• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteri och DC/DC samspel

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.060
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Jag har nu kontakt med en kille i Norge, en av Skanbatt’s främsta LFP gurun. Har redan fått en 7-punkters lista som ska redovisas för honom imorgon med nya krafter. Tänk bara på att vi har skiftat vår gasolflaska (tank) idag till en ny som inte behöver provtryckas varje år. Jag är helt slut och bara glor på Mosel river med ett stort glas torr riesling (till minne av Jappe så klart).

Hur som helst, flera av er har varit väldigt nära dom ”rätta” laddnings förhållanden/inställningar.
Här kommer en förteckning från kunnig Skanbatts kille om det finns fler behövande:
Visa bilaga 236593
Tack alla som engagerar er i våra problemlösningar, det värmer. Hoppas vi ses på vägarna en vacker dag så ska ni få mer än ”bara” kram från oss.

On line:
Visa bilaga 236594
Fortsätt gärna rapportera hur det går för er med laddningen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.253
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Hoppas ni får till det med batterierna :)
Usch vad avundsjuk jag blir på er som sitter så där bra :msn_drink:
Bara till att sätta sig vid ratten, pussa barnen och plattan i mattan … hahaha…

Tror du man kan göra en HB av denna? (bengtic hade nog kirrat detta oxå):
1729530894890.jpeg

Ett stort hål mellan hjulen gör att man kan parkera ovanför en fiat 500.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.253
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Kunde ju vara kul att veta vad 7-punkters listan innehåller, om du orkar.
Jag har förstört listan med mina svar så det går inte att kopiera, men frågorna omfattar följande:
1-bild på shunt och kablar
2-om vi har solceller
3-laddarens inställningar
4-hur ofta laddas LFP med 230V
5-om LFP har BT
6-bild på LFP serienr
7-(?)

Fick dessutom en massa frågor kring startbatteriet och händelseförlopp innan och under upptäckten av att något inte stod rätt till samt laddning däremellan.

Nu står vi med 230V laddström och med helt normala ”shunt” värden och kontrollampor (alla lyser grönt). TV, kyl en lampa och mobilladdning är igång.

1729531940262.png

Jag har ändrat alla parametrar enligt anvisningar. Fortsättning följer imorgon när sllt är fotograferat och skickat till frågeställaren i Norge (samma kille som ni varit i kontakt med).
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.680
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har nu kontakt med en kille i Norge, en av Skanbatt’s främsta LFP gurun. Har redan fått en 7-punkters lista som ska redovisas för honom imorgon med nya krafter. Tänk bara på att vi har skiftat vår gasolflaska (tank) idag till en ny som inte behöver provtryckas varje år. Jag är helt slut och bara glor på Mosel river med ett stort glas torr riesling (till minne av Jappe så klart).

Hur som helst, flera av er har varit väldigt nära dom ”rätta” laddnings förhållanden/inställningar.
Här kommer en förteckning från kunnig Skanbatts kille om det finns fler behövande:
Visa bilaga 236593
Tack alla som engagerar er i våra problemlösningar, det värmer. Hoppas vi ses på vägarna en vacker dag så ska ni få mer än ”bara” kram från oss.

On line:
Visa bilaga 236594
Nice... Det gäller att njuta av stunden..

Vill inte störa er men....
Jag har en undran... Hur motivera scanbatt tail current på 4.00%
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.704
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Nice... Det gäller att njuta av stunden..

Vill inte störa er men....
Jag har en undran... Hur motivera scanbatt tail current på 4.00%

Jag resonerar så här, 4% på tail current på ett 100Ah batteri är kanske ok =4A.
Men 4% på 2x100Ah blir 8A laddning = hyffsad laddning från en solpanel.
Skulle då laddspänningen komma upp i 14V och laddning med 8A pågår under 3min, så sätter shunten 100% SoC, vilket det inte är enligt mej.

Andy har såklart en mycket större batteribank, men han har satt sin tail current till 0,5%.

 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.253
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Om jag ska vara ärlig så har jag aldrig litat på SOC värdet, då tittade jag hellre på kontrollpanelens dioder (Votronic) och hur dom uppför sig. Det är därifrån som varningen uppdagades om relationen mellan startbatteriet-DC/DC och LFP. Ska se vad Skanbatt kommer fram till slut…
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.680
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag resonerar så här, 4% på tail current på ett 100Ah batteri är kanske ok =4A.
Men 4% på 2x100Ah blir 8A laddning = hyffsad laddning från en solpanel.
Skulle då laddspänningen komma upp i 14V och laddning med 8A pågår under 3min, så sätter shunten 100% SoC, vilket det inte är enligt mej.

