• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

En lite fundering!

Har 2 x 100W solpaneler på min bil och en Helios HT8 regulator.

-------------------------------------------------------------------------

Hej Jimbo, måste skarva i lite på Julian & Stinas inlägg. Menar du att "en proffsfirma" har kopplat 2st 100W solceller till en 8A regulator? Den är ju nära gränsen för 1st 100Wattare om du skulle råka hamna i sydligare länder. Vad jag kan se i instruktionerna för regulatorn så är det heller ingen MPPT regulator så vi får hoppas att cellerna i alla fall är pararellkopplade och inte seriekopplade. I stycket Protection står det att den skall stänga av vid högre ström än 10A och måste då resettas, men det gäller nog bara vid paralellkoppling av cellerna. Instämmer också med J & S om att regulatorn har nog packat ihop för att den var för klen och att de kunde gott ha använt lite grövre kablar samt att man får hoppas batterierna har klarat sig.
Här har du instruktionerna till regulatorn (tyvärr på Engelska) om du inte fick något papper med vid leveransen.

http://www.actec.dk/Helios/pdf/HT8.pdf

M.v.h. JANKRO.

Stänga av vid högre belastning än 10A.....gäller inte det endast på sekundärsidan...dvs den ström jag plockar ut i last till ex lampor mm.... nu använder jag inte den plinten utan endast kablar till batteriet....

"
C) Connect the photovoltaic module to the left-side terminals, making sure that the maximum input
current coming from the module is not more than 8A. When the photovoltaic module has been
connected the green LED will come on, indicating that the connection has been properly made and the
battery is charging (visible only during day time).
D) Connect the right-side terminals to the load. Attention: a common-negative connection between​
battery and load is not allowed."

Det är nog under punkt C det sket sig. När cellerna laddar fullt så ökar nog spänningen linjärt med överströmmen......


Eller va tror ni???
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.430
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag tycker ändå att du bör byta ut din regulator till en 20Ampère MPPT-solcellsladdregulator. Den kostar några kronor men om du redan har 2 x 100W solpaneler, är det väl använda pengar. Sedan skall du tveklöst dimensionera upp dina kablar till 6 mm2 för att undvika framtida problem. Koppla panelerna parallell. (om det är 12V-paneler kan du iofs även koppla dem i serie).
Förslag: Conrad Elektronik Norden AB Solcellsregulatorer - MPPT-solcellsladdregulator 20A - Solcellsregulatorer Solenergi, tillbehör Alternativ energi Solenergi Hemteknik, installation
Eventuella radiostörningar går att skärma bort om du skulle få problem med det.
För övrigt tycker jag att du skall läsa hela denna tråd om Solpanel och Regulatorer, den är informativ, lärorik och ger många värdefulla tips och idéer.
Julian
 
Senast ändrad:
J

Jimbo

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Japp! Mycket tänkvärt och läsvärt under denna tråd.... Märkligt att man skall behöva "fixa till" en bil som skall va topp of the line med massa lull, lull direkt från handlaren! Nu har ju all garanti mm gått ut på alla extratillbehör såklart och tiden för reklamationer likaså. Gamle ägaren kollade nog inte så noga.... Kanske därför batterierna i bodelen va slut?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Kollade kabellangden. 4 meter från sista solcellen till regulatorn. 6 dm från regulatorn till batteri.
Då ligger jag ju hyffsat rätt enligt tabellen, vad jag kan se.
---------------------------------------------------------------------------

Nja....Om cellerna har separata kablar ner till regulatorn så det går in 2st minus och 2st plus i regulatorn så är det ok. Men om cellerna är sammankopplade vid sista cellen och det bara är nerdragit 1st plus och 1st minus till regulatorn och man kollar mellan 4meter och 200W så hamnar man på ett minimum av ca. 4mm² kabel. Dessutom så bör du nog kolla solceller kontra regulator och skaffa en kraftigare (uppåt 20A) för att ha marginal.

JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej igen, ni hann skriva flera inlägg när jag tog en macka och skrev mitt :).
Det kan vara max 10A på belastningssidan bara, men i raden före så står det (både input och output är skyddade) mot overload, kortslutning och pol.fel. Men strunt samma för batteriernas och maxladdnings skull så bör du nog köpa en ny regulator.

