• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvångsköra trumaboiler?

F

F.d. 18030

Guest
Hejsan!

Jag har en Trumatic typ BO-boiler som kretskortet har pajjat på.
Truma håller inte reservdelar till den längre, så jag funderar på att koppla förbi kortet och köra boilern manuellt i 10-15 min när jag behöver varmvatten. Är medveten om att det är lite halsbrytande, men det finns ju säkerhetsventiler och en vaksam användare, så det ska väl gå bra!

Någon som provat detta eller har någon annan bra idé?
Har någon att gammalt kort liggande eller vet var man hittar ett vore det ju guld...

Det är alltså en Trumatic typ BO, serienr. börjar på B103 och den är på 10 liter, årsmodell 1989
 
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Ja, jag är också inne på att gniströret är ett skydd,
det verkar ju inte vara någon poäng med gnistor där?

Jag funderar på om det kan vara så enkelt som jordfel?
Tänkte prova med att jorda både kortet och boilertanken i karossen med en extra sladd...

Men först får jag ju kolla om OP:n dog!
Vi har helt fiffigt ett experimentdäck på skolan,
så jag sätter den i ett sådant så får vi de hur OP:n mår.
Ska kolla kondingarna ni föreslår också innan jag provar igen, det verkar ju klokt...

Nån som har bytt/kollat tändstift?
Man får riva ut hela boilern, antar jag?

/ tuveros
 
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Visst ja!

Den svarta burken!
Det står inget alls på den, men det sitter tre pinnar på undersidan,
och jag tycker det verkar vara en transistor,
jag får sådana mätrresultat med diodprovaren:

O---0,5v---O
|
0,5v
|
O

/ tuveros
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Bra att du har tillgång till labbkort Tuveros. Från det du skriver verkar det inte som det är kortis, den verkade ju fungera en stund iaf, uten mer en överbelastning? Lite svårt utan kretsschema, men då felet helt klart verkar ha samband med OPn så är mitt tips att söka bakifrån så långt du kommer optiskt och mätbart. Dvs ta systematiskt bort belastningen från OPn (tror du har schema på in och utgångar? annars är det lätt att ladda ner, Lasse F kan garanterat ge dig annars). Sannolikt är dom återkopplade? men minst en av dom går vidare i kretsen. För att avskilja kan man använda ett rakblad e.d i lödkretsen för att senare lägga på lite lod, men när du så fiffigt fått sockel så torde det vara enklast att försiktigt böja upp det ben som du vill avskilja innan du sätter dit kretsen. Brukar vara rätt så oömma att hantera... (Hoppas jag... annars ganska billiga....) Har nuvarande gått sönder och ny går sönder obelastad (inte så troligt?) är det i ingångarna/återkopplingen felet finns. Om inte så försök att avskillja nästa komponent på belastingssidan osv.
Vet att det kan vara vanskligt i en komplex elektronikstyrning, speciellt utan oscilloskop, men har du inget annat för dig..... kanske det kan vara värt ett försök?

Mvh Marita (med hjälp av särbo)
 
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Hej, Marita!
Värst vad många människor det finns som är bra på elektronik och vill lägga tid på att hjälpa mig! Tackar så mycket!

Du menar att jag ska koppla bort utgången på en och en av de fyra förstärkarna och se vad som händer, om jag förstår rätt?

Jag ska börja med att kolla vad som gett upp på de två trasiga jag nu har, så får vi se om det är till någon ledning (jag hittade ett schema på OP:n på ELFA.se). Dessutom kan jag nog få tag på ett oscilloskop, tror jag! Frågan är vad jag ska mäta med det, men någon kanske kan tipsa mig...

Jag börjar själv bli sugen på ett kretsschema, ska nog försöka rita ett så man får lite mer överblick!

/ tuveros
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Nja inte koppla bort alla utgångar, i första hand den som går vidare i kretsen. Beroende på hur man använder 324 kan den kopplas på ett flertal sätt, återkoppling från en utgång till ingång på nästa är en variant men på en felfri har just den utgången ingen betydelse för dig. Tror (men haft fel förr...) att din bara använder ingångarna + utgång, sedan kan dom (ingångarna) kopplas för att vara inverter eller just förstärkare/jämförare och en del andra som är glömt/förträngt nu. Någon mer kunnig kanske kan fylla på där... Men du kan ju se på kretsbanan vilka ben som används, datablad hade du ju, Elfa är ju ett elektronikens Mecka!
Oscilloskopet ger dig möjlighet att se väldigt snabba förlopp ner till nanosekunder vilket är användbart inte minst vid mätning av kondningarna. (Utvecklingen har säkert passerat den nivån nu, borde räcka med det relativt "enkla" kortet du har) men någon referens förutom enkla spänningsnivåer finns kanske inte att hitta?
Jorda som du föreslog är om inte lysande så åtminstone glimrande! Det är när man krånglar till det som det blir...krångligare...!!!