Andy har såklart en mycket större batteribank, men han har satt sin tail current till 0,5%.

Om man googlar lite på Tail current så står det ofta 2A för ett 100A lithium batteri...

Nu får ni ändra om jag har fel... Är det inte så att Tail current är det "motstånd" laddaren får från lifepo4 batteriet när det närmar sig fulladdning...

Är det då möjligt att mäta vilken bakström lifepo4 batteriet har..?
Läste lite på nätet, så om laddaren visar att den typ laddar med 2.2 A och man då mäter med en typ tång amperemeter och bara typ 0.2 A då blir bakströmen 2A.... Mätningen skall pågå tills laddaren stänger av för 100%soc..

Har själv inte gjort detta utan satt den på 0.50%.... Men inser att det kan nog vara bra att mäta fram det faktiska värdet för mina lifepo4 celler...

Som sagt rätta mig gärna om jag är fel på det.. ;)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Jag resonerar så här, 4% på tail current på ett 100Ah batteri är kanske ok =4A.
Men 4% på 2x100Ah blir 8A laddning = hyffsad laddning från en solpanel.
Skulle då laddspänningen komma upp i 14V och laddning med 8A pågår under 3min, så sätter shunten 100% SoC, vilket det inte är enligt mej.

Andy har såklart en mycket större batteribank, men han har satt sin tail current till 0,5%.

Det är ett tag sen jag kollade på min shunt. Vad jag kommer ihåg satte jag svansströmmen på 0,5A, tid 5minuter och spänningen på 14,1V. Laddarna ger 14,2V.
Floor på 0%.

SOC värdet kommer ändå aldrig vara exakt rätt när shunten gör en reset när tröskelvärdena har uppnåtts. Jag tänker så här, kör man med bilen kommer ändå batteriet bli fulladdat efter att shunten har börjat visa 100%. Samma sak med 230V laddare. Man kan hålla på och testa sig fram.

Jag har ett 100A LFP utan BT.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.704
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har glömt vad jag satt på min smart shunt, men jag tar många råd från Andy's kanal.
Sen har jag lagt jobbet att få BMS och smartShunt att visa samma SoC på is, sanningen är kanske någonstans mittemellan, har man bara en shunt kan det vara intressantare, så länge bms'et gör sitt jobb så kanske man får vara nöjd, jag har slutat kolla min smartShunt kollar bara till batteriet via bms'et ibland.
 

Thomas Jonsson Dahl

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Östersund
HBK-Nr
41712
Medlemskap
2025
Hej!
Har en husbil med inbyggd laddare från 240V Min fråga,
Jag har en Victron DC/DC laddare 30A.
Räcker det med en sådan för mitt bodelbatteri ( litium 100ah heat). Eller måste jag göra något mer?
Mvh Thomas
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har nu kontakt med en kille i Norge, en av Skanbatt’s främsta LFP gurun. Har redan fått en 7-punkters lista som ska redovisas för honom imorgon med nya krafter. Tänk bara på att vi har skiftat vår gasolflaska (tank) idag till en ny som inte behöver provtryckas varje år. Jag är helt slut och bara glor på Mosel river med ett stort glas torr riesling (till minne av Jappe så klart).

Hur som helst, flera av er har varit väldigt nära dom ”rätta” laddnings förhållanden/inställningar.
Här kommer en förteckning från kunnig Skanbatts kille om det finns fler behövande:
Visa bilaga 236593
Tack alla som engagerar er i våra problemlösningar, det värmer. Hoppas vi ses på vägarna en vacker dag så ska ni få mer än ”bara” kram från oss.

On line:
Visa bilaga 236594
Stämmer verkligen 14V som laddspänning? Balanserar verkligen BMS vid så låg spänning? Jag har aldrig förut sett uppgifter på så låg spänning?
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.704
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Stämmer verkligen 14V som laddspänning? Balanserar verkligen BMS vid så låg spänning? Jag har aldrig förut sett uppgifter på så lågt?

