Jag har en värmeberedare i bilen med c:a 50 liter glykolvatten som värms med motorns kylvatten under körning eller gasolpannan eller med en 230-volts elpatron på 2000 watt. För att förhindra överhettning vid 230-volts uppkoppling sitter en anliggningstermostat utanpå värmeberedaren som har sett till att vattentemperaturen har hållit sig under c:a 80 grader och det har fungerat alldeles utmärkt tills i förrgår. När jag gick ner till husbilen i går upptäckte jag att evakueringskärlet var tomt och att garaget var nerkladdat med glykol!
Katterna, var min första tanke men ingen glykol hade tydligen runnit ut utanför bilen. Sedan kollade jag om grejerna fungerade och det gjorde allting utom gasolpannan som inte ville starta så den har väl fått en för stor glykolchock, men den går väl att göra ren. Jag har en bra "gasolgubbe" i Trollhättan! Det visade sig så småningom att den anliggningstermostat som ska bryta strömmen vid c:a 80 graders temperatur på vattnet hade pajat.
Frågan är om jag ska dubblera uppsättningen anliggningstermostater för att uppnå tillräcklig säkerhet, Clas Ohlson har sådana för 199 kr/st. Kan man lite på Clas Ohlson, tro? Två seriekopplade termostater borde väl räcka för att jag ska kunna sova lugnt om natten vid eluppkoppling? Vad säger expertisen?
Jappe
Katterna, var min första tanke men ingen glykol hade tydligen runnit ut utanför bilen. Sedan kollade jag om grejerna fungerade och det gjorde allting utom gasolpannan som inte ville starta så den har väl fått en för stor glykolchock, men den går väl att göra ren. Jag har en bra "gasolgubbe" i Trollhättan! Det visade sig så småningom att den anliggningstermostat som ska bryta strömmen vid c:a 80 graders temperatur på vattnet hade pajat.
Frågan är om jag ska dubblera uppsättningen anliggningstermostater för att uppnå tillräcklig säkerhet, Clas Ohlson har sådana för 199 kr/st. Kan man lite på Clas Ohlson, tro? Två seriekopplade termostater borde väl räcka för att jag ska kunna sova lugnt om natten vid eluppkoppling? Vad säger expertisen?
Jappe