• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.929
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ämnet har varit uppe ett flertal gånger tidigare med både olika förslag och lösningar på problemet med dålig laddning av bodelsbatterierna under färd. En bidragande orsak är ju ofta ett fulladdat startbatteri som "lurar" laddregulatorn i generatorn att allt är ok. i alla fall i äldre bilar.
Jag har haft två funderingar på lösning. Den ena har varit att separera start och bodel och helt enkelt montera en generator till och koppla den till bodelen. Den andra och den som det fick bli, var att få en bra laddare att jobba under färd.
När en butik i Norrköping skulle flytta och sålde ut sitt sortiment med bland annat batterier och CTEK-laddare med 40% rabatt var det bara att lätta på plånboken.
Jag hade tänkt mig detta........Strömmen från generatorn går till en 12V/230V inverter som förser en 25A CTEK-laddare med ström under färd.
Så här blev det.

Provuppkoppling innan montering.
PICT0100-400.jpg


När invertern tar 18A så är spänningen från generatorn 14V
PICT0105-400.jpg


Det går åt 5,5A till invertern när CTEK'en laddar 2,6A. Tyvärr hade jag inget urladdat batteri att testa med för att se ampertalen vid 25A laddning.
PICT0107-400.jpg
PICT0109-400.jpg


Hymers "elblock" anno 1989 ser amatörbyggt ut, det man kan säga till dess försvar är att det nog har funkat utan problem i nitton år.
PICT0110-400.jpg


Mycke sladdar och grejer går det åt.
PICT0115-400.jpg


En treläges brytare med indikatorlampor för : Orginalladdning från generator : Ingen laddning alls : Laddning med inverter/CTEK.
PICT0116-400.jpg


"Elblocket" igen, mera rörigt än innan.
Relä 1: Orginal 70A som drar och laddar bodelen när generatorn ger ström och min brytare står på generatorladdning
Relä 2: Orginal 40A som drar och ger kylskåpet 12V när generatorn laddar.
Relä 3: Monterat av mig, 70A som drar när generatorn laddar och min brytare står i inverterläge för laddning av bodelen.
PICT0118-400-2.jpg


Trelägesbrytaren monterad på instrumentpanelen.
PICT0122-400.jpg
PICT0123-400.jpg


Jag visste att bänkskivorna som blev över vid köksrenoveringen skulle komma till nytta någon gång. Montering av delar som skall placeras under förarstolen.
PICT0125-400.jpg


Skivan monterad under stolen. Den lilla CTEK'en laddar startbatteriet när man står inkopplad på 230V. Den stora laddar bodelsbatteriet när man är inkopplad på 230V eller när man kör med invertern/CTEK'en inkopplad för laddning under färd.
PICT0128-400.jpg


Vy uppifrån med stolen bortplockad.
PICT0131-400.jpg


Jag har hittils bara provat det på kortare färder och ännu inte med utsugna batterier. Fyra stycken 75A batterier, som får hjälp av en 85A solcell när man står still. Den skall kopplas ifrån under färd för att inte lura CTEK'en att ge så mycket som möjligt.
Rapport om succé eller fiasko kommer efter sommaren. Man kanske skulle ha väntat på succé innan man skrev detta.

JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.929
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej Jankro
Vad roligt att se dina bilder. Jag har nyligen köpt min första husbil, en Hymer 550 från 1993 och känner igen elblocket! Jag tycker laddningen vid körning verkar i minsta laget och skall göra lite tester m.m. Tänker göra det lugnt och fint så att man inte drar på sig onödigt med fixande. Rengöring av batteripoler, eventuellt byta några kablar till grövre och sedan mäta laddningsström.... Vilken laddningsström bör man förvänta sig från generatorn till bodelsbatteriet för att vara nöjd?
------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej JonasN. Ombyggnaden gjorde jag förra våren och har nu kört med den två sommrar och som sagt det har funkat mycket bra.
Vi kan vända lite på din fråga om laddström till att börja med. Om man i stället mäter spänningen över bildelens batteri när generatorn laddar så bör den ju ligga lite över 14V och skall laddningen till bodelsbatterierna funka skapligt bör inte mer än några tiondelars volt vara försvunnet på vägen bakåt till dem. Tyvärr brukar det vara mycket mer än några tiondelar som fattas. Man kan nog säga att både kablarna som går från bilens batteri till elblocket och kablarna från elblocket till bodelsbatterierna är för klena. Man behöver också dra ut elblocket och kolla kabelskor, 70A reläet och inte minst den bunt av ringkabelskor som sitter i bakkant i blocket klämda i en jordskruv. Trots detta var skapligt i min bil så såg man sällan mer än omkring 6A laddning efter tjugo minuters körtid. Det var det som fick mig att tröttna och montera Cteken för laddning under färd. Den börjar med att ladda uppåt 22A rätt länge och slår jag då över min omkopplare till generatorladdning i stället så är jag åter nere på ca.6A. När laddströmmen från Cteken visar ca. 15A laddning och jag slår över till generatorn så är den nere under 5A, och när Cteken är neråt 5A och jag slår över så verkar det bara komma fram någon A laddning från generatorn.
Men som lite dumt svar på din fråga om förväntad laddström.....så vet jag inte vad man kan komma upp i med generatorn, för jag gav ju faktisk upp när allt såg skapligt ut och innan jag hade monterat bamsekablar och fixat alla spänningsfall, men jag tror aldrig jag var över 8A förutom en alldeles för kort stund efter nystartad bil och utsugna batterier

