• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban

fredrik123

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej

Får jag flinka in en snabbfråga?
Jag tänkte koppla mina två nya solceller i hlegen. Funderar lite på det här med EBL. På stället där vi köpte HB:n tyckte de att vi skulle koppla cellerna till EBL (vilket känns rätt) Men där vi köpte solcellerna och MPPT regulatorn tyckte de att vi ska koppla direkt på batteriet...

Vad tycker ni?

Tror säkert det finns mycket info om detta här på forumet men jag hittar inget så här i brådrasket...

Om man kopplar direkt på EBL (Schaudt EBL226) var kan jag hitta kontakten som krävs (skulle behöva få tag på den idag i Stockholm) samt vilket är + resp -?

Mycket tacksam för all eventuell hjälp

Mvh // Fredrik

Bilagor

• kontakt.jpg
    kontakt.jpg
    84,6 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Solarkontakten på EBL er for en helt spesiell PWM regulator som gir et styresignal på den midterste pinnen. Andre solar-regulatorer opp til 20A kan kobles til en kontakt for ekstern lader.

Ved kobling direkte til batteriene så slipper du endel spenningsfall begge veier mellom regulatoren og batteriet - direkte kobling gir noe bedre ladning.

F

F.d. 53078

Guest

Här ser du pá schemat hur et ser ut. Om du kopplar in den pá 1ªn och 2ªn till LRS 1214 ingáng sá gár solcellerna genom schunten fór solpanelen. Men jag rekomenderar bestämt en nassa bm1 istället.

Bilagor

• Schaudt_Electroblock_EBL226_con_OVP_Espanol(1).pdf
    483,1 KB · Visningar: 142

janne66

FD HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
12619
Medlemskap
2021

Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
Hej.
Kanske jag lägger mitt inlägg på fel plats men som ny användare är det inte så lätt!
Det är så att jag för ett tag sedan läste om någon som skulle köpa solceller från Tyskland, och om vi var flera så blev det billigare 100W=1000Kr, om någon vet var jag kan finna denna tråd så vänligen hjälp mig att komma dit, för det är jättebilligt!
janne66

fredrik123

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026

Här ser du pá schemat hur et ser ut. Om du kopplar in den pá 1ªn och 2ªn till LRS 1214 ingáng sá gár solcellerna genom schunten fór solpanelen. Men jag rekomenderar bestämt en nassa bm1 istället.

Oj :)
Nu fick man öva på sin spanska...
Men nu förstår jag hur du menar. STORT Tack för hjälpen

// Fredrik

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Hej.
Kanske jag lägger mitt inlägg på fel plats men som ny användare är det inte så lätt!
Det är så att jag för ett tag sedan läste om någon som skulle köpa solceller från Tyskland, och om vi var flera så blev det billigare 100W=1000Kr, om någon vet var jag kan finna denna tråd så vänligen hjälp mig att komma dit, för det är jättebilligt!
janne66

preVent i Tyskland, jag köpte 90 W för 75 Euro…
Solarenergie / Solarmodule mit gutem Wirkungsgrad - preVent GmbH

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Hej
Jag funderar på att koppla in solpanel. På den panelen jag funderar över finns ett enkelt kopplingschema vilket visar att separata kablar från laddningsregulatorn till förbrukaren skall dras. Innebär det då att kablaget ut från batteriet skall flyttas hit ? eller?
Har en 2012 Travelmaster 750T.
Mvh
/Tommy.

enkel_installation.png

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024

Hej
Jag funderar på att koppla in solpanel. På den panelen jag funderar över finns ett enkelt kopplingschema vilket visar att separata kablar från laddningsregulatorn till förbrukaren skall dras. Innebär det då att kablaget ut från batteriet skall flyttas hit ? eller?
Har en 2012 Travelmaster 750T.
Mvh
/Tommy.

enkel_installation.png

Tror du kan glömma inkopplingen av förbrukare på regulatorn. De flesta har anslutningen men mig veterligen finns det ingen som använt den då alla våra förbrukare är kopplade till bodelsbatterierna.

Så svar på din fråga: Nej!

Peter :)

F

F.d. 53078

Guest

Jag háller med ávanstáende talare

Bilden visar inkoppling med endast denna utrustningen solpanel, batteri plus en förbrukare Ex. en stuga utan el.
I várat fall använder vi solpanelen endast som laddare till batterier, och behöver inte funktionen av ett fránslag vid lág batterispänning.
Fránslaget är viktigt och finns i elcentralen plus grövre kablar.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den utgangen er for de som ikke har en el-blokk med batterivern. Men du kan bruke utgangen til ekstra 12V uttak, regner med det er en begrensning på 10 til 30A samlet på dette uttaket.

På mange solar-regulatorer er utgangen programmerbar slik at du får lamper som starter ved solnedgang og lyser i et antall timer.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Hej.
Tack för alla svar! Om man vill kolla hur mycket solpanelerna laddar måste man ju ha en mätare. Var kopplas den lämpligen in och tips på en bra mätare, för det skall väl vara en amp-mätare eller??
Mvh
/Tommy

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024

Denna har fått mycket bra rekommendationer.
Jag tror den kopplas in på minuspolen på batteriet (behöver även kopplas till plus, men mätningen sker på minusledningen).
Marinwebben.se - NASA BM-1 Batterimonitor

Jag har NASA BM-1. Bästa investeringen hittills :yes:
Jag köpte den HÄR 900:-. Vet ej vad frakten till Sverige är, jag hämtade den hos syrran i England.

Peter :)

F

F.d. 29882

Guest

Hej
Har blivit erbjuden en panel på 100w en monopanel
jag undrar, är detta vettigt pris (den är ny med garanti)120x35x3 cm
utan regulator:mcride:

MVH//Jocko

Toppen