Var det inte Jonas G som sa att det aldrig var för sent att ge upp förresten...

Marita (med support)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

OK, jag tänkte mig en utgång/funktion, men då är jag med på hur du menar! Angående oscilloskop vet jag hur dom funkar och vad dom gör, problemet är mer att jag inte vet var jag ska mäta och vad jag ska förvänta mig för värden, jag har inga referensvärden som du säger. I Trumas verkstadshandbok står anvisningar som går ut på att man ska utesluta fel på givarna som är kopplade till kortet (det är gjort) och sedan byta kortet, så det finns nog inga angivna värden att få tag på.

/ tuveros
 
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Nu har jag kollat OP:arna!

Jag mätte både den gamla och den nya, och fick följande sanningstabeller:

Den gamla:

2 3 1
--------
0 0 1
0 1 1
1 0 0
1 1 1


Den nya:

2 3 1
--------
0 0 1
0 1 1
1 0 0
1 1 0

(och motsvarande för pinnarna
13 12 14
6 5 7
9 10 8)

Alla fyra förstärkarna i respektive IC gav samma resultat, så jag tycker det ser ut som att alla fyra inverterade ingångar har brakat ihop på den nya 324:an, medan den gamla verkar vara OK! (jag hade dessutom +5V på pinne 4 och jord på pinne 11) Vad tror ni, ska man prova med att sätta tillbaks den gamla och se vad som händer, eller kommer den att bränna? (konstigt att den inte redan är bränd, i så fall...)

Det här projektet sätter ju ALLA ens talanger på prov :)

/ tuveros
 

Bilagor

  • pinnar-324.GIF
    pinnar-324.GIF
    8,1 KB · Visningar: 269

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Du lurar dig ! Du testar op-amparna som om det vore vippor. Olika biasström i ingångsstegen kommer att få op-ampens utgång att kantra åt ena eller andra hållet när du lägger samma potential på båda ingångarna, eller om det råkar bli någon mV på ena eller andra ingången. LM 324 har en förstärkning på 25 v/mV !!
Av de två mittersta sifferraderna verkar ju både gamla och nya op:n reagera som dom ska !
// Göte J
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

När jag sökte ett kort till min Boiler typ 2 . Var det en som hörde av sig Conny G medlem 1165 i Hultsfred han hade ett nytt kort till Boiler. Kortet är daterad till april 1991. Så jag tror att det är till Boiler 1
Hör med honom om han har kvar det. Men kolla att det är passar till din. Det finns 3 olika till Boiler 1, 2, och 3 kommer inte ihåg åren när de bytte kretskort. Kolla också att det är rätt mbar. Men fortsätt gärna och laga. Följer det med intresse
Ha det
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Njaaa... vet inte om jag skulle prova med ett nytt kort för 2500:- så länge jag inte vet om det är något yttre som orsakar skadan på kortet.

Att labba med några LM324 för att hitta felet kostar inte så mycket.

Går det inte att få loss tändstiftet utan att montera loss boilern? Jag är nyfiken på varför det gnistrade i glimröret.

Ingen annan med samma boiler som kan kolla om det gnistrar i ert glimrör?

Mvh
Lasse
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Nej naturligtvis måste man kolla att det inte är något yttre fel innan man stoppar in ett nytt kort. Min tanke var nog mer att om han inte lyckas få ordning på kortet då kan det vara bra att veta var man får tag på ett. Själv byter jag kort, tryckregulator. tempgivare och brännare. Kan man inte kolla stiftet med ohmmätare. För det skall väl inte vara något motstånd. (bara en fundering). Vad händer med kortet om det är kortis i tempgivaren. Känns inte som det är så många fler yttre prylar. Men jag är inte proffs bara en glad amatör.
Ha det
 
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Nu har jag snokat reda på en granne med samma boiler och övertalat honom att skruva isär den lite! Glimröret på hans kort gnistrar också, men hans tänder på 1-2 gnistor, så det verkar väl som det ska bli gnistor där. Något som förbryllar mig lite är att glimröret verkar vara kopplat på tändspolens lågspänningsdel, så hur kan det alls bli gnistor där, tro?

