• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvångsköra trumaboiler?

F

F.d. 18030

Guest
Hejsan!

Jag har en Trumatic typ BO-boiler som kretskortet har pajjat på.
Truma håller inte reservdelar till den längre, så jag funderar på att koppla förbi kortet och köra boilern manuellt i 10-15 min när jag behöver varmvatten. Är medveten om att det är lite halsbrytande, men det finns ju säkerhetsventiler och en vaksam användare, så det ska väl gå bra!

Någon som provat detta eller har någon annan bra idé?
Har någon att gammalt kort liggande eller vet var man hittar ett vore det ju guld...

Det är alltså en Trumatic typ BO, serienr. börjar på B103 och den är på 10 liter, årsmodell 1989
 
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Nu ska jag försöka bli lite systematisk!
Jag ska försöka rita ett kretsschema av det jag kan!
Ett problem är att det sitter en massa små blå pluttar på kortet, några små märkta 10ns och några lite större märkta 100ns, vet någon vad det kan vara? Skickar med ett foto på några om det är till någon ledning... Enligt min åsikt borde ns betyda nanosekunder, men det verkar ju orimligt?

Imorgon ska jag se om jag kan låna en anständig multimeter på skolan jag jobbar på också, vi har både el- och teknikprogrammet, så det borde väl finnas något! Det finns ett diodläge med summer på min, men den visar samma värde som på resistansläget, bara det att den piper vid kortslutning/låg resistans, så det verkar ju nästan fejk?

/ tuveros
 

Bilagor

  • 10-100ns.jpg
    10-100ns.jpg
    39,6 KB · Visningar: 737

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

De små blå er tantal elektrolytter, dvs en type kondensatorer. De er ofte gradert i nano Siemens i stedet for Farad (håper jeg husker hva S og F står for - det er mange år siden jeg drev slikt).
 
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Nu fattar jag inte riktigt?
Vad jag förstår är Siemens enhet för ledningsförmåga, ett annat sätt att uttrycka resistans, hur kan man ange det för en kondensator?
Kan man räkna om från Siemens till Farad?

/ tuveros
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Glemte å si at det er en historisk feil, som gjør at noen få produsenter bruker symbolet S i stedet for F, etter 1971 skulle S for Siemens bare brukes for conductanse (ledningevne) som er motsatsen til resistanse.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Jag tvivlar på att "Di blåe" skulle vara tantalkondensatorer. I mina ögon ser det ut som keramiska avkopplingskondensatorer på 0,1 microfarad !!!
// Göte J
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Måste berömma er gubbar, förstår absolut ingenting, men är imponerad av era kunskaper och er hjälpsamhet.
Hoppas att det löser sig.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Ja, hur som helst är det nån slags kondensatorer - det kan vi enas om.

Men huruvida nån av dom skulle vara det som orsakar att det inte funkar är det nog ganska lågt odds på.

Jag har har haft en teori i fallande skala om:
Tändspolen, nån trissa, OP:n eller nån e-lyt

Tändspolen kan med resultatet av de mätningar som gjorts vara OK.
Likaså reagerar Ohm-nmetern rätt vid mätning på e-lytarna.
Nu skulle jag vilja ha lite bra mätningar på trissorna så att vi kan avfärda avbrott eller kortslutning.

OP.n, LM324N, har jag ligger till övers och likaså IC-hållare - så att byta den kostar bara lite arbete. Jag kan skicka över dem via postverket om du vill..

Men, tuveros, du jobbade ju på en skola - det kanske finns någon tekniklärare där som kan hjälpa dig att byta IC:n om du känner dig osäker på att göra det själv.

Mvh
Lasse

Ps. Hmm "gubbar" ja, ja....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Det kunne være en tanke å måle glimrøret nede til venstre, dette burde for et vanlig ohm-meter være helt åpent. Er det kortsluttet så vil det spise all gnisteffekt.
 
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Nu har jag fått tag på en riktig multimeter! Jag får 0,45-0,65 V på alla PN-övergångar, både transistorer och dioder, så de verkar väl OK!

