• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteri och DC/DC samspel

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Självklart har jag flera metoder att tillgå, t.ex. lab.agg och ladda enskild cell på plats i batteriet m.m. ja du vet alla möjligheter vi självbyggare har.

Men jag är ju en intresserad nörd och pryltok, så jag ville testa ett JK-bms, jag blev så imponerad av det så ett till är påväg från Kina till husbilen.
Misstänkte att det var så, men jag är så nöjd med mitt BMS123, det bara fungerar sedan ett par år och håller balansen inom 0,02-0,03V
hela tiden, så det får bli kvar. Nästa batteri-byggprojekt får bli till båten, kanske i vinter. :wideeyed:
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men jag måste upp till 14,6V för att BMS ska balansera cellerna och den enda som inte bryter innan är HIGH läge.

Edit:
Det dröjde inte länge innan spänningen kom upp till 14.6V, aldrig hänt så snabbt tidigare. Skall vara så i 3 minuter, sen vet jag inte riktigt vad jag skall ställa in laddaren inte LI-ION? Någon annan laddare som laddar 1A till 14.4V finns inte.

Visa bilaga 236740
Du behöver knappast komma så högt som 14,6V, enligt leverantören skall ju balanseringen börja vid 13,8V om jag förstod rätt.
Viktigare är att laddningen går långsamt med låg ström, då finns det större chans att de celler som har för låg spänning kommer ikapp innan
BMS slår ifrån på den cellen som har högst spänning.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.253
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Snart i Flensburg efter ovanligt lugn runt Hamburg. Marianne kör som om hon aldrig har gjort något annat (snitt ca 30 mil/dag) och batterierna laddas hela tiden. På nätterna är det ”lugn laddning” med 230V och på dagarna ”aggressiv” med DC/DC från det nya startbatteriet. Hoppas bara att BMS hinner balansera cellerna innan vi ska stå utan el i Flensburg.
image.jpg
 
Toppen