• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteri och DC/DC samspel

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.253
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
@Marianne & Ranko Så tråkigt för er, ta det så lugnt ni kan och krya på! Vi/Lena har råkat ut för "samma sak" fast vi hann inte iväg söderut. 1,5 månad senare gör Lena stora framsteg med rehab så det finns ljus i tunnlarna.
/tomas
Livet är märklig, saker ändras, man får kämpa än med det ena och än med det andra men det går framåt och det går att klara av allt även om det tar ”lite” x-tra tid.
Jag är lycklig lottad med att ha en bra reskamrat i livet så någon större oro får inte plats i mina tankar.
Tack för stödet Tomas och krama Lena så hörs vi igen om nå’n månad! Rehab nästa…

Nu lämnar vi Mosel för att återigen göra ett nytt försök i februari månad:
1729839580713.jpeg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.253
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Jag har den laddaren och Lion inställningen är för Lifepo4 och slutar på 14.2V.
Öppnade anslutnings kontakter till batterierna och mätte spänning i båda separat. Visade sig vara samma spänning (13,6V) i båda vilket kändes positivt.

Pratade med Skanbatt och fick tips att starta en annan typ av laddning för att komma upp till 14,6V vilket lyckades. Nu har det hänt saker som jag aldrig tidigare har sett, men känns positivt.
Ska belasta batterierna kraftigt med 10A imorgon och se om det finns skillnad i Votronic dioder (allmän info). Går det inte direkt ner i rött då har den inbyggda BMS lyckats sätta cellerna i balans och viss laddning bör ha skett under natten. Vet ej om det är bra om jag kör ytterligare en 14,7V (HIGH) laddning imorgon? Vad tycker PeterK?

För att inte råka ut för konstigheter under natten, jag har återställt ”mode” till LI-ION och max 14,2V (STORAGE) enl. info från Håkan.

Håll tummarna för mig imorgon!

1730147508636.jpeg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.704
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jovisst kan du testa att köra high (AGM-läge).
Det kan dock ta några ur-laddningar, och balansen bör bli bättre för varje fulladdning du når.
Det enda som kan vara värt att tänka på är att i high har du även underhållsladdning på efter avslutad laddcykel.

Lycka till :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.253
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Jovisst kan du testa att köra high (AGM-läge).
Det kan dock ta några ur-laddningar, och balansen bör bli bättre för varje fulladdning du når.
Det enda som kan vara värt att tänka på är att i high har du även underhållsladdning på efter avslutad laddcykel.

Lycka till :)
Då gör jag ny omgång ”HIGH” idag. Men vågar jag lämna laddaren i det läget under dagen utan att ställa om den till LI-ION. Ska jag ställa om den senare på kvällen?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Då gör jag ny omgång ”HIGH” idag. Men vågar jag lämna laddaren i det läget under dagen utan att ställa om den till LI-ION. Ska jag ställa om den senare på kvällen?
Det ska gå att göra egna anpassade inställningar för din laddare i Victrons app.
Om inte din laddare är för gammal. Du kan välja spänning för ABS, ställa in fix tid för ABS, stänga av float, välja låg spänning för storage, stänga av recond, mm.

Du kan kolla i appens bibliotek och testa innan du gör ändringar i din laddare.
Du kommer åt biblioteket uppe till vänster i appen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.704
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Då gör jag ny omgång ”HIGH” idag. Men vågar jag lämna laddaren i det läget under dagen utan att ställa om den till LI-ION. Ska jag ställa om den senare på kvällen?

Jadå, när cellen med högsta spänning/laddning når typ 3,65V så stoppar det inbyggda bms'et all laddning, och en LiFePO4 cell tål upp till 4V.
Kolla i Victron-appens historik till laddaren hur högt du kommer upp i laddspänningen innan laddningen avbröts, når du upp till 14,4V eller högre får väl balanseringen anses som lyckad, och du kan avbryta, eller vad nu Skanbatt rekommenderar.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.253
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Det ska gå att göra egna anpassade inställningar för din laddare i Victrons app.
Om inte din laddare är för gammal….
Jag har en laddare hemma som har BT me kan inte ladda även startbstteri. Den i HB har ingen BT, men den kan ställas in genom flera ”mode” tryckningar. Fördelen med den är att den skickar 1A även till startbatteriet.
Ska kolla lite noggrannare ”mode” alternativ.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.223
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2025
Pratade med Skanbatt och fick tips att starta en annan typ av laddning för att komma upp till 14,6V vilket lyckades. Nu har det hänt saker som jag aldrig tidigare har sett, men känns positivt.
Skulle vara intressant att få reda på vad "annan typ av laddning" egentligen betydde?
Håller på att försöka hitta balans i mina egna batterier och jobbar på det så sakteliga...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu har jag glömt vilken modell din Victronladdare är, fick för mej det är en IP22 (?) men jag kanske blandar ihop med någon annan :msn_embarrassed:
Jag skulle rekommendera att han använder minsta möjliga laddare till detta, går egentligen med vilken liten laddare som helst som ger 14,4V,
gärna/helst under 5A. Allra helst ett labbaggregat inställt på 1A! Ladda ur batterierna separat en bit och sedan låta laddaren jobba ett bra tag, förhoppningsvis slår BMS då inte ifrån på den högsta cellen utan övriga hinner ikapp
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.704
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag skulle rekommendera att han använder minsta möjliga laddare till detta, går egentligen med vilken liten laddare som helst som ger 14,4V,
gärna/helst under 5A. Allra helst ett labbaggregat inställt på 1A! Ladda ur batterierna separat en bit och sedan låta laddaren jobba ett bra tag, förhoppningsvis slår BMS då inte ifrån på den högsta cellen utan övriga hinner ikapp

Helt rätt, har en ynklig Ctek 3.8 ansluten 24/7 på mc'n, den ger inte mycket till A i mc/moped-läget. Den borde lättare kunna få till en obalans mellan cellerna, den saknar även rekond.läge = bra.