M.v.h. JANKRO.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.430
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Rätt så! Jankro.
Jimbo! Måste göra ett tillägg! Har man 200W solpanelsresurser som regleras av en lilleput-regulator känns det lite som att "köpa husbil för att hämta tidningen på morgonen". (jag bor på landet och har 300m till brevlådan):rolleyes:
Lycka till!
Julian
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Ha ha!!!! Jupp, Själv åker jag taxi till brevlådan.....6 meter =O)

Nej då, Jag har köpt bilen begagnad och tidigare ägare beställde den ny med alla tänkbara tillbehör...... Men eftersom man är en nyfiken rackare så har jag krypit in och kollat, pillat, snyggat till alla installationer så de blir "my way". Det är väl då man upptäcker sådana här tokerier =)

Fel jag hittat hittills:
Förvärmning på vevhusventliation saknas (svensksåld bil),
Slarvig tätning runt sidomarkeringsljus,
Vattenslangarna från motorn till bilens värmeväxlare i bodelen låg och skavde mot en fästögla i motorutrymmet 2 mm innan läckage vilket medfört att allt kylarvatten försvunnit. (900 mil)
Solcellsregulatorn osäkrad till batteriet, underdimensionerad samt överladdar,
Ingen huvudbrytare till 2000W inverter (12V-230V) ligger och tjuvdrar tomgångsström i standby-läge,
.....

Bilen har endast gått 900 mil och har levererats ny från Forsbergs i Hyssna, ingen annan firma har varit och skruvat förrutom larminstallatören, vilket gjordes innan nyleverans.

Tack för alla goda tips och råd.

Jag har endast en kabel (2 x 2,5) ner från taket till regulatorn. Panelerna är sammakopplade på taket.
Får ta och kolla upp specen på cellerna och dra om kablarna. Drar nog dit 2 x 6 mm2 isf. om man ändå ska krångla.

/Jimbo
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.711
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Kollade verkningsgraden på solpanelen senaste helgen (stormen med blandade skurar o sol). Den låg på ca 15% mitt på dan. Det är dom fysiska måtten på taket som bestämmer solpanelens storlek, inte antal watt, för dom blir aldrig för många av!
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Mätte upp HT8:an idag när det var halvklart ute.

Obelastad: Primärsida 17,3V
Sekundarsida 15,5V

När jag kopplade sekundarsidan till batteriet så sjönk spänningen på sekundärsidan till 14,7V

Kändes som hög spänning obelastad?????
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Från plan till handling.
Hej Julian
Himla fin installation.
Lite frågor
Har du bara dörrstopp på ena sidan av solpanelen?
Hur löste du säkringen av panelen i nedfält läge?
Gav vinklingen så mycket mer ström att det var värt besväret att sätta dit gångjärn?
Har autopiloten fungerat så att du kan fälla upp panelen åt rätt håll?
Har du några mer driftserfarenheter som du vill dela med dig av efter att ha kört en säsong
Mvh
Classe
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.430
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Julian
Himla fin installation.
Lite frågor
Har du bara dörrstopp på ena sidan av solpanelen?
Hur löste du säkringen av panelen i nedfält läge?
Gav vinklingen så mycket mer ström att det var värt besväret att sätta dit gångjärn?
Har autopiloten fungerat så att du kan fälla upp panelen åt rätt håll?
Har du några mer driftserfarenheter som du vill dela med dig av efter att ha kört en säsong
Mvh
Classe
Tack Classe!
Dörrstopp på ena sidan? Än så länge, ja! Tidsbrist!
Säkringen? Provisoriskt med buntbant, när det blåser mycket, t.ex när vi körde över Öresundsbron i en styv kuling. För det mesta gör tyngden att den ligger nere och friktionen i dörrstoppen att den inte lyfter sig.
Min autopilot fungerar för det mesta klanderfritt!:D,
Driftserfarenheter kommer efter nuvarande resa. Se www.amstel.se/pt
Vinklingen? Ja under extrema förhållanden, definitivt sista två timmarna på dygnet.
Det var inget mer besvär, som jag ser det. Tycker fortfarande att det är viktigast att inte borra hål i taket. Min erfarenhet har lärt mig att varje hål i taket, för eller senare, släpper in vatten. Till och med den bästa av packningarna åldras.
Hälsningar
Julian
 
