• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ämnet har varit uppe ett flertal gånger tidigare med både olika förslag och lösningar på problemet med dålig laddning av bodelsbatterierna under färd. En bidragande orsak är ju ofta ett fulladdat startbatteri som "lurar" laddregulatorn i generatorn att allt är ok. i alla fall i äldre bilar.
Jag har haft två funderingar på lösning. Den ena har varit att separera start och bodel och helt enkelt montera en generator till och koppla den till bodelen. Den andra och den som det fick bli, var att få en bra laddare att jobba under färd.
När en butik i Norrköping skulle flytta och sålde ut sitt sortiment med bland annat batterier och CTEK-laddare med 40% rabatt var det bara att lätta på plånboken.
Jag hade tänkt mig detta........Strömmen från generatorn går till en 12V/230V inverter som förser en 25A CTEK-laddare med ström under färd.
Så här blev det.

Provuppkoppling innan montering.
PICT0100-400.jpg


När invertern tar 18A så är spänningen från generatorn 14V
PICT0105-400.jpg


Det går åt 5,5A till invertern när CTEK'en laddar 2,6A. Tyvärr hade jag inget urladdat batteri att testa med för att se ampertalen vid 25A laddning.
PICT0107-400.jpg
PICT0109-400.jpg


Hymers "elblock" anno 1989 ser amatörbyggt ut, det man kan säga till dess försvar är att det nog har funkat utan problem i nitton år.
PICT0110-400.jpg


Mycke sladdar och grejer går det åt.
PICT0115-400.jpg


En treläges brytare med indikatorlampor för : Orginalladdning från generator : Ingen laddning alls : Laddning med inverter/CTEK.
PICT0116-400.jpg


"Elblocket" igen, mera rörigt än innan.
Relä 1: Orginal 70A som drar och laddar bodelen när generatorn ger ström och min brytare står på generatorladdning
Relä 2: Orginal 40A som drar och ger kylskåpet 12V när generatorn laddar.
Relä 3: Monterat av mig, 70A som drar när generatorn laddar och min brytare står i inverterläge för laddning av bodelen.
PICT0118-400-2.jpg


Trelägesbrytaren monterad på instrumentpanelen.
PICT0122-400.jpg
PICT0123-400.jpg


Jag visste att bänkskivorna som blev över vid köksrenoveringen skulle komma till nytta någon gång. Montering av delar som skall placeras under förarstolen.
PICT0125-400.jpg


Skivan monterad under stolen. Den lilla CTEK'en laddar startbatteriet när man står inkopplad på 230V. Den stora laddar bodelsbatteriet när man är inkopplad på 230V eller när man kör med invertern/CTEK'en inkopplad för laddning under färd.
PICT0128-400.jpg


Vy uppifrån med stolen bortplockad.
PICT0131-400.jpg


Jag har hittils bara provat det på kortare färder och ännu inte med utsugna batterier. Fyra stycken 75A batterier, som får hjälp av en 85A solcell när man står still. Den skall kopplas ifrån under färd för att inte lura CTEK'en att ge så mycket som möjligt.
Rapport om succé eller fiasko kommer efter sommaren. Man kanske skulle ha väntat på succé innan man skrev detta.

JANKRO.
 
Senast ändrad:

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Den heter Puls O Tronic och såldes av KG Knutsson på nittiotalet.
Husvagn-Svensson säljer en som heter PBU Booster för 1795:-
Kama Fritid har en LEAB Booster för 1390:-

Mvh Jojje
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hei, jeg tar opp denne tråden igjen!
Ettersom bodelsbatteriet under färd laddes fra generatoren, innebærer det jo at et GEL
batteri ikke vil kunne laddes maksimalt.
For oss som for det meste fricamper innebærer det at Gel-batteri er helt unødvendig (og dyrt).
Bedre med et standard batteri som i hvert fall vil kunne oppnå full laddning.
Noen som har synspunkter??:confused:
mvh Kangas
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Att ha separat laddning av bilbatteriet är onödigt enl min uppfattning. Jag har åkt 30 år med husvagn innan det blev husbil, och aldrig har behövt laddat bilbatteriet någonsin vid vistelse på campingen.

