• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Termostathaveri

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har en värmeberedare i bilen med c:a 50 liter glykolvatten som värms med motorns kylvatten under körning eller gasolpannan eller med en 230-volts elpatron på 2000 watt. För att förhindra överhettning vid 230-volts uppkoppling sitter en anliggningstermostat utanpå värmeberedaren som har sett till att vattentemperaturen har hållit sig under c:a 80 grader och det har fungerat alldeles utmärkt tills i förrgår. När jag gick ner till husbilen i går upptäckte jag att evakueringskärlet var tomt och att garaget var nerkladdat med glykol!

Katterna, var min första tanke men ingen glykol hade tydligen runnit ut utanför bilen. Sedan kollade jag om grejerna fungerade och det gjorde allting utom gasolpannan som inte ville starta så den har väl fått en för stor glykolchock, men den går väl att göra ren. Jag har en bra "gasolgubbe" i Trollhättan! Det visade sig så småningom att den anliggningstermostat som ska bryta strömmen vid c:a 80 graders temperatur på vattnet hade pajat.

Frågan är om jag ska dubblera uppsättningen anliggningstermostater för att uppnå tillräcklig säkerhet, Clas Ohlson har sådana för 199 kr/st. Kan man lite på Clas Ohlson, tro? Två seriekopplade termostater borde väl räcka för att jag ska kunna sova lugnt om natten vid eluppkoppling? Vad säger expertisen?

Jappe
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Termostathaveri

Håper du mener at du ønsker over 60 grader på vannet. Legionella har det OK frem til 60 og dør først over 60 Grader.

Så 80 grader er død legionella :twitcy: .

60 grader ( 55 -60 grader ) - information Legionella - Wikipedia, den frie encyklopædi

rettelse

"En bra isolering ( 50 - 100 mm ) och 60 grader är bättre en som 80 grader eller ( og / förutom ) legionella bakterier - så tyckes jag."


- nöjd ?
eller fäl på Wikipedia ?
:twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Termostathaveri

Nya prövningar! Det var inget fel på termostaten! Den tycks fungera glimrande när jag mäter på den liksom de två nya anliggningstermostaterna som jag med visst besvär monterat på värmeberedaren. Elpatronen struntar fullständigt i termostatstyrningen och öser på för fullt med ström till patronen. Alltså måste något relä hängt sig i "öppet" läge. Morgondagens uppgift blir alltså att leta rätt på det relä som styr patronen. Kul! Trångt och jxvligt!

I min värld måste det finnas ett relä som har gått sönder! Finns det andra lösningar på det här tro?

Giv mig styrka!

Jappe

Finns en el-schema - diagram ?
 
C

Cat3208

Guest
Sv: Termostathaveri

60 grader ( 55 -60 grader ) - information Legionella - Wikipedia, den frie encyklopædi

rettelse

"En bra isolering ( 50 - 100 mm ) och 60 grader är bättre en som 80 grader eller ( og / förutom ) legionella bakterier - så tyckes jag."


- nöjd ?
eller fäl på Wikipedia ?
:twitcy:

JA !. Jeg er fornøyd når det kommer klart frem at 60 grader ikke er bedre enn 80 grader når det gjelder å ta knekken på legionella.
Mitt bidrag kom fra Legionella - Wikipedia

Her kommer en Engelsk språklig utgave så slipper vi språkdiskusjon

Legionella - Wikipedia, the free encyclopedia
Ref:
According to the paper "Legionella and the prevention of legionellosis," [16] found at the World Health Organization website, temperature affects the survival of Legionella as follows:

Above 70 °C (158 °F) - Legionella dies almost instantly
At 60 °C (140 °F) - 90% die in 2 minutes (Decimal reduction time (D) = 2)
At 50 °C (122 °F) - 90% die in 80-124 minutes, depending on strain (Decimal reduction time (D) = 80-124)
48 to 50 °C (118 to 122 °F) - Can survive but do not multiply
32 to 42 °C (90 to 108 °F) - Ideal growth range
25 to 45 °C (77 to 113 °F) - Growth range
Below 20 °C (68 °F) - Can survive but are dormant, even below freezing
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Termostathaveri

Eftersom bilen saknar dusch så är legionella inte något större problem.

Elschema finns kanske någonstans men jag vet inte var. Eftersom termostatstyrningen har fungerat väl i flera år så utgår jag ifrån att elpatronen är relästyrd. Det finns väl knappast några andra bra alternativ? Styrspänningen till termostaterna är 12 volt.

Kylvattnet ger 90 grader till värmeberedaren.
Elpatronen gav ungefär 80 grader till beredaren.
När det gäller gasolpannans tillskott till beredaren så är det rumstermostatstyrt vilket gör att vattentemperaturen sällan går över 30 - 40 grader vid gasoldrift. Jag kanske också skulle låta elpatronen styras av en rumstermostat och på så vis komma undan med en lägre vattentemperatur i beredaren?

Frågorna hopa sig och snart är det dags att sätta igång och försöka få ordning på "eländet"!

