• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Termostathaveri

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har en värmeberedare i bilen med c:a 50 liter glykolvatten som värms med motorns kylvatten under körning eller gasolpannan eller med en 230-volts elpatron på 2000 watt. För att förhindra överhettning vid 230-volts uppkoppling sitter en anliggningstermostat utanpå värmeberedaren som har sett till att vattentemperaturen har hållit sig under c:a 80 grader och det har fungerat alldeles utmärkt tills i förrgår. När jag gick ner till husbilen i går upptäckte jag att evakueringskärlet var tomt och att garaget var nerkladdat med glykol!

Katterna, var min första tanke men ingen glykol hade tydligen runnit ut utanför bilen. Sedan kollade jag om grejerna fungerade och det gjorde allting utom gasolpannan som inte ville starta så den har väl fått en för stor glykolchock, men den går väl att göra ren. Jag har en bra "gasolgubbe" i Trollhättan! Det visade sig så småningom att den anliggningstermostat som ska bryta strömmen vid c:a 80 graders temperatur på vattnet hade pajat.

Frågan är om jag ska dubblera uppsättningen anliggningstermostater för att uppnå tillräcklig säkerhet, Clas Ohlson har sådana för 199 kr/st. Kan man lite på Clas Ohlson, tro? Två seriekopplade termostater borde väl räcka för att jag ska kunna sova lugnt om natten vid eluppkoppling? Vad säger expertisen?

Jappe
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Termostathaveri

Jag har en värmeberedare i bilen med c:a 50 liter glykolvatten som värms med motorns kylvatten under körning eller gasolpannan eller med en 230-volts elpatron på 2000 watt. För att förhindra överhettning vid 230-volts uppkoppling sitter en anliggningstermostat utanpå värmeberedaren som har sett till att vattentemperaturen har hållit sig under c:a 80 grader och det har fungerat alldeles utmärkt tills i förrgår. När jag gick ner till husbilen i går upptäckte jag att evakueringskärlet var tomt och att garaget var nerkladdat med glykol!

Katterna, var min första tanke men ingen glykol hade tydligen runnit ut utanför bilen. Sedan kollade jag om grejerna fungerade och det gjorde allting utom gasolpannan som inte ville starta så den har väl fått en för stor glykolchock, men den går väl att göra ren. Jag har en bra "gasolgubbe" i Trollhättan! Det visade sig så småningom att den anliggningstermostat som ska bryta strömmen vid c:a 80 graders temperatur på vattnet hade pajat.

Frågan är om jag ska dubblera uppsättningen anliggningstermostater för att uppnå tillräcklig säkerhet, Clas Ohlson har sådana för 199 kr/st. Kan man lite på Clas Ohlson, tro? Två seriekopplade termostater borde väl räcka för att jag ska kunna sova lugnt om natten vid eluppkoppling? Vad säger expertisen?

Jappe

Hej, jag vet inte ur ditt system ser ut, men om du skall dubblera termostaterna så skall dom förmodligen vara paralellkopplade, inte seriekopplade.
:cool:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Termostathaveri

Njaee, jag skulle nog vilja seriekoppla för fallerar den ena och inte stänger så kommer ju strömmen igenom ändå vid parallellkoppling. Vid seriekoppling måste ju bägge gå sönder för att släppa igenom strömmen vid för hög temperatur. Jag är inte särskilt elektriskt anlagd men nog är det väl så! :cool:

Jappe
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Termostathaveri

Njaee, jag skulle nog vilja seriekoppla för fallerar den ena och inte stänger så kommer ju strömmen igenom ändå vid parallellkoppling. Vid seriekoppling måste ju bägge gå sönder för att släppa igenom strömmen vid för hög temperatur. Jag är inte särskilt elektriskt anlagd men nog är det väl så! :cool:

Jappe

Om du seriekopplar så räcker det att endast en går sönder för att kretsen med båda termostaterna skall brytas. Om du däremot parallellkopplar så har du fortfarande en hel krets om den andra går sönder. Det blir alltid som med en kjedja , om en länk brister så är kedjan kass. Har du däremot två kjedjor paralellt så kan en gå sönder och den andra är fortfarande hel och fixar jobbet.
;)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Termostathaveri

Jappe - det förvånar mig att i varmavattenberedaren med el varmelegme inte sitta en extra termostat.
Tror att det är obligatoriskt i fasta installationer.
I en vanlig kaffebryggare sitter dubbla termostat - lag krav.

varmelegme 1kw.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Termostathaveri

När min termostat gick sönder så stängde den inte vid 80 grader utan det slutade med att vattnet kokade! Det är den säkerheten jag vill ha! Därför vill jag seriekoppla!