Att ha vagnen på ström är OK, även om min var kopplad så att även det batteriet laddades under körning. Även vanliga bilar utan dragkrok klarar sig utan extra laddning, vår extra bil stod hemma i 5 veckor som mest och startade på direkten utan varit laddad. Husbilen står från slutet av september fram till början av april med lossad batterikabel och startar direkt på första försöket.

ELB kopplar in underhållsladdng när bobatteriet är fullt, onödig funktion. Det hade räckt med ett relä till D+ som kopplar ihop de båda batterierna och ger ström till kylskåpet under körning, en laddare till bodelen, total kostnad max 500:-, i st f som när min EBL gick sönder 7000:-.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej Pär,
På vår bil Burstner Fiat 3,0 Multi Jet 07,så finns D+ in i EBL boxen.
Den är väl inte så omodern??.
I alla fall så har jag tjyvat ström därifrån till ett relä som tänder varseljusen i de extra dimljusen,dessa är modifierade med 1W lysdioder,således 2 W i stället för 110 W+bak o sidomarkeringslampor,=mer ström till batterierna.
Mvh Bernt
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej igen, eftersom det är jag som har startat den här tråden och är en oförbätterlig pillare och ombyggare (och förhoppningsvis förbättrare) av gamla ting så tänkte jag att det är dags för en liten rapport.
Ombyggnaden för att kunna ladda med Ctek'en under färd har fungerat mycket bra. jag har betydligt högre laddström från Ctek laddaren än från generatorn och har nästan gått över till att strunta i batteriförbrukningen när jag står still några dygn. Den enda nackdelen som jag kan se är väl den tid som Crek'en skulle behöva mot slutet när den "finlirar" med batteribanken (300Ah) för att få i de sista amperen. Det finns det naturligtvis gott om tid till när man står inkopplad på 230V Men mindre med tid till när man kanske enbart kör 25 mil.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hei, jeg tar opp denne tråden igjen!
Ettersom bodelsbatteriet under färd laddes fra generatoren, innebærer det jo at et GEL
batteri ikke vil kunne laddes maksimalt.
For oss som for det meste fricamper innebærer det at Gel-batteri er helt unødvendig (og dyrt).
Bedre med et standard batteri som i hvert fall vil kunne oppnå full laddning.
Noen som har synspunkter??:confused:
mvh Kangas

Med bodelsbatteriet inne i husbilen?? "knallgas".

Peter.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Alla fritidsbatterier har anslutning för ventilationsslang så dom fungerar bra inne i bodelen.
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Med bodelsbatteriet inne i husbilen?? "knallgas".

Peter.

Hei!
Jeg uttrykte meg kanskje litt dårlig.
Poenget var at Gel-batterier krever høyere spenning enn andre typer batterier for å lades, og derfor er dårligere egnet for å lades fra bilens generator.
Andre type fritidsbatterier er bedre.
mvh Kangas
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej, tänkte bidraga lite till diskutionen om laddning av batterier start som bodel. Kan kanske vara intressant. Har följande enhet i min husbil som funkar bra.Bifogar pdf
 

Bilagor

  • Laddskydd.pdf
    3,1 MB · Visningar: 433

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hei!
Jeg uttrykte meg kanskje litt dårlig.
Poenget var at Gel-batterier krever høyere spenning enn andre typer batterier for å lades, og derfor er dårligere egnet for å lades fra bilens generator.
Andre type fritidsbatterier er bedre.
mvh Kangas
Gel batterier skal ha lavere ladespenning enn AGM og vanlige syrebatterier. Dette fordi det er et lukket batteri og blir trykket for høyt i dem slipper ventilen ut gassen og den vil også inneholde vanndamp og dermed vil syren (geleen) i batteriet få feil "styre" og batteriet vil skades.