M.v.h. JANKRO..
 
F

F.d. 4253

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Tack Jankro.
När jag tittade runt i våras så hittade jag aldrig generatorn :(. Du har ju en Hymer liksom jag av äldre modell på Mercedeschassi, eller hur, var sitter generatorn? Har den D+ ? Jag hittade ingen gul D+kabel som gick in i elblocket, har kabeln en annan färg?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.929
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej igen JonasN. Nej jag har en FIAT :). Men inte kan väl Merca ha gömt generatorn så den inte går att hitta.....den finns nog där fram någonstans :D.
I vilket fall som helst så har du säkert D+ ut från den, och kabelfärger när det gäller äldre Hymer, och även andra husbilar, både äldre och nyare finns det inte så mycket system i. Om du letar efter kabeln från D+ i husdelen så används den till +styrström som drar både 70A laddreläet till bodelen och 40A kylskåpsreläet när bilens generator laddar, och som båda troligen även i din bil sitter inne i elblocket (jag törs nog sätta en ........hmmmm... femkrona på att Hymer inte har valt en gul kabel till det). För övrigt så brukar Hymer inne i bodelen köra blå kabel som plus och brun kabel som minus, medans de flesta tillbehörstillverkare som bidragit med eldelar till bodelen många gånger har valt blå kabel som minus vilket verkar vettigare, men se, det tyckte inte Hymers elingenjör tyvärr. Det rör till det lite extra när man skall gräva i härvorna.

JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.929
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej, ja Hymer byggde och bygger både på Fiat och Mercedes m.m. Mest på Fiat faktiskt. Det är säkert samma idé på elblocket både i Fiat och Merca, det är mera troligt att det är årsmodellen som kan göra skillnad och inte bilen den är byggd på. Lossa skruvarna och dra ut blocket om det går så ser du innehållet i det. Koppla loss alla batterier i bilen först för säkerhets skull första gången du drar ut blocket och kolla så inga kablar håller mot och verkar korta m.m.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 4253

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej, jovisst jag var inne i skatboet och kollade runt i våras (skatan hade dock rymt) :p.
Jag lutar nu åt att installera en DC/DC-laddare och har en intressant dialog med CTEK om bästa lösningen.
 
F

F.d. 4253

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Jag har nyss haft en dialog med CTEK. Ctek rekommenderar att koppla ur skiljerelät mellan startbatteri och bodelsbatteri och sätta 250S där istället, då 250S även fungerar som skiljerelä samtidigt som det boostar upp laddningsstreömmen. På så sätt krånglar man inte till det med kylskåpets 12V-drift och husbilens strömmätare, de kommer att fungera båda som tidigare.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
967
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Alldeles riktigt. Problemet är bara att skiljereläet ofta sitter inne i elblocket och är svårt att separera ut. Det är därför jag monterat D250S alldeles innan, dvs på ingående plint i EBL. Lite överkurs med två sklijereläfunktioner efter varandra men i stället för att göra en operation/modifiering av EBL så var detta bästa alternativet.
 
F

F.d. 4253

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej ja det var så jag tänkte först, det är ett alternativ. Då tänker jag att det är bäst att även dra en separat kabel till kylskåpets relä från startbatteriet (=generatorn), för att inte CTEK ska behöva skänka 10A till kylskåpet...
Har du inbyggd strömmätningsvisare i din bil? Det är ju både strömmätningen och kylskåpet att tänka på.
 