Jappe
 
F

F.d. 21685

Guest
Sv: Termostathaveri

Njaee, jag skulle nog vilja seriekoppla för fallerar den ena och inte stänger så kommer ju strömmen igenom ändå vid parallellkoppling. Vid seriekoppling måste ju bägge gå sönder för att släppa igenom strömmen vid för hög temperatur. Jag är inte särskilt elektriskt anlagd men nog är det väl så! :cool:
Jappe

Jappe, du har helt rätt, självklart skall dom vara seriekopplade,,, sätt den ena 2 grader högre än den andra så får du en bra säkerhet..... så är alla överhettningsskydd kopplade oavsett om det är en husbil eller en villapanna.

// mats
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Termostathaveri

När min termostat gick sönder så stängde den inte vid 80 grader utan det slutade med att vattnet kokade! Det är den säkerheten jag vill ha! Därför vill jag seriekoppla!

Jappe
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Jappe, jag antar att du menar "stängde den inte av vid 80°".........och öppnade kretsen......eller ?
Går strömmen till elpatronen direkt genom termostaten utan något relä, är det klart att de skall vara seriekopplade för om en bränner ihop så måste ju den andra kunna öppna och bryta kretsen. Om du använder vanliga anliggningstermostater, se till att de klarar minst 10A så de inte går varma.

M.v.h. JANKRO.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Termostathaveri

Jappe, du har helt rätt, självklart skall dom vara seriekopplade,,, sätt den ena 2 grader högre än den andra så får du en bra säkerhet..... så är alla överhettningsskydd kopplade oavsett om det är en husbil eller en villapanna.

// mats

Ni har naturligtvis helt rätt. Jag har i min tankevärld utgått från två termostater med slutande funktion för att bryta funktionen, vilket är helt tokigt. Många ursäkter och hoppas på överseende!
:(
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Termostathaveri

Om du tittar på bilden från BredoMobil, så kan du se att termostaterna på bilden är parallellkopplade.
:rolleyes:
--------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, nej de på bilden är seriekopplade. Först en sladd in, sedan en termo. sedan värmeslingan, och sedan nästa termo och sist en sladd till ut.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Termostathaveri

Ni har naturligtvis helt rätt. Jag har i min tankevärld utgått från två termostater med slutande funktion för att bryta funktionen, vilket är helt tokigt. Många ursäkter och hoppas på överseende!
:(
---------------------------------------------------------------------------------------
Naturligtvis goldfinger. Ibland fastnar man i något och blir lite enspårig och "hemmablind".

M.v.h. JANKRO.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Termostathaveri

Nu har jag varit och inhandlat 2 termostater hos Clas Ohlson och monterat dom på värmeberedaren, seriekopplade som sig bör. När jag lämnade bilen för en kvart sedan så stod temperaturmätaren på 75 grader. jag tänkte kolla om en halvtimme om tempen har ändrat sig. Att "trimma in" termostaterna så att de samarbetar optimalt kan jag förmodligen glömma! 75 - 80 grader kan väl vara en lämplig temperatur eller vad säger expertisen?

Jappe
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Termostathaveri

En bra isolering ( 50 - 100 mm ) och 60 grader är bättre en som 80 grader och legionella bakterier - så tyckes jag.

Varför samarbete om temperaturen; den endan är din justering den annan sikring.
På dansk tørkogningssikring
 
Senast redigerad av en moderator:

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Termostathaveri

Det finns en risk med seriekoppling och den är om en går sönder (bryter ej) då arbetar den andra ensam tills den går sönder med kokning som följd.
Alternativt en arbetande och en säkerhetstermostat som bryter vid t.ex. 90 gr. och med manuell återställning,då vet man att arbetstermostaten har pajat.
Eller helt enkelt en smältsäkring på 90 gr.

Jojje
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Termostathaveri

Jappe om du har ett överhettningsskydd som utlöser iderligen då kommer detta överhettningsskydd att paja! De där är inte avsedda att användas som termostater. Även om du sätter två i serie blir effekten bara att det tar dubbelt så lång tid innan båda har pajat. Välj en som har högre temperatur så den förhooningsvis inte behöver bryta alls.
// Göte J
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Termostathaveri

Nya prövningar! Det var inget fel på termostaten! Den tycks fungera glimrande när jag mäter på den liksom de två nya anliggningstermostaterna som jag med visst besvär monterat på värmeberedaren. Elpatronen struntar fullständigt i termostatstyrningen och öser på för fullt med ström till patronen. Alltså måste något relä hängt sig i "öppet" läge. Morgondagens uppgift blir alltså att leta rätt på det relä som styr patronen. Kul! Trångt och jxvligt!

I min värld måste det finnas ett relä som har gått sönder! Finns det andra lösningar på det här tro?

Giv mig styrka!

Jappe
 
C

Cat3208

Guest
Sv: Termostathaveri

En bra isolering ( 50 - 100 mm ) och 60 grader är bättre en som 80 grader och legionella bakterier - så tyckes jag.

Varför samarbete om temperaturen; den endan är din justering den annan sikring.
På dansk tørkogningssikring

Håper du mener at du ønsker over 60 grader på vannet. Legionella har det OK frem til 60 og dør først over 60 Grader.

Så 80 grader er død legionella :twitcy: .
 
Toppen