Forøvrig er vel nesten alle batterier som benyttes i bobiler idag "tette" (trenger ikke lufteledning) enten det er vanlig batteri (SMF), AGM eller Gel. For at et batteri skal bli fulladet må spenningen opp til gassgrensen ca. 2,4V pr. celle 2,4x6 ca 14,4V kommer det for mye over denne grensen vil gassutviklingen bli for stor og batteriet mister veske.

Gel batterier krever spessielle ladere og derfor har også laderen i de fleste bobiler en bryter som må stilles på avhengig om det er Gel eller annet batteri som benyttes som bodelsbatteri. Spenningen på laderen er lavere på Gel enn vanlig. Prøv og mål selv.

Om det er best og benytte Gel eller annet batteri som bodelsbatteri kan vel diskuteres, alle batterityper har sine fordeler og hva som passer den enkelte best er ikke godt og si.

Forøvrig vil ikke den orginale generatoren som er i bobilen kunne lade batteriet 100% og det er vel også utgangspunktet for denne tråden som det er vist forskjellige måter for og forbedre ladingen av bodelsbatteriet.

Har selv nå kjøpt Ctek C250S laderen og her hevder man i salgsbrosjyren at man vil bruke langt over 12 timer for å lade batteriet med 30Ah på et 100Ah batteri og alikevel ikke få det fulladet, mens Ctek laderen vil grei det på under 2 timer. Jeg kan skrive under på resultatet uten laderen, men tror nok det er litt opptimistisk med laderen og det kan jeg ikke skrive under på enda.
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej, har en SK laddskydssmodul i min husbil som kan vara intressant. Bifogar en pdf för den.
 

Bilagor

  • Laddskydd.pdf
    3,1 MB · Visningar: 129

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hei jdjivecoEr ikke den laddskydssmodulen litt smør på flesk som vi sier i Norge, fordi etter det jeg forstår gjør den det samme som elektroblokken i de fleste av våre bobiler.

Det som er aktuelt for å forbedre ladingen av bodelsbatteriet er å få noe som øker ladingen til batteriet. Det være seg ved og oppgradere ledningsnettet, montere bedre spenningsregulator eller "ladebooster" (DCDC lader).
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

För egen del har jag tagit bort strömförsörjningen till mitt kylskåp med "AES" från generatorn under färd, då kylskåpet kräver modiga 20 A.
Enklare och mera praktiskt att använda Gasol under den varma årstiden då uppvärmningsbehovet för bostadsutrymmet ändå är litet.
 
F

F.d. 4253

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Får man bättre batteriladdning om man stänger av 12V-driften av kylskåpet menar du?

Jag undrar om det verkligen stämmer, generatorn ska väl ge 40A eller mer, och jag tror inte man behöver mer än 20A till batteriladdningen... Har man problem med för låg laddström så är min gissning att det beror på något annat och att det inte hjälper att stänga av kylskåpet...
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

För egen del har jag tagit bort strömförsörjningen till mitt kylskåp med "AES" från generatorn under färd, då kylskåpet kräver modiga 20 A.
Enklare och mera praktiskt att använda Gasol under den varma årstiden då uppvärmningsbehovet för bostadsutrymmet ändå är litet.


Har du den panelen som jag har så se man att den inte drar så mycket som 20 amp samt om man startar bilen så visar det ju rejält med + på laddningen .
Jag har 130 liters kylen .
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

hej bengt åke när jag var hos dej och fixade med belysning var vi i din bil o kollade kylen du kan sätta på din kyl utan att motorn är på det kan inte jag (på 12volt)så min slutsats du har en annan o bättre kyl en dom som finns nu nu åter till laddningsproblem ta loss generaton lämna den till en elverkstad o byt laddregulator till 14,5 volt så blir det bättre laddning körde min båt på 15volt i ca 10år utan problem alltid bra med ström i batterierna mätte mina baterier när motorn gick fick 13,8 -14,0 volt så man får aldrig upp fullsyravikt i batterierna mvh håkan
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Får man bättre batteriladdning om man stänger av 12V-driften av kylskåpet menar du?

