• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.711
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag har inte för avsikt att återlämna regulatorn. Det jobbar som den ska och jag har inte ont av störningarna (ännu). Men jag är förstås inte sämre än jag kan ändra mig om det behövs:twitcy:
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

.............att sätta ett skärmnät (blynät) runt regulatorn och sätta ett filter (spole) på strömkabeln till radion. Kanske kan va nåt?

Nja, bly kanske inte är så överlägset! Vad man brukar göra är att ha en plåtlåda runt elektroniken som en skärmning, plåtlådan jordas sedan ordentligt med kort och grov kabel.
In- och utgående kablar störs av med spolar och genomföringskondensatorer inuti lådan och man får en bra avstörning.

Försvaret - som är lätt paranoida i detta fall - plockade på den här typen av filter på kablarna till persondatorerna när risken för "avlyssning" upptäcktes och det finns säkert också fler varianter på avstörningsfiltren.

Problemet är inte så lättlöst och det är förmodligen därför som svaret från säljaren drar ut på tiden, man måste testa fram en bra lösning.

När nu regulatorer och strömförsörjningsenheter nästan genomgående innehåller switchade kretslösningar så kommer risken för radiostörningar att öka om inte tillverkarna förbättrar avstörningen. Med elektroniken enbart kapslad i plast så strålar störningarna ut helt fritt - billigt att tillverka men ställer till ett elände för oss användare.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Grunnen til at skjermingen bare kobles til i ene endel er at en skal unngå induktiv overføring av puls-støy. Er det en lukket sløyfe så kan det lett oppstå vekselstrøm i skjermen. Problemet blir ofte omtalt som jordsløyfe i analoge kretser, og forårsaker brumming i forsterkere.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.073
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej HBK'are.

Hoppas allt är väl med Er och trots "allt" väder, att sommaren i Sverige är ok.
Själv vill jag säga att Solpaneler på husbilen är den bästa investering vi gjort!
Med inte allt för mycket sol, så har vi ändå laddat vår batteri bank med Massa hundra Ah.

Helt underbar att inte behöva stå vid någon stolpe alt. ta fram elverk!
Å då har vi ändå förbrukat mängder med mera ström än någonsin! ;)

Ha dé Gött!
Mvh. Magnus :D
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.874
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Oj vad jag instämmer med föregående talare!:)

Snåla lampor och bra solpanel, det bara funkar!:D

Vi har skapligt väder här i High Chaparral, önskar alla en fin dag!
 
F

F.d. 53837

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tjenna på er....

Håller med Magnus de funkar så himmla bra..;)
Inte en störning och sladden till laddningen kan jag sälja...:)
Även om man legat still några dagar så är de konstant fullt i batteriena på förmiddan...
Även här uppe i norr som haft så där väder...:mad:

Är super nöjd med prylarna....

Ha nu en forsatt trevlig husbils sommar....:spinny:
Mvh // Robban
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tjenna på er....

Håller med Magnus de funkar så himmla bra..;)
Inte en störning och sladden till laddningen kan jag sälja...:)
Även om man legat still några dagar så är de konstant fullt i batteriena på förmiddan...
Även här uppe i norr som haft så där väder...:mad:

Är super nöjd med prylarna....

Ha nu en forsatt trevlig husbils sommar....:spinny:
Mvh // Robban

Vi får bra laddning av panelen, men den stör radion ordentligt tidvis.

Conrads har erbjudit sig att köpa tillbaka regulatorn eller att skicka en kondensator plus ferriter till kablarna. Jag frågade om dom kunde hjälpa till att löda fast kondensatorn i regulatorn via deras garanti-verkstad. Dom svarade att dom inte hade avtal med någon garantiverkstad (??????) och att dom skickar grejorna.

Så nu står jag här och måste hitta någon som kan löda i en regulator, och dessutom montera längre kablar så att jag kan linda en bit runt ferriterna.

Nån som har nåt tips?

Spelar det nån roll om man förlänger befintliga kablar eller bör man byta hela vägen?
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.073
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Roland

Tråkigt att du har störningar i radion gällande solpanelens laddning.
Att förlänga kablaget är inga större problem, inom rinliga gränser.
Om möjligt, då med lödanslutning och gärna krympslang.
Inte bör väl heller kondingen vara några större bekymmer att få dit, visst någon timmes jobb,
men har bara IVT sänt med en ordentlig beskrivning, så löser du detta utan problem!

