• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvångsköra trumaboiler?

F

F.d. 18030

Guest
Hejsan!

Jag har en Trumatic typ BO-boiler som kretskortet har pajjat på.
Truma håller inte reservdelar till den längre, så jag funderar på att koppla förbi kortet och köra boilern manuellt i 10-15 min när jag behöver varmvatten. Är medveten om att det är lite halsbrytande, men det finns ju säkerhetsventiler och en vaksam användare, så det ska väl gå bra!

Någon som provat detta eller har någon annan bra idé?
Har någon att gammalt kort liggande eller vet var man hittar ett vore det ju guld...

Det är alltså en Trumatic typ BO, serienr. börjar på B103 och den är på 10 liter, årsmodell 1989
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Hur pajat är kretskortet?
Fysiskt skadat eller har det bara gett upp?
Är det avancerad elektronik på kortet?
Går det att laga?

Tänkte bara att det kanske är en möjlig väg att komma runt problemet om det går att laga......

Mvh
Lasse
 
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Tack för svaret!

Kortet har "bara" gett upp!
Inga synliga skador, och tillräckligt avancerad elektronik för att ortens radioreparatör och husbilsverkstäder inte kan få bukt med det. Det har mätt de mätpunkter Truma anger och får OK värden där, då återstår att byta hela kortet (som alltså inte går att få tag på). Går säkert att laga om man visste vad man skulle byta. :confused:
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Ta ett foto på kretskortet och lägg ut här så får vi se hur mycket det sitter på kortet.

Mvh Lasse
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Lägg också ut de mätpunkter (eller en länk till mätpunkterna) Truma anger så att man kan dra lite slutsatser av detta....

Mvh
Lasse
 
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Här kommer en bild!

Lite stor, men då kan man se färgkoder & beteckningar, tänkte jag...
Angående Trumas mätpunkter finns dom bara i en pärm hos den lokala verksta´n, tyvärr...

Och jo Stefan, jag har funderat på att köpa en ny, men det är 8000:-, så jag är glad om jag slipper...
 

Bilagor

  • kretskort.jpg
    kretskort.jpg
    598,2 KB · Visningar: 64
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

De flesta småkomponenterna ser ut att vara ordinära dussinprylar så där borde det inte vara något problem att hitta reservdelar. Lite svårare kan det bli om det är tändspolen som är väck...

Hur yppar sig felet?
Någon kontrollampa som indikerar?
Tänds den direkt eller efter en stund?

Jag fråga för att försöka förstå hur det förhåller sig.

Har ni mätt på kortet när det är monterat i bilen och kommit fram till någon analys eller har ni bara mätt på löst kort?

Har ni mätt motståndet i tändspolen - så att det inte är avbrott i den?
Om den är OK skulle jag kolla lite på småsignaltransistorerna och det som ser ut som en effekttransistor. Det är ganska lätt att mäta på plats om det är kortslutning i någon av dem, men inte avbrott.
Men å andra sidan bör de inte kosta så många kronor att ersätta med nya utan att mäta.

Dioderna är också lätta att mäta på plats.

Men jag skulle nog börja med tändspolen.
Mät med en Ohm-meter vilket motstånd det är mellan tändkabeln och de andra tre anslutningarna. Troligen skall det bara vara kontakt till 1 av dem och då kunna ligga på mer än 1KOhm. De båda kvarvarande bör det också finnas kontakt mellan och då ett betydligt lägre Ohm-tal.
Blir svaret enligt detta resonemang bör tändspolen vara hel.

Då skulle jag koncentrera mig på effekttransistorn (eller vad det är det den där prylen mitt på kortet med ett hål igenom).
Mät med multimeterns diodprovfunktion och se vad du får för resultat.

Du kan ju också ta en bild av kortets foliesida så får jag se hur sakerna är kopplade...

Lycka till så här långt om du har möjligheterna....

Mvh
Lasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Komponenten nederst til høyre på bildet ser ut til å være litt spesiell, tror det er den som sørger for pulsene i tenneren via spolen. Mulig det er en litt vanskelig komponent å finne.

Ser ikke ut til at noen av de enkle motstandene er brent, de blir gjerne missfarget før de ryker. De jeg ville byttet først - nesten uten å måle er kondensatorene, spesiellt elektrolyttene - de legger ofte av uten forvarsel.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Ja, ett lika bra kort föreställande andra sidan av kretskortet skulle underlätta....

Knut:
Komponenten längst ner till höger skrev du, menade du till vänster, eller tänker du på den lilla svarta fyrkantiga burken i kortets nederkant?