Jag undrar om det verkligen stämmer, generatorn ska väl ge 40A eller mer, och jag tror inte man behöver mer än 20A till batteriladdningen... Har man problem med för låg laddström så är min gissning att det beror på något annat och att det inte hjälper att stänga av kylskåpet...
Det er ikke generatoren som bestemmer hvor mye den skal lade inn på batteriet, men batteriet. Har man 80A generator og forbruket er på 20A er det ikke sikkert 60A går til batteriet, det kommer ann på mange faktorer. Bl.a. batteriets ladermotaglighet, batteriets utladingstilstand, spenningen over batteripolene, o.s.v.

Slår man av kjøleskapet som er en stor forbruker (120-260W) vil spenningen på anlegget mest sansynlig øke litt når det slås av og en vil få høyere spenning over batteripolene og mest sansynlig bedre ladning av bodelsbatteriet.

Selv har jeg forøvrig nå montert CTEK D250S laderen og tror nesten ikke det er mulig å få bedre lading til bodelsbatteriet. Spenningen over batteriet tidligere var også 14,4V ved ganske fulladet batteri, nå får jeg den spenningen mye tidligere og laderstrømmen har nesten fordoblet seg og oppkadingstiden er forkortet enormt. Nå bruker jeg faktisk bare drøye 2 timer på og erstatte ca 30Ah for å få et fulladet batteri, som reklamen sier og jeg ikke hadde så stor tro på.

Gleder meg bare til å se om det vil virke like fantastisk til vinteren som nå i sommer? Det føles som batteribanken er økt til over det dobbelte.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Det er ikke generatoren som bestemmer hvor mye den skal lade inn på batteriet, men batteriet. Har man 80A generator og forbruket er på 20A er det ikke sikkert 60A går til batteriet, det kommer ann på mange faktorer. Bl.a. batteriets ladermotaglighet, batteriets utladingstilstand, spenningen over batteripolene, o.s.v.

Slår man av kjøleskapet som er en stor forbruker (120-260W) vil spenningen på anlegget mest sansynlig øke litt når det slås av og en vil få høyere spenning over batteripolene og mest sansynlig bedre ladning av bodelsbatteriet.

Selv har jeg forøvrig nå montert CTEK D250S laderen og tror nesten ikke det er mulig å få bedre lading til bodelsbatteriet. Spenningen over batteriet tidligere var også 14,4V ved ganske fulladet batteri, nå får jeg den spenningen mye tidligere og laderstrømmen har nesten fordoblet seg og oppkadingstiden er forkortet enormt. Nå bruker jeg faktisk bare drøye 2 timer på og erstatte ca 30Ah for å få et fulladet batteri, som reklamen sier og jeg ikke hadde så stor tro på.

Gleder meg bare til å se om det vil virke like fantastisk til vinteren som nå i sommer? Det føles som batteribanken er økt til over det dobbelte.
God morgon Tor H,en fundering ??att CTEK laddar väldigott förstår jag men är det icke bara vid 230 volts elstolpe??.
Mvh Bernt
 
F

F.d. 4253

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej Jankro
Vad roligt att se dina bilder. Jag har nyligen köpt min första husbil, en Hymer 550 från 1993 och känner igen elblocket! Jag tycker laddningen vid körning verkar i minsta laget och skall göra lite tester m.m. Tänker göra det lugnt och fint så att man inte drar på sig onödigt med fixande. Rengöring av batteripoler, eventuellt byta några kablar till grövre och sedan mäta laddningsström.... Vilken laddningsström bör man förvänta sig från generatorn till bodelsbatteriet för att vara nöjd?
 
Toppen