Inte i dropin-LFP enligt mej.
Som laddspänning i en husbil är det för lågt enligt mej, beroende på bms'ets inställningar.

Sen som jag tolkar det är det bara inställning för shunten, alltså ett (av 3) värden som måste uppfyllas för att SoC skall visa 100%. Shunt kan va bra, men den säger ingenting om cellstatus utan utgår ifrån total spänning vilket inte är hela sanningen om hälsostatus en i ett batteri, så ett LFP-batteri där man inte kan utläsa spänningen på cellnivå är lite som "Grisen i säcken".

Men Rankos grundproblem ligger inte i SoC visningen utan troligen (enligt mej) en obalans i båda batterierna pga för lång tid emellan fulladdat (där en förhoppningvis lyckad balansering blir till).
Så det som vore intressant att veta är inställningar i laddutrustning som dc/dc, mppt, 230V-laddare.

Hoppas att Skanbatt's nördar finner orsaken och kan rätta till problemet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Inte i dropin-LFP enligt mej.
Som laddspänning i en husbil är det för lågt enligt mej, beroende på bms'ets inställningar.

Sen som jag tolkar det är det bara inställning för shunten, alltså ett (av 3) värden som måste uppfyllas för att SoC skall visa 100%. Shunt kan va bra, men den säger ingenting om cellstatus utan utgår ifrån total spänning vilket inte är hela sanningen om hälsostatus en i ett batteri, så ett LFP-batteri där man inte kan utläsa spänningen på cellnivå är lite som "Grisen i säcken".

Men Rankos grundproblem ligger inte i SoC visningen utan troligen (enligt mej) en obalans i båda batterierna pga för lång tid emellan fulladdat (där en förhoppningvis lyckad balansering blir till).
Så det som vore intressant att veta är inställningar i laddutrustning som dc/dc, mppt, 230V-laddare.
Det verkar föreligga lite förvirring här? Vi får hoppas att Ranko reder ut det så att han får ordning på batteriladdningen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.253
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Jag har blivit lovad av Bjørn på Skanbatt att få hjälp med inställningar och åtgärder för att hålla våra, relativt något åldriga (BT lösa) batterier.
Allt åldras ju så även vi gamlingar. Jag är precis hemkommen från Triers neurologi stroke-avdelningen totalt testad till minsta bloddroppe pga stroke jag fick för tre nätter sedan. Skrämmande upplevelse när armen hängde som en död köttbit (allt startade utan förvarning) där armen inte gick att lyfta eller att använda fingrar överhuvud taget. Läget gör att Marianne får köra hem oss (1300 km) eftersom jag har körförbud i 3 månader. Det innebär att min kommunikation med Bjørn läggs på is ett tag, men jag återkommer.
Under tiden önskar jag dig mycket grönt o fibrer med regelbunden motion/promenader så slipper du åka en skumpig ambulans mitt i natten…

//ranko

PS. Jag hade tur att komma inom en halvtimma till ”en av Tysklands bästa stroke-sjukhus! En annan tråd… DS.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Jag har blivit lovad av Bjørn på Skanbatt att få hjälp med inställningar och åtgärder för att hålla våra, relativt något åldriga (BT lösa) batterier.
Allt åldras ju så även vi gamlingar. Jag är precis hemkommen från Triers neurologi stroke-avdelningen totalt testad till minsta bloddroppe pga stroke jag fick för tre nätter sedan. Skrämmande upplevelse när armen hängde som en död köttbit (allt startade utan förvarning) där armen inte gick att lyfta eller att använda fingrar överhuvud taget. Läget gör att Marianne får köra hem oss (1300 km) eftersom jag har körförbud i 3 månader. Det innebär att min kommunikation med Bjørn läggs på is ett tag, men jag återkommer.
Under tiden önskar jag dig mycket grönt o fibrer med regelbunden motion/promenader så slipper du åka en skumpig ambulans mitt i natten…

//ranko

PS. Jag hade tur att komma inom en halvtimma till ”en av Tysklands bästa stroke-sjukhus! En annan tråd… DS.
Oj vad tråkigt. Håller tummarna för dig att det ska gå bra.
Fortsätt gärna att skriva här i forum. Det kan vara din motion för att komma tillbaka till ett normalt liv igen.
Krya på dig

//Åke
 
Toppen