• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteri och DC/DC samspel

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.705
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Imorgon är vi på Mehring beach camping (Mosel) med tillgång till 230V då jag kommer att ladda långsamt till 14,6V. Frågan nu är hur länge skall laddningen ”stå” på just 14.6V? Detta kan ändras i min app.

Visa bilaga 236561

Det här blir inte helt enkelt när vi inte kan komma i kontakt med bms'et.

Jag skulle nog kontakta Skanbat om råd då vi inte vet:
När startar bms'et balansering?
Balanserar bms'et bara när laddning pågår?

Jag skulle försöka ladda ett batteri i taget.
#Gör ett försök att ladda upp till 14,6V, observera vid vilken spänning bms'et stoppar laddningen, du borde kunna se det i Victron historiken.
#Förbruka lite energi ur batteriet
#Sänk sedan laddspänningen till 0,1V under där det bröt spänningen, fortsätter då laddningen?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Det här blir inte helt enkelt när vi inte kan komma i kontakt med bms'et.

Jag skulle nog kontakta Skanbat om råd då vi inte vet:
När startar bms'et balansering?
Balanserar bms'et bara när laddning pågår?

Jag skulle försöka ladda ett batteri i taget.
#Gör ett försök att ladda upp till 14,6V, observera vid vilken spänning bms'et stoppar laddningen, du borde kunna se det i Victron historiken.
#Förbruka lite energi ur batteriet
#Sänk sedan laddspänningen till 0,1V under där det bröt spänningen, fortsätter då laddningen?
I Victron
Oj, här var det sneda värden, du får helt blunda för ditt SOC-värde på 100%.
Din spänning på 13,14V skvallrar om ett batteri i balans är laddat till ca.40%, är det dock som jag misstänker i obalans så är det kanske bara laddat till 20-30%.

Försök att få till en långsam laddning den kan styras med förbrukare igång som tar en del av laddströmmen så det blir en lägre ström (A) in i batterierna.
Parameterinställningarna ser lite skumma ut för att det ska bli någorlunda rätt SOC värde. Det kan vara tillfälliga värden som kommer att ändras tillbaka.

Lägsta SOC värde är 90%. Jag har satt det värdet på 0% i min smartshunt. Med 90% inställt kommer SOC att vara 0% vid 90% laddat batteri. Svanströmmen är inställd på
om laddningsströmmen är lägre än 8A och det har gått mer än 3 minuter samt att spänningen är över 14,6V. Automatiken för kalibreringen för SOC är avstängd. Det kan vara bra att minska värdet för svansströmmen samt öka tiden. Man kan testa sig fram.
100% SOC visas för tidigt om värdena är fel.

Tröskelvärdet som är inställt på 0,1A kan man sänka tillfälligt när man ska försöka att balansera batteriet. Är strömmen under 0,1A kommer ingen mätning att ske. Perioden är ställt på 3 minuter. Vad jag kommer ihåg ställde jag upp verkningsgraden för laddningen från 90 till 99%.
 

Bilagor

  • IMG_1760.png
    IMG_1760.png
    977,7 KB · Visningar: 21

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.705
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
I Victron

Parameterinställningarna ser lite skumma ut för att det ska bli någorlunda rätt SOC värde. Det kan vara tillfälliga värden som kommer att ändras tillbaka.

Lägsta SOC värde är 90%. Jag har satt det värdet på 0% i min smartshunt. Med 90% inställt kommer SOC att vara 0% vid 90% laddat batteri. Svanströmmen är inställd på
om laddningsströmmen är lägre än 8A och det har gått mer än 3 minuter samt att spänningen är över 14,6V. Automatiken för kalibreringen för SOC är avstängd. Det kan vara bra att minska värdet för svansströmmen samt öka tiden. Man kan testa sig fram.
100% SOC visas för tidigt om värdena är fel.

Tröskelvärdet som är inställt på 0,1A kan man sänka tillfälligt när man ska försöka att balansera batteriet. Är strömmen under 0,1A kommer ingen mätning att ske. Perioden är ställt på 3 minuter. Vad jag kommer ihåg ställde jag upp verkningsgraden för laddningen från 90 till 99%.

Fast dessa inställningar har väl bara med shunten att göra, alltså få fram en rimlig SOC visning.

Jag vet inte vilka laddare vi har att göra med, och vad de har för inställningsmöjligheter.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Fast dessa inställningar har väl bara med shunten att göra, alltså få fram en rimlig SOC visning.

Jag vet inte vilka laddare vi har att göra med, och vad de har för inställningsmöjligheter.
Ja, helt rätt med SOC. Det går även att sätta larmgränser för SOC och spänning där.
Det finns även solceller på bilen. Det kommer säkert information om vad det finns för laddare i bilen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.253
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Fast dessa inställningar har väl bara med shunten att göra, alltså få fram en rimlig SOC visning.