Komponenten till vänster är nog ett gnistgap som förhindrar att oönskade spänningar slår över på kortet om det skulle bli fel på tändstiftet eller tändledningen skulle ramla bort. Den fyrkantiga burken vet jag inte vad det är - vi får se hur många anslutningar det är på den om vi får ytterligare en bild.

Mvh
Lasse
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Jo, det är ju billigt med ett nytt kretskort i förhållande till en ny boiler - men i förhållande till t.ex. en ny transistor för 5:- är det inte lika billigt!

Jag skulle också försöka laga det som kan lagas innan jag faller till föga och köper något som kanske inte egentligen behövs....

Men det förtar ju inte att det är jättebra med tips om var man kan införskaffa nytt till det som inte kan lagas!
Man kan ju också vara i tidsnöd och tvingas acceptera en investering man egentligen inte vill ha.

/Lasse
 
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Här kommer en bild på baksidan!
Jag har spegelvänt den, så den är vänd likadant som den första bilden.
Uppåt höger är åt samma håll på båda bilder, om ni förstår hur jag menar...

Boilern beter sig såhär:
Den gröna lampan tänds när jag startar den, och efter några sekunder tänds den röda. Allt är helt tyst, jag hör varken gasventil eller tändningen knäppa/klicka.

Verkstaden har mätt spänningar på plats, som jag förstod kollade dom om givarna som är kopplade till kortet är OK (överhettningsskydd & sånt), vilket de var. Nästa steg skulle sedan vara att byta kort (om det gått att få tag på).

Länkarna till reservdelar verkar lovande!
Jag ska absolut ringa och se om de har nya kort!

Ett jättetack till er alla för att ni engagerar er så:applaus:
Jag är inget elektroniksnille, men har såpass koll att jag förstår hur kunniga ni är! :bock:
 

Bilagor

  • baksida.jpg
    baksida.jpg
    1 MB · Visningar: 25
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Nu har jag mätt lite!
Jag fick 0,5 ohm på ena lindningen och 500 ohm på den andra i tändspolen,
ingen kontakt mellan spolarna med kabeln till "tändstiftet" borttagen, det verkar väl OK?

Om jag mäter motståndet över elektrolytkondensatorerna får jag ett par hundra ohm,
sedan ökar värdet. Sedan kan jag mäta upp ett par volt med voltmeter, spänningen tickar sakta neråt när jag mäter, så de verkar väl också OK.

Allt verkar bra, det funkar inte, bara... :confused:
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Vad bra att värdena på tändspolen ligger inom rimlighetens gräns.
Och att det verkar som att kondensatorerna är hela även de.

Då kan vi gå vidare i felsökningen...

Jag skulle vilja veta vad transistorerna heter, både effekttrissan (den med hål i) och småtrissorna (små svarta runda burkar med en platt sida). En bild tagen så att man kan läsa beteckningarna vore fint!

Men du kan kanske mäta på dem utan vägledning, du fixade ju kondingarna...

Iaf ställer man in multimetern på diod-mätning och mäter mellan bas (b) och emitter (e) samt mellan bas och collector (c). får man då inte ett rimligt värde på spänningsfallet, 0,4 - 0,6 V, så får man löda loss och kolla noggrannare.

/Lasse
 
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Här kommer en bild med beteckningar på transistorerna! (klicka på den för en högupplöst bild där texten syns!)

Jag har hittat datablad på elfa.se och mätt lite, men jag vet inte riktigt vad jag ska få för värden?

Jag tycker det verkar som att diodläget på mitt instrument (75 spänn på Biltema!) är en resistansmätare, jag får runt 740 ohm med svart pinne på basen och 1600 ohm med röd på basen på alla transistorer.
 

Bilagor

  • beteckningar.jpg
    beteckningar.jpg
    611,3 KB · Visningar: 82
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Tvångsköra trumaboiler?

Det var som huggarn...

Det är lite blandat med PNP och NPN-trissor så du bör inte få samma resultat på alla... men skit detsamma - du borde stövla in till nån granne och få låna en multimeter med riktig diod-mätning om den däringa Biltema-grejen inte grejar det. Det finns ingen knapp där du kan välja på summer eller diod?

På NPN-trissorna ska du med röd testpinne på basen få ca 0,4 - 0,6v både till collector och emitter. På PNP-trissorna ska det bli samma resultat med svart testpinne på basen. Sen kommer naturligtvis komponenterna kring trissan att störa mätningen. Men får du avbrott eller kortslutning så är det dags att löda loss trissan och mäta på den lös.
En annan möjlighet är att bara på måfå byta ut OP:n. Man kan klippa bort den och sedan löda loss ett ben i taget för att göra det lite lättare. sen skulle jag sätta dit en IC-hållare till att sätta i den nya LM324:an i.

Mvh
Lasse
 
Toppen