl gå bra!

Någon som provat detta eller har någon annan bra idé?
Har någon att gammalt kort liggande eller vet var man hittar ett vore det ju guld...

Det är alltså en Trumatic typ BO, serienr. börjar på B103 och den är på 10 liter, årsmodell 1989
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Tuveros ! Du tror inte du kan få provköra ditt kort i din snälla grannes panna, han som hade ett likadant kort. För då kan du ju se om felet verkligen ligger på kortet !

// Göte J
 
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Det kan bli lite svårt, det satt två skruvar på undersidan av lådan med kortet som inte gick att komma åt, vi kunde bara glänta lite på locket och se glimröret. Det kanske frestar lite mycket på grannens välvilja att komma med kofoten och bända i hans grejor...

Men! Med ledning av schemat och lite egna undersökningar har jag kommit fram till vart alla sladdar går! Har kollat alla värden på schemat också, de verkar OK.

Det ser ut som att gasventilen har två magneter, en draglindning som öppnar, drar ca 1 A, och en som håller den öppen, drar ca 30 mA.

/ tuveros
 

Bilagor

  • sladdar2.JPG
    sladdar2.JPG
    89,7 KB · Visningar: 9
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Genombrott! (Tror jag?)

Jag blev efter ett par gruvliga stötar av glimröret fundersam på vad den ligger på för spänning, och mätte upp 440 V! Med tanke på Birgers förklaring och exempel på spänning på glimlampor blev jag mistänksam och skaffade en glimlampa på Elfa på 65 V; 0,3 mA och satte dit. Och se, livstecken!!!

Nu öppnar gasventilen och glimlampan blinkar precis som grannens fungerande, men jag hör inget tickande och gasen tänder inte. Inga gnistor, antar jag. Jag tror att glimlampan "öppnar" vid för låg spänning och/eller jordar/kortsluter lågspänningsspolen för långsamt.

Jag hittar inga andra glimlampor med högre spänning/ström än den jag har (110/220 V har inbyggda motstånd, kan ju inte funka). Någon som har något liggande eller vet var det finns?

/ tuveros
 
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Det beror på hur man ser det...

Jag är (nästan) säker på att felet beror på att glimröret (se bild) tänder vid för hög spänning, men problemet är att jag inte kan få tag på ett nytt! Om jag mäter spänningen över röret ligger den på ca. 440 V vid normal batterispänning, och om jag kopplar på laddaren matas kortet med 14,4 V och jag får ca. 550 V över glimröret. Dessutom får jag då en och annan sporadisk gnista, men utan att boilern lyckas tända...

Jag ska kolla hos några verkstäder som jobbar med bil/båtel och gasolvärmare, de kanske kan få fram glimrör eller hitta på något annat klokt.

Nu har jag emellertid fullt upp med betygssättning och så´nt på skolan, så det ligger lite på is just nu.

En idé:
Om någon där ute har någon liknande fungerande boiler eller panna, ett oscilloskop och tid över så vore det intressant att få veta vid vilken spänning glimröret tänder, jag vet ju bara vid vilken spänning det inte tänder.

/tuveros
 

Bilagor

  • glimroer.jpg
    glimroer.jpg
    49,4 KB · Visningar: 321
F

F.d. 21818

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Jag hade problem med en bioler B10 för ett par år sedan.
Jag köpte då nya komponenter från ELFA. Bytte ut mer än vad som var nödvändigt, men de kostar inte så mycket där...
Kom i varje fall fram till att det var ett relä, (vit komponent långt ner på bilden.) som var felaktig på min vattenvärmare.
Den har funkat felfritt hittills efter detta. :)

/Tommy
 

Bilagor

  • IMG_0902.JPG
    IMG_0902.JPG
    66,9 KB · Visningar: 8
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Jag ser att det står "juni 1998" på ditt kort, har du satt ett nyare kort på en gammal boiler? Eller är din boiler också en -98? Jag antar att det i princip är samma saker kopplade till kortet, så det kanske inte är så svårt att bygga om ifall det inte går att fixa mitt kort, tänker jag!

/tuveros
 
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Ändra inkopplingen kunde jag nog fixa, men det låter värre att tempgivare & gasventil inte är samma...

Tack för länken till elektronikforumet!
Verkar bra, ska kolla om någon kan hjälpa mig att hitta ett passande glimrör!

/ tuveros
 
Toppen