Minns att jag för några år sedan skrev om min "oro" med alla dropin batterier som marknaden började översvämmas av, att jag misstänkte kommande "problem" med obalans i dessa, känns som första vågen är här nu, eller vad känner du Montreal?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.253
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Jag skulle rekommendera att han använder minsta möjliga laddare till detta, går egentligen med vilken liten laddare som helst som ger 14,4V,
gärna/helst under 5A. Allra helst ett labbaggregat inställt på 1A! Ladda ur batterierna separat en bit och sedan låta laddaren jobba ett bra tag, förhoppningsvis slår BMS då inte ifrån på den högsta cellen utan övriga hinner ikapp
Men jag måste upp till 14,6V för att BMS ska balansera cellerna och den enda som inte bryter innan är HIGH läge.

Edit:
Det dröjde inte länge innan spänningen kom upp till 14.6V, aldrig hänt så snabbt tidigare. Skall vara så i 3 minuter, sen vet jag inte riktigt vad jag skall ställa in laddaren inte LI-ION? Någon annan laddare som laddar 1A till 14.4V finns inte.

IMG_5101.png
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Helt rätt, har en ynklig Ctek 3.8 ansluten 24/7 på mc'n, den ger inte mycket till A i mc/moped-läget. Den borde lättare kunna få till en obalans mellan cellerna, den saknar även rekond.läge = bra.

Minns att jag för några år sedan skrev om min "oro" med alla dropin batterier som marknaden började översvämmas av, att jag misstänkte kommande "problem" med obalans i dessa, känns som första vågen är här nu, eller vad känner du Montreal?
Precis, jag misstänker detsamma, "Dropin" är inte riktigt så mycket dropin som diverse importörer/leverantörer vill påstå!
Det beror en hel del på omgivande teknik. Sedan är jag, när ny laddteknik monteras rätt tveksam till att laddare m.m. med massor
av inställningsmöjligheter rekommenderas till alla, det skapar ofta mer problem än det löser, även vi som gillar att sätta oss in i saker
får ju läsa på ordentligt och fundera en hel del för att det skall bli bra. De flesta skulle nog var mer betjänta av en enkel lithiumduglig
laddare utan inställningsmöjligheter, då kan det bli riktigt plug and play för de som bara vill ha ett bättre och lättare batteri.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.704
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Men jag måste upp till 14,6V för att BMS ska balansera cellerna och den enda som inte bryter innan är HIGH läge.

Det kan dock vara en "lång resa" till 14,6V beroende på några faktorer.
#Hur stor obalans som uppstått.
#Vilken metod och ström använder bms'et vid balansering.
Men tycker Skanbatt att du bör ladda upp till 14,6V så bör du försöka nå dit.

Att en laddare "bara" når upp till 14,4V behöver inte vara negativt.



Min hembyggda släpbara "powerbank" med ett enkelt Daly-bms hade på 3år fått en kraftig obalans på >300mV som inte det bms'et klarade att åtgärda.
Bytte ut bms'et i somras till ett JK-bms med en aktiv balansering på 2A, batteriet var nere i 5mV som jag begärt samma dag, ett BMS värt att tycka om.
Laddade med min billiga Biltema 10A med Litium-läge.

IMG_20210809_184533.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.253
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Det roliga nu är att jag har ändrat inställningen till LI-ION men programmet står på ABS, inte STORAGE som brukligt och att laddaren fyller på 0,5A hela tiden. Läget nu ser ut så här:
1730196431247.png
Nästan i paritet med vad ni skriver (PeterK och Montreal). Kan det vara så att jag är på väg till rätt balans i batterierna?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det kan dock vara en "lång resa" till 14,6V beroende på några faktorer.
#Hur stor obalans som uppstått.
#Vilken metod och ström använder bms'et vid balansering.
Men tycker Skanbatt att du bör ladda upp till 14,6V så bör du försöka nå dit.

Att en laddare "bara" når upp till 14,4V behöver inte vara negativt.



Min hembyggda släpbara "powerbank" med ett enkelt Daly-bms hade på 3år fått en kraftig obalans på >300mV som inte det bms'et klarade att åtgärda.
Bytte ut bms'et i somras till ett JK-bms med en aktiv balansering på 2A, batteriet var nere i 5mV som jag begärt samma dag, ett BMS värt att tycka om.
Laddade med min billiga Biltema 10A med Litium-läge.

Visa bilaga 236741
Varför delade du inte bara på cellerna och laddade dom separat till lika spänning, eller var det bara för att det var kul att pröva? :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.704
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Varför delade du inte bara på cellerna och laddade dom separat till lika spänning, eller var det bara för att det var kul att pröva?
Självklart har jag flera metoder att tillgå, t.ex. lab.agg och ladda enskild cell på plats i batteriet m.m. ja du vet alla möjligheter vi självbyggare har.

Men jag är ju en intresserad nörd och pryltok, så jag ville testa ett JK-bms, jag blev så imponerad av det så ett till är påväg från Kina till husbilen.
 
Toppen