F

F.d. 24323

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej
Jag och min fru har precis köpt en Dethleffs A5820 -01 och ser fram emot husbilssäsongen. Jag har nu läst denna tråd och är nu ute efter tips. En kompis jobbar på en fabrik som gör solpaneler. Jag har fått tag i en panel som är på 180W och 24 volt.
Vi har några frågor:
  1. Vad ska vi köpa för regulator?
  2. Jag har tänkt sätta den på takräcket, går det?
  3. Kommer vi att kunna fricampa någorlunda med denna panel?
  4. Behöver vi ytterligare saker?
Tack på förhand
Mr Dethleffs
 
F

F.d. 53837

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej
Jag och min fru har precis köpt en Dethleffs A5820 -01 och ser fram emot husbilssäsongen. Jag har nu läst denna tråd och är nu ute efter tips. En kompis jobbar på en fabrik som gör solpaneler. Jag har fått tag i en panel som är på 180W och 24 volt.
Vi har några frågor:
  1. Vad ska vi köpa för regulator?
  2. Jag har tänkt sätta den på takräcket, går det?
  3. Kommer vi att kunna fricampa någorlunda med denna panel?
  4. Behöver vi ytterligare saker?
Tack på förhand
Mr Dethleffs


Tjenna...

De kommer å funka kanon om du använder elen normalt.
Använde inte min strösladd nått ifjol sommar.

Den här regulatorn har jag köpt.
High-Efficiency MPPT Solar Charger Controller-12V 15Amp - eBay (item 380200464760 end time Apr-24-10 05:11:54 PDT)
$ 129+45 i frakt ca 1270:- hemma... Du får den på en vecka från beställning.
De gör din panel mycke effektiv... :)

Mvh/Robban
 
F

F.d. 24323

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tack robban

Skall kika på denna. Tittar också på en IVT 20 A som en del verkar ha använt här, men varför har man en fjärrkontroll (är det enbart för att se aktuell laddning, samt kunna ta ur laddningshistoriken)?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53837

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Inte en aning..
Jag slog på panelen när jag tog ut bilen å den laddar både bodelsbatteriet å bilens..
MPPT regulatorn styr sen hur mycke de ska laddas...

Är riktigt nöjd med de jag gjorde...
Vart billligt å funkar kanon... :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej
Jag och min fru har precis köpt en Dethleffs A5820 -01 och ser fram emot husbilssäsongen. Jag har nu läst denna tråd och är nu ute efter tips. En kompis jobbar på en fabrik som gör solpaneler. Jag har fått tag i en panel som är på 180W och 24 volt.
Vi har några frågor:
  1. Vad ska vi köpa för regulator?
  2. Jag har tänkt sätta den på takräcket, går det?
  3. Kommer vi att kunna fricampa någorlunda med denna panel?
  4. Behöver vi ytterligare saker?
Tack på förhand
Mr Dethleffs

24 Volt?
Alldeles utmärkt om bilens övriga system är 24 Volt, men de flesta husbilar har nog tyvärr 12 Volt system.:rolleyes:
 
F

F.d. 24323

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Det är ju därför jag skall ha regulatorn! Jag ser att många före mig i denna sträng har använt en 24 volts panel som de regulerar ner till 14,4 volt och erhåller därmed också en högre laddström. Är det du som är ute och cyklar eller jag?

Stollen skrev:

Hej.
Nu kan vi köpa 2a:sort solceller på
Blocket.se...
Dessutom är de på 24v. Vilket är positivt i "samkör" med en MPPT-regulator.

En MPPT-regulatorn möjliggör att man kan seriekoppla paneler, eller använda paneler som är anpassade för ett 24V-system i ett 12V-system.
MPPT-regulatorn omvandlar överspänning (V) till ström (Ah), vilket gör att en högre spänning (som blir lägre vid värme/skymning m.m.) ändå nyttjas betydligt bättre.

Själva kommer vi att montera en panel som är avsedd för 24 V. (~165W)
Vi har även lagt ett bud på följande
MPPT regulator på eBay. (giltig till 27/2-09)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53837

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

24 volt in i regulatorn å 12 volt ut då får du bästa effekten.. :)
Min laddar upp till 30 volt vissa dagar å 14 in till batteriet..
 
Toppen