Jag har mätt glimröret, den lilla runda burken nere till vänster, som Knut föreslår. Jag fick ca. 15 Mohm, men den är ju kopplad till annat också, så det är väl det som stör.

Det börjar väl bli läge att byta OP:n, verkar det som...
Har du grejerna liggande, Lasse, vore det jättesnällt om du ville skicka dom, tack så mycket! Jag skickar ett meddelande med min adress.

/ tuveros
 
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Tackar!

Då ska jag be snällt att min lödexpert på skolan hjälper mig att löda,
så återkommer jag med resultat sen!

Nu är jag faktiskt lite nyfiken på dig, Lasse!
Hur kan man veta allt det här och dessutom råka ha en LM324N liggande?
Du måste jobba med sådant här, eller är det hobby på avancerad nivå?

/ tuveros
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Kan och kan - en massa experimenterande ger lärdomar.

Sen kan det nog ha sin betydelse att jag är radioamatör sedan 70-talet - då var man tvungen att lära sig lite elementär elektronik. Det är inom den hobbyn jag byggt en del mackapärer.

Sen är jag till proffessionen yrkeslärare på Fordonsprogrammet på gymnasiet, och har varit så sedan 1979. Och i det jobbet ingår att undervisa i grundläggande elektronik.

Du verkar ha snappat upp en del själv, tuveros, du visste ju vad en PN-övergång är!

Mvh
Lasse
 
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Ja, jag har nog snappat upp lite också, har roat mig med att plocka isär saker sedan jag var liten (till mammas & pappas stora glädje:p).

När jag var 12-15 sådär satt jag och lödde isär kretskort och trasig elektronik för att sedan fundera på vad det var för konstiga grejor jag hade, går det kanske att bygga något av dom?

Nu har jag således blivit lärare och undervisat ett par strökurser innehållande lite elektronik, och visst är det som dom säger, den som lär sig mest i klassrummet är ju läraren! Jag har alltså fått ganska bra kolla på vad komponenterna gör, bara dom inte sitter ihop i för komplexa kretsar. Men det gör dom ju alltid "i verkligheten".

/ tuveros
 
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

OP:n är framme, och allt är lämnat till skolans hjälpsamme tekniker som lovat hjälpa mig löda!

Nu är det spännande!

/ tuveros
 
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Nu har jag monterat & testat!

Den körde faktiskt igång en liten stund!
Jag hörde klicket från gasventilen, knäppandet från tändgnistorna och fick gnistor i glimröret. Tyvärr stannade allt igen, och nu är den lika död igen...

Jag funderar på om man ska få gnistor i glimröret?
Kan det vara något annat fel som gör att OP:n bränner?
Tur att den är lätt att byta nu med IC-hållaren, tack Lasse!

/ tuveros
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Jaaa.., nu kommer du med svåra frågor...

Gläds med dig att det funkade en liten stund..

Visserligen har jag nog några LM324 till men om den bara funkar en liten stund måste det vara något som knäcker den....

Felaktig input eller felaktig spänning på kortet..?

Jag vet inte vilken funktion glimröret ska ha - bara en säkerhetsgrej som det ska bli överslag i om det inte är OK på andra ställen - eller om det alltid ska bli överslag där -----

Min teori är att det är en säkerhetsgrej..

Finns det någon som läser tråden som har nån idé..??

/Lasse
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Har funderat lite mer....

Hur är det med tändstiftet, hur ser det ut? Undrar alltså om det kan vara för hög överslagsspänning där.

Sen sitter det ju en ganska stor plastkonding längst ner i vänstra hörnet, håller den rätt värde? Samma sak med plastkondingen mellan LM324 och mittre effekttrissan?

Jag vet inte om det är möjligt att mäta något på den trasiga LM324'n. Alltså om det är möjligt att se vilken av de 4 förstärkarna som gett upp - och om man i så fall kan få någon ledtråd till vad som orsakar haveriet.

Sen sitter det en e-lyt uppe till höger på kortet, den filtrerar spänningsmatningen till bl.a. OP'n - kanske byta den också på måfå...

Sen undrar jag vad det är för fyrkantig liten svart burk i nederkant på kortet? Står det något på den?

/Lasse
 
Toppen