Hoppas nu att det blir bra med åtgärderna!
Mvh. Magnus
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.711
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Var på Elmia och blev demonstrerad en 75watts panel som följde solen. Givetvis är det bra med rätt vinkel mot solen hela tiden, men prislappen närmade sig 30.000:- Man jämförde med att den motsvarade en 200watt solpanel liggande på taket.
Hmm...normalt 200w*25:- = 5000:- + 2000:- i installationsmaterial.
Det var ett mycket intressant projekt, men fasen så dyrt och dessutom begränsat till bara 75w. På sommaren behövs ingen vinkling mot solen, men det ger säkert bra verkningsgrad under svala årstiden......fast man får ju en 1000-wattare för det priset och då kvittar det väl om verkningsgraden är under 10% på hösten.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Var på Elmia och blev demonstrerad en 75watts panel som följde solen. Givetvis är det bra med rätt vinkel mot solen hela tiden, men prislappen närmade sig 30.000:- Man jämförde med att den motsvarade en 200watt solpanel liggande på taket.


Min tanke var att den solpanelen för 30000:- som du blev visad blir dyrare än den lilla bränslecellen som då även producerar ström även på natten om det så behövs .
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

En lite fundering!

Har 2 x 100W solpaneler på min bil och en Helios HT8 regulator.

Regulatorn är kopplad direkt till förbrukningsbatterierna. (Installerat av Forsbergs för en tid sedan)
Regulatorn har en röd och en grön diod. Den röda skall lysa när batterispänningen är för låg.
Den gröna lyser fast när regulatorn laddar. Blinkar när batterinbanken är full (150 Ah).

Nu till problemet:
Denna gröna diod har jag alldrig lyckats få att blinka =) (Nya batterin mm mm)
I vanliga fall, lite mulet, ligger spänning, i bilens instrument, över förbrukningsbatterierna på ca 12,7-13 volt. Men för någon dag sedan när solen sken som en jättelampa så visade bilens voltmätare i bott!!!! DVS, sista sträcket indikerar 15 V och där låg den stumt...... Inge bra tänkte jag och kopplade bort regulatorns kablar från batteriet i avvaktan på lite goda råd..... Batteriet vill väl inte ha mer än runt 14....eller????

Min första tanke var att regulatorn sagt upp sig......

Sen gällande kablar! I min "orginal" montering från Forsbergs sitter det inte mer än 2,5 mm2 in och ut på regulatorn......Klent......mmmm, tycker jag iaf..

MVH/
Jimbo
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.711
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag har inget svar på din fråga Jimbo, men det finns ett diagram som visar hur grov kabel som behövs, beroende på längd och strömflöde.
Normalt ska bodelsbatteriet ha högre V än bilbatteriet, alltså solen laddar bodelen först och sen bilen, men et kan förstås vara olika...
Du får ta fram Voltmetern och mäta över batteripolerna när solen infinner sig nästa gång.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.430
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Dina solceller ger 200 Watt. Din regulator ger max 8A vid ca. 14V = 112W.
Regulatorn har för dålig kapacitet för 200 W solceller. Är de seriekopplade blir inkommande spänning till regulatorn sannolikt för hög. Är de parallellkopplade skall regulatorn ändå kunna klara sig trots överkapacitet i solceller. Men . . . . . . .
Regulatorn skall inte ge mer än 14,1 obelastad. Sannolikt är den finito! Min gissning!
Kabeldimensionen är i underkant i förhållande till regulatorns effekt, det är på gränsen, och får enligt nomogrammet inte vara längre än 5m till batteriet.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solpanel och Regulatorer..

En lite fundering!

Har 2 x 100W solpaneler på min bil och en Helios HT8 regulator.

-------------------------------------------------------------------------

Hej Jimbo, måste skarva i lite på Julian & Stinas inlägg. Menar du att "en proffsfirma" har kopplat 2st 100W solceller till en 8A regulator? Den är ju nära gränsen för 1st 100Wattare om du skulle råka hