• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spanien/Portugal Övervintra 2020/2021

Gerard

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
30547
Medlemskap
2024
Fick meddelande idag från Spanien att fr.o.m. imorgon gäller utegångsförbud 00:00-06:00 i vissa delar av landet... Detta berör inte iss speciellt mycket då vi lägger oss som höns (innan mörkret) och sover som kändisar (till sent på dagen)...lol... Ungefär som vampyrer fast omvänt!

Visa bilaga 201438
Ja, jag vet. Frågan är då om vistelse i och vid en husbil godkänns, eller om man måste vara inomHUS på t.ex ett hotell.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Om vi inte får vistas i husbilen 00:00 - 06:00, vart skulle vi då vistas? ...på ett hotell? Nej, det tror jag inte, annars hade vi fått veta mer av vår vän i Spanien som redan vet att vi bor i en husbil på en kamping. Det gäller utegångsförbud på natten, alltså inga barbesök och annat hiss utanför ”hemmet”, vilket är ganska logiskt med tanke på vad man vill åstadkomma... vad jag däremot redan vet är att det är fritt att röra sig på själva campingen vilket är bra för oss som känner dom flesta...
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Verkar lungt o Bo i husbilen
Exceptional additional COVID-19 measures agreed on a temporary basis in the Valencian Community (Curfew and Social Meetings)
Comes in force TONIGHT (1:00am so ‘technically’ 25th October) until 9th December.
Measures relating to the movement of persons (CURFEW):
1.1. Movement, walking and permanence on roads and spaces for public use by all people between 00:00 and 6:00am is prohibited, with the exception of the following activities:
- Movement to the workplace to carry out their work, professional or business service.
- Return to the place of habitual residence after working hours.
- Assistance to health centers, services and establishments or acquisition of pharmaceutical products.
- Assistance and care for the elderly, minors, dependents, people with disabilities or especially vulnerable people.
- For another justified cause or situation of need.
1.2. To carry out the activities excepted in the previous section, also permitted:
- The circulation of private vehicles, taxis and any other public service vehicle that circulates on the roads for the transfer of exceptional activities or for refueling at gas stations or service stations.
- The circulation of vehicles for the supply and supply of economic activities, which by their nature, must be carried out at night.
- And the circulation of personnel and vehicles in charge of cleaning the public areas and collecting urban waste.
1.3. In any case, in any movement the recommendations and obligations issued by the health authorities must be respected.
Measures in family and social meetings
2.1. Participation in any group or meeting of a family and / or social nature will be limited to a maximum number of 6 people, both in public and private spaces, except in the case of those who live together.
For more information and further measures see here the official boletín: http://www.dogv.gva.es/es/resultat-dogv?signatura=2020/8861
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tommy, det går inte att logga in sig på HBK via din länk. Kan du inte be någon admin kolla upp detta? Användaren ombeds att uppge mailadressen(!)...
Visa bilaga 201425
Om du ikke har vært inn på Husbilsplatser fra forumet så får du en mulighet til å logge på i Husbilsplatser, men her må du oppgi den epost adressen som du har brukt for registreringen i forumet og samme løsenord som i forumet. De som har åpnet husbilsplatser fra forumet skal normalt ikke se denne påloggings siden.
 
F

F.d. 22252

Guest
Och sen måste man komma ihåg att det är fullständigt omöjligt för ordningsmakten att se till politikers snara påbud de har ju ett ordinarie jobb att sköta. Jag citerar Tegnell att det är upp till varje människa att ta sitt ansvar. Man får inte stirra sej blind på alla meddelanden som ändras dag från dag systemet är betydligt trögare än så i verkligheten.
 
F

F.d. 58689

Guest
Ja våran avfärd mot Spanien skulle starta mot GTB och färjan imorgon kväll blev inställd Pga av att växellådan la av , kom inte ut från parkeringen .Inväntar morgondagen då jag får kontakta någon verkstad för hjälp ! Shit happens !!
Med tanke på att Spanien nu infört nödläge, kanske det var ödet som hade ett finger med i spelet för Din del?!
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Ja våran avfärd mot Spanien skulle starta mot GTB och färjan imorgon kväll blev inställd Pga av att växellådan la av , kom inte ut från parkeringen .Inväntar morgondagen då jag får kontakta någon verkstad för hjälp ! Shit happens !!
Vill gärna veta fortsättningen av ditt problem (råkat ut för samma).
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Kommentar:
Så tråkigt med din koppling sevallbo, hoppas du får ordning på den. PeterK, det viste vi redan någon vecka innan att något sådant skulle inträffa snart. Vi har en god vän i Spanien samt ett 20-tal Normänn på campingen som följer utvecklingen och informerar oss. Om någon tror att vi är helt dumdristiga, ”oansvariga” enligt vissa så kan vi meddela att så är inte fallet. Hade vi fått en minsta vink om att vi utsätter oss och andra i någon större fara än vad vi hade gjort hemma, klart att vi hade stannat och hittat på andra lösningar. Menvi pratar inte mer om det för tråden handlar om själva resan.