Jappe
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Termostathaveri

Jappe
Så lite på schemat för min gamla gas-och el varmvattenberedare - det finns 2 lag termostater.
En uppsättning av 12 volt regulator och en uppsättning för 230 volt värmeelement.
Har du bytt 12 volt termstat istället för 230 volt termostater ?:oops:

kolla 230 volt överföring - finns det något samband ( relä ) mellan 12 och 230 volt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Termostathaveri

Enligt Socialstyrelsens info lever legionellabakterien i 0-50 grader och växer till i 20-45 grader, ironiskt nog optimalt vid 37 grader. Vid 60 grader dör de inom några få minuter.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Termostathaveri

Jappe
Så lite på schemat för min gamla gas-och el varmvattenberedare - det finns 2 lag termostater.
En uppsättning av 12 volt regulator och en uppsättning för 230 volt värmeelement.
Har du har bytt 12 volt termstat istället för 230 volt termostater ?:oops:

kolla 230 volt överföring - finns det något samband ( relä ) mellan 12 och 230 volt.

Termostaterna på beredaren får 12V och det bör väl då också det "förmodade" reläet till elpatronen styras med.

Nu dog datorn plötsligt:

dödator.jpg

Den här datorn är knäpp nu så jag får veva igång husbilsdatorn i stället eller paddan.

Jappe
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Termostathaveri

Två separata kretsar, var och en med sin egena termostater.
För mig är det inte självklart hur man skall tyda elschemat.

Det övre tycks koncentrera sig på 12 V, medan det nedre enbart berör landspänningen, 220-240 V. Där kan de två seriekopplade komponenterna TA och TS representera termostat och övertemperaturskydd som ligger i serie med värmepatronen.

Eller brukar man krångla till det med ytterligare ett relä i serie med högspänningen? Även det kan ju "klibba" och förorsaka kokning. Då krävs ytterligare ett (seriekopplat!) relä för att bryta strömmen.

Eller är det något jag missat?

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Termostathaveri

230 volt termostater = röd ring
Jag tolkar sprängskissen som att delarna med nummer 159 - 163 utgör en sammanbyggd enhet med värmepatron och två termostater, varav en är övertemperaturskydd. Den försörjs från landströmmen även om ingen kabel syns i bild.

Finns ingen lättförståelig logik att konstruera det krångligare än så.

För att förhindra överkokning måste termostaterna seriekopplas. Den som råkar ha högre frånslagstemperatur fungerar som övertemperaturskydd.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Termostathaveri

Nu har jag legat och rotat i det trånga utrymmet men hittar inte något åtkomligt relä. För att slippa ifrån krånglet så tänker jag koppla de två nya anliggningstermostaterna direkt till ett relä efter strömbrytaren till 230-voltsledningen! Där finns det gott om plats! Det må vara hur det vill med den gamla kopplingen, den får vara kvar men den nya får ta över jobbet! Skulle det gamla reläet få för sig att börja fungera igen, vilket gamla reläer ibland får för sig efter vad det har försports mig, så spelar väl inte det någon roll, antar jag.

Invändningar någon?

Det gäller att hitta ett gediget 230-voltsrelä (eller kanske två) som styrs av 12 volt. Förslag någon? Jag är ganska oerfaren när det gäller reläer!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Termostathaveri

Jappe
Njut av arbetet - men det var ändå en möjlighet att ta en bild av 230 volt anslutningen på din varmvattenberedaren.
Likaså mitt foto:

termostater.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Termostathaveri

Direkt njutningsfull tycker jag inte den här renoveringen är Bredo, :) men ändå lite intressant på något vis. Vad jag inte gillar är att riva i gammal glasull med tanke på mina gamla rökarluftrör så därför ska jag förenkla jobbet enligt föregående inlägg!

Jag har en fråga till i sammanhanget! Den glykol som slapp ut vid kokningen sölade ner isoleringen runt avgasröret från gasolpannan så den isoleringen har jag tagit bort en dryg decimeter av. Frågan är vad det är för material och var man får tag på det! Jag har frågat på två ställen, en gasolfirma och en husbilsfirma och på båda ställena såg dom ut som fågelholkar när jag tog upp ämnet!

panna.jpg

Många frågor idag men att ställa frågor här på forumet brukar ge många bra svar!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Termostathaveri

För att slippa ifrån krånglet så tänker jag koppla de två nya anliggningstermostaterna direkt till ett relä efter strömbrytaren till 230-voltsledningen! ...

Det gäller att hitta ett gediget 230-voltsrelä (eller kanske två) som styrs av 12 volt. Förslag någon? Jag är ganska oerfaren när det gäller reläer!
Varför behöver du 230-voltsreläet? Dina termostater har över 3.5 kW brytkapacitet och starkare än så är knappast värmaren.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Termostathaveri

Skulle jag köra 230 volt genom termostaterna, menar du? Låter farligt på något vis! Allt är kopplat och klart! Jag behöver bara ett lämpligt relä för strömförsörjningen till elpatronen!

Jappe
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Termostathaveri

Skulle jag köra 230 volt genom termostaterna, menar du?
Självklart, så är alla varmvattenberedare i villor kopplade. Men om du väljer att gå via extra reläer så måste du ha minst två i serie och kopplade till varsitt av termostaterna annars är du kvar i samma risk som förut om ett enda relä skulle bränna ihop.

Koppla enligt det nedre kopplingsschemat här. Jag skulle tro att TA står för arbetstermostat och TS för säkerhetsbrytaren.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Termostathaveri

Hej Jappe, angående isolering som tål hettan från lite hetare rör så brukar den benämnas Stenull och och finns på rullar m.m. Den isoleringen är ofta klädd på ena sidan med aluminiumfolie och tunt hönsnät för att den skall hålla formen runt rör m.m.
Men var köpa ? Kanske om du hittar en butik som säljer braskaminer och tillbehör, har något som passar.

Lycka till JANKRO.
 
Toppen