Senast redigerad av en moderator:

angan

HBK Medlem
Inlägg
967
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

På plinten i elblocket satt i orginal: 10mm2 från startbatteriet, en kabel som matar kylskåpet (den går in och ut i EBL igen via ett relä i EBL som styrs av D+) samt en tråd som matar postitionsljusen. Jag flyttade den hopkopplingen till D250S ingångsplint. D250S utgång till EBL Med en 10mm2 kabel.

I denna tråden eller dan andra om laddboostern finns elschemat till Adriatik -07. Kolla där så förstår du min inkoppling. Det kanske är annorlunda kopplat i din husbil
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.538
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej JANKRO!
När nu andra tråden om batteriet spårat ur, så vill jag gå vidare med frågan om ditt förslag till hur man kan förbättra laddninge av bodelsbatteriet via 12/220 V som faktiskt har imponerat på flera.
Utan att gå in på något speciellt bilfabrikat så undrar jag om det finns några nackdelar/ svagheter med principen. Hur är det med verkningsgrad och måste/bör jag separera laddningen direkt från generatorn när jag laddar via 12/220 V? Vad händer annars med laddningsreläet? Hur dimensionerar jag 12/220 V konverteraren och 22V V laddare?
//Conny
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Skrev ett inlägg 09-05-26 KL:23;21
Kan nu lämna ett resultat av de erfarenheter jag gjort under vår sommar höst. Laddningen har fungerat perfekt, alltid fulladdat båda batterierna. Till en installationskostnad av ~800.-
MVH. Gunnar S
.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Behövs kanske mer bränsle till debatten?
Tagit del av tråden ovan och tycker att den är intressant, dock begränsad till att enbart handla om max laddning (men kringkonsekvenser … då?), saknar batteriaspekterna och därmed vad man laddar för att ämnet skall hänga ihop, man;
# skiljer inte på olika typer av batterier som användbart/arbetande ”energilager” för den 12v el (Ah) som laddas.
# berör inte olika batteriers förmåga att ta emot olika laddningskapacitet (Amp) utan att förstöras (minskat antal återladdningscykler och därmed såväl förkortad livstid som reducerad förmåga att ta emot och lagra energi Ah).
# berör inte olika batteriers ytterligheter/förmåga att avge lagrad 12v el (Amp), utan att förstöras ... .
Bodelsbatterier tål ex inte uttag av höga effekter (Amp) men väl ”djupare” urladdning och med många återladdningscykler (norm långlivat som förbrukningsbatteri)
Detta i motsats till startbatterier som tål uttag av höga effekter (Amp) men bara ett fåtal djupurladdningar (norm kortlivat som förbrukningsbatteri)
(Obs om man alltid står uppkopplad vid 230v, så kan man bortse från vilka batterier man har och även bortse från problemet med batterier, billigaste gäller då).
# berör inte dimensionering/storlek (Ah) av bodelsbatteribanken, ex ju större fungerande/användbar kapacitet (Ah) en batteribank har, dess bättre/snabbare (Amp) laddar bilens ordinarie laddare batterierna.
# vid laddning av batterier avgår 5-10% i laddningsförluster (ex batterier blir varma … mm)
Under körning kan man inte räkna med att bodelsbatterier praktiskt laddas upp till mer än 80-85% av sin kapacitet (om de är friska), pga laddarens inbyggda skydd mot överladdning och tidsaspekten i körningen.
# 3 olika huvudtyper av batterier; startbatterier (= bäst för att starta motorn), fritids-/bodelsbatteri inkl GEL (= bäst som förbrukningsbatteri) samt AGM batterier som främst är en kompromiss av start/förbrukningsbatteri (bäst i ambulanser och liknande).
# I de flesta husbilar från 2000 talet sitter ”standardladdare” som avger/laddar/reglerar max ca 17-20 Amp (ex kylskåp strömförsörjs vanligen inte via laddaren), de tillför bodelsbanken ”max” laddningseffekt avges så länge totala laddningstillståndet ligger under 80-85% av fulladdat (hur djupt man kan ladda ur bodelsbatterierna beror på deras prestanda, läs batteriets bruksanvisn, tekn data, etc).

Mina korta synpunkter ovan är bara exempel på vad jag tycker bör tillföras ”debatten om dålig laddning …. ” om den skall verklighetsförankras. Man bör se på helheten laddning-lagring-förbrukning för 12v anläggningar i husbilar, båtar, etc annars löser man inte problemen (om man nu har några).