/ tuveros
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Se där... gnistor även i grannens glimrör..

Det var ju något att gå på. Jag trodde också att det inte skulle gnistra där. Sen har jag också undrat varför glimröret sitter på lågspänningsdelen av trafon. Hade tidigare en teori om att plastkondingen bredvid glimröret kunde ha något med saken att göra, men nu verkar det ju som att det är OK med gnistor i röret.

Varför tänder då inte din boiler på två gnistor?
Kan du tvångsköra gasventilen och på så sätt avgöra om det kommer gas in till brännaren?
Finns det nån chans att tända boilern med annat än gnistan från tändelementet? Alltså med en tändare e.dyl?

Jag bara undrar så att det inte är något annat som hindrar starten av brännaren...

Måste tillägga att jag aldrig sett en dylik mackapär i verkligheten - jag bara spånar på möjliga fel..

Tänker bara - gas in + gnista - sen borde det funka, alltså samma sak du frågade i ditt första inlägg - går det att tvångsköra boilern?
I felsökningssyfte i så fall, inte som definitiv åtgärd.

Mvh
Lasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

På vår første husbil måtte jeg bytte brenner i Truma boilern, det var en jobb! Brenneren var den gangen helt oppspist av rust, den nye brenneren måtte stilles inn slik at det ble passe stort gnistgap før det var mulig å tenne gassen som kommer ut av brenneren. Den orginale brenneren hadde holdt i 14 år, og det var blitt en liten lekasje på tanken i boileren - denne ble loddet.
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Tror att glimlampans uppgift är att motverka uppkomsten av överspänning i trafons lågspänningsdel. En glimlampa tänds när spänningen överstiger ett visst värde, då gasen i den blir elektriskt ledande. Den brukar vara kopplad i serie med ett motstånd för att strömmen genom den skall bergränsas. Lampan kanske tänds vid 90 V och lyser så länge spänningen överstiger ett visst lägre värd, t ex 65 V. På så vis leder den bort den ström, som i det här fallet induceras av gnistan i högspänningsdelen. Att det ser ut som gnistor i glimlampan beror på att den lyser så kort tid innan den släcks. De flesta glimlampor används för övrigt som signallampor tex i spisar och strömbrytare.

Tycker att det är intressant att följa ert arbete och hoppas verkligen att ni lyckas.

Mvh

Birger
 
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Varför tänder då inte din boiler på två gnistor?
Kan du tvångsköra gasventilen och på så sätt avgöra om det kommer gas in till brännaren?
Finns det nån chans att tända boilern med annat än gnistan från tändelementet? Alltså med en tändare e.dyl?
Att den inte tänder beror nog på luft i gas ledningarna, jag får köra kyl och panna i någon minut innan de tänder om gasolen varit avstängd innan. Brännaren sitter under tanken, jag kan inte se eller komma åt den vad jag vet, så "tjuvtända" den verkar svårt, dessutom kan jag inte heller se gasventilen eller vilken sladd som går dit, så jag vet inte var jag ska koppla på ström. Det verkar ju lite riskabelt att kortsluta sladdar på måfå och se vad som händer...

På vår første husbil måtte jeg bytte brenner i Truma boilern, det var en jobb!
Minns du hur man gör? Ska man ta loss allt uppifrån, eller kan man gå in genom väggen via skorstenen/luftintag?

En glimlampa tänds när spänningen överstiger ett visst värde (...) kanske tänds vid 90 V
Aha! Glimlampa! Jag har hela tiden tänkt mig att det är ett gnistgap, men då hamnar man ju på flera tusen volt. Det här låter rimligt, då jobbar nog glimlampan på lågspänningsspolens självinduktion. Bra att få veta!
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Du tror inte att din husbilsfirma där du fick uppmätt invärdena kan kopiera av schemat de har så att vi lättare kan felsöka. Du kan ju skylla på att det inte finns reservdelar...

Lasse
 
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Va?
Är det så enkelt???
Dom faxade schemat på stubinen!

/ tuveros
 

Bilagor

  • schema2.jpg
    schema2.jpg
    24,2 KB · Visningar: 59
Toppen