Corona:
Till skillnad från hemma, här är det TVÅNG att bära andningsskydd, vilket står klart och tydligt på alla bensinmackar och butiksdörrar. Det är faktiskt imponerande att se ALLA med sina ”masker” och att ALLA respekterar att hålla avstånd. Detta har vi inte upplevt i Göteborg! Sen är det upp till var och en att tro eller inte tro på Tegnell’s kommentarer om andningsskydd och dess effekter. Jag själv har slutat ”tycka” utan följer det som gäller på plats.

Krock video:
Tyvärr, jag får inte igång konvertering från .mov till .mp4 på paddan så det får vänta, men här kommer bild på vad kan orsaka milvis långa köer som i det här fallet kostade oss 50 minuter av vårt liv. Två unga människor fick sladd med en stor mercedes:
1603647004537.jpeg

Imorgon drar vi ifrån Rhein och fortsätter följa Mosel mot Trier. Fortsättning följer...
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Kommentar:
Hade vi fått en minsta vink om att vi utsätter oss och andra i någon större fara än vad vi hade gjort hemma, klart att vi hade stannat och hittat på andra lösningar.

Uppenbarligen har inte spanska regeringens nödläge varit ”minsta vink”. Vad skulle det kunnat vara som hade ändrat ert beslut?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Uppenbarligen har inte spanska regeringens nödläge varit ”minsta vink”. Vad skulle det kunnat vara som hade ändrat ert beslut?
Nej, det har det inte Kristian676 hur konstigt det än kan låta i dina öron. Vi har upplevt mars månad i Spanien och detta däremot skulle vi inte vilja vara med om en gång till, då hade vi stannat hemma. Likaså om någon gräns hade varit ”stängd”, då hade hemmet varit enda alternativet. Att det är nattlig utegångsförbud stör oss inte, det viktiga är att vi kan röra oss om dagarna, att avstånd och andra regler respekteras dit vi ska, att kunna hyra en bil och åka upp i fjällen, träffa våra vänner (utan pussar o kramar) och förhoppningsvis få lite sol.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Nej, det har det inte Kristian676 hur konstigt det än kan låta i dina öron. Vi har upplevt mars månad i Spanien och detta däremot skulle vi inte vilja vara med om en gång till, då hade vi stannat hemma. Likaså om någon gräns hade varit ”stängd”, då hade hemmet varit enda alternativet. Att det är nattlig utegångsförbud stör oss inte, det viktiga är att vi kan röra oss om dagarna, att avstånd och andra regler respekteras dit vi ska, att kunna hyra en bil och åka upp i fjällen, träffa våra vänner (utan pussar o kramar) och förhoppningsvis få lite sol.
Jo du har helt rätt, det låter minst sagt konstigt att regeringens nödläge med allt vad det innebär (inte bara nattligt utegångsförbud), det är tydligen inte nåt att bekymra sig över, solen verkar viktigare. Ja man kan uppenbarligen se olika på situationens allvar. Hoppas ni inte behöver uppsöka den troligen rätt hårt ansatta spanska sjukvården.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jo du har helt rätt, det låter minst sagt konstigt att regeringens nödläge med allt vad det innebär (inte bara nattligt utegångsförbud), det är tydligen inte nåt att bekymra sig över, solen verkar viktigare. Ja man kan uppenbarligen se olika på situationens allvar. Hoppas ni inte behöver uppsöka den troligen rätt hårt ansatta spanska sjukvården.
Jag skulle vilja be Dig Kristian676 respektera mitt tråds ämne. Jag skrev klart vad trådetsämne är... läs 1-a inlägg... erfarenheter från dem som redan är i Spanien eller Portugal eller de som planerar resan. Du verkar inte uppfylla varken det ena eller det andra kravet.
Så var snäll och starta eget tråd med det ämne Du vill.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag skulle vilja be Dig Kristian676 respektera mitt tråds ämne. Jag skrev klart vad trådetsämne är... läs 1-a inlägg... erfarenheter från dem som redan är i Spanien eller Portugal eller de som planerar resan. Du verkar inte uppfylla varken det ena eller det andra kravet.
Så var snäll och starta eget tråd med det ämne Du vill.
Ojdå jag ville ju bara reda ut vad som menades i ett inlägg som väl ändå handlar om resan. Du skulle kanske sagt till den som skrev det inlägget, att han inte hållit sig till ämnet, då hade jag ju inte behövt fråga. Sen vet inte jag vad du känner till om mina eventuella planer på husbilsresor. Kunde vara spännande att få reda på.
 
Toppen