PS. betr ”problemet med dålig laddning av bodelsbatterierna” så kan det helt enkelt bero på att de är slut, ex ett 100 Ah batteri klarar efter ”viss” användning bara att ta emot kanske 30-40 Ah i stället för börvärdet 80-85 Ah med laddning i bilen – detta dåliga batteris tillstånd ("energiupptagningsförmåga) styr då snabbt ner laddningen (Amp)!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.929
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Behövs kanske mer bränsle till debatten?
Tagit del av tråden ovan och tycker att den är intressant,

PS. betr ”problemet med dålig laddning av bodelsbatterierna” så kan det helt enkelt bero på att de är slut, ex ett 100 Ah batteri klarar efter ”viss” användning bara att ta emot kanske 30-40 Ah i stället för börvärdet 80-85 Ah med laddning i bilen – detta dåliga batteris tillstånd ("energiupptagningsförmåga) styr då snabbt ner laddningen (Amp)!
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej Relax, beträffande hur dåliga/slut batterierna är, så börjar det ju bli mer och mer besvärligt att kolla, ju dyrare och nyare batterierna är, ju mer inkapslade och "hemliga" blir de ju tyvärr. I våras när jag var på en större husbilsfirma så kom en husbilsägare in och sa att hans bodelsbatteri verkade dåligt. Killen bakom disken prånglade genast på honom ett nytt superbatteri för 3400:- kanske inte direkt det bästa att börja med utan andra kontroller, men, men.............

Jag är så gammaldags att jag har fyra 75A/tim. öppna batterier. Fördelen med dem tycker jag är flera.
Man har omaket att behöva kolla 24 st. nivåer ibland, men fördelen att se om alla celler har sjunkit ungefär lika vilket i sin tur betyder att ingen cell mår dåligt.
Man kan även mäta syravikten i alla celler när Cetek'en är klar och då får man jättebra slutkoll på var de ligger.
Jag måste även erkänna att mina fyra batterier har stor ålderskillnad 8, 6, 4 och 2 år gamla, men alla har alltid laddads med Cetek-laddare och även det älsta visar fortfarande full syravikt efter laddning.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.345
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Det skulle vara väldigt intressant om någon som har en nyare bil med ett av de senaste elblocken/Laddarna kunde göra en mätning, så att vi får se om de är så effektiva som man hoppas, med alla de senaste rönen. Kolla laddningsspänningen med kylskåpet på och av (stor förbrukare) kolla laddströmmen direkt vid start, sedan efter 10-30-60min körning, efter en natt nu på vintern (delvis tömda batterier). Kolla om det finns en fungerande temperaturkompensering så att även nedkylda batterier får rätt laddningsspänning o.sv. Resonemangen tenderar att bli väldigt teoretiska, medan vi som provar och försöker förbättra, får i viss mån helt andra och annorlunda resultat än vad teorin säger?! :confused:
 
Senast ändrad:

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.297
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Jag ska inte blanda äpplen å päron men....
Tänker jag fel om jag resonerar så här?
Om jag vill stå mer än 1 dygn utan att köra bilen och utan att vara inkopplad på 230 V el - ja då kör jag kyl och ev värme via gasol - så räcker batterierna längre till tvtittande och dator och belysning mm.
Uppskattar denna tråd för den ger MYCKET information om "el" i HB å liknande. :)
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Själv står jag aldrig på elplats eftersom jag har lågenergi i alla förbrukare.
TV lcd 15" 12 volt 21watt,LED-lampor á 1.2 Watt och inverter 12/230 volt för att ladda t.ex. kamera och mobiltelefon, finns även adaptrar för 12 volt.
Har monterat boosterladdare som laddar bodelsbatteriet under körning med 15-20 ampere.

Mvh Jojje

Vad är en boosterladdare, märke och ev. art nr annars förstår jag vad det innebär.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.929
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Om jag vill stå mer än 1 dygn utan att köra bilen och utan att vara inkopplad på 230 V el - ja då kör jag kyl och ev värme via gasol - så räcker batterierna längre till tvtittande och dator och belysning mm.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej PatricS, Ja om man skall stå ett tag så är det ju enklast att nöta så mycket som möjligt på gasolen för den räcker ju länge om man planerar lite, om elen tar slut så blir det ju besvärligare. Problemet med ett kylskåp är väl i.o.f. Om det är ett absorptionskylskåp så måste man ju köra det på gasol annars tar bodelsbatterierna slut på några timmar ( och det går ju inte för det mesta om bilen inte är igång). Om det är ett 12V kompressorkylskåp så har man ju tyvärr inget annat val än att köra det på batteriet. De är rätt strömsnåla men det går åt lite större batteribank och kanske en solcell för att klara några dygn.

m.v.h. JANKRO.
 
Toppen