Jag vet inte vilka laddare vi har att göra med, och vad de har för inställningsmöjligheter.
1729498113023.png
Den är inställd på Li-Ion vilket har fungerat hela tiden. Den kommer att ladda batterier så fort vi är uppkopplade i Mehring. Ska ta kontakt med Skanbatt idag…
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Har för mig att Li-ion har högre laddspänningen än Lifepo4, så har du ingen bms som skyddar varje cell bör du inte använda denna laddare...
LFP läget som är fabriksinställd.
Det går att anpassa som man själv vill att det ska vara.
Vid balansering kan det vara bra att öka den fasta fix tiden som LFP bör ha.
Det går även att välja spänningen och en massa annat.
I Victrons app finns det ett demo bibliotek. Där kommer man laborera med deras produkter. Det man ändrar i biblioteket påverkar inte de produkter man har i bilen.
 

Bilagor

  • IMG_1761.png
    IMG_1761.png
    248,6 KB · Visningar: 15

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Imorgon är vi på Mehring beach camping (Mosel) med tillgång till 230V då jag kommer att ladda långsamt till 14,6V. Frågan nu är hur länge skall laddningen ”stå” på just 14.6V? Detta kan ändras i min app.

Visa bilaga 236561
hej
Discharge floor verkar vara högt inlägg inlägg 13
Urladdningsgolv

I VictronConnect se: Inställningar > Batteri > Urladdningsgolv (gräns). vet inte om man har solceller har andra värde

Den här inställningen används i beräkningen av ”tiden kvar” och är inställd på 50 % som standard för blybatterier. Men litiumbatterier kan vanligtvis laddas ur betydligt mer än 50 %. Urladdningsgolvet kan ställas in på ett värde mellan 10 och 20 %, om inte batterileverantören rekommenderar annat.
 

Bilagor

  • Blue_Smart_IP22_Charger-sv-1.pdf
    2,8 MB · Visningar: 17

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.253
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
hej
Discharge floor verkar vara högt inlägg inlägg 13
Urladdningsgolv

I VictronConnect se: Inställningar > Batteri > Urladdningsgolv (gräns). vet inte om man har solceller har andra värde

Den här inställningen används i beräkningen av ”tiden kvar” och är inställd på 50 % som standard för blybatterier. Men litiumbatterier kan vanligtvis laddas ur betydligt mer än 50 %. Urladdningsgolvet kan ställas in på ett värde mellan 10 och 20 %, om inte batterileverantören rekommenderar annat.
Tack Anki & Lars, nu är det ändrat!

IMG_4977.jpeg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.681
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om ni vill så kan ni ändra Chager efficiency faktor till 99%
Eftersom lithium batteri normalt tar emot all A de får...
Skadade/gamla lifepo4 batteri då sänker man %...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.705
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det finns nog lika många filosofier om inställningar som det finns Batterinördar.

Jag får väl lägga till förslag på ändring också då.
Eftersom du har 3st laddkällor vilka jag inte vet spänningen på i CV fasen så kan du sänka
Charge Voltage till 14,2V, annars finns risken att den inte reset SOC till 100%.

Jag skulle också föreslå att halvera tail current till 2%.
Som det är inställt nu så tror din shunt att när laddströmmen ligger på 8A i 3min så är batterierna fulladdade, halvera den till 4A=2% tycker jag. Allt detta handlar bara om att din shunt ska visa ett så korrekt SOC-värde som möjligt, vilket den inte lyckats med hittills som det verkar.

Blir intressant att få se vad Skanbatt svarar dej.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.253
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Jag har nu kontakt med en kille i Norge, en av Skanbatt’s främsta LFP gurun. Har redan fått en 7-punkters lista som ska redovisas för honom imorgon med nya krafter. Tänk bara på att vi har skiftat vår gasolflaska (tank) idag till en ny som inte behöver provtryckas varje år. Jag är helt slut och bara glor på Mosel river med ett stort glas torr riesling (till minne av Jappe så klart).

Hur som helst, flera av er har varit väldigt nära dom ”rätta” laddnings förhållanden/inställningar.
Här kommer en förteckning från kunnig Skanbatts kille om det finns fler behövande:
IMG_5001.png
Tack alla som engagerar er i våra problemlösningar, det värmer. Hoppas vi ses på vägarna en vacker dag så ska ni få mer än ”bara” kram från oss.

On line:
image.jpg
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.060
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Vill verkligen rekommendera de som har batterier från Skanbatt att gå med i deras forum på Facebook. Där kan man ställa de flesta frågor som rör deras batterier och kringutrustning i form av olika EBL, laddare, kablage, säkringar…….
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.705
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har nu kontakt med en kille i Norge, en av Skanbatt’s främsta LFP gurun. Har redan fått en 7-punkters lista som ska redovisas för honom imorgon med nya krafter. Tänk bara på att vi har skiftat vår gasolflaska (tank) idag till en ny som inte behöver provtryckas varje år. Jag är helt slut och bara glor på Mosel river med ett stort glas torr riesling (till minne av Jappe så klart).

Hur som helst, flera av er har varit väldigt nära dom ”rätta” laddnings förhållanden/inställningar.
Här kommer en förteckning från kunnig Skanbatts kille om det finns fler behövande:
Visa bilaga 236593
Tack alla som engagerar er i våra problemlösningar, det värmer. Hoppas vi ses på vägarna en vacker dag så ska ni få mer än ”bara” kram från oss.

On line:
Visa bilaga 236594

Hoppas ni får till det med batterierna :)
Usch vad avundsjuk jag blir på er som sitter så där bra :msn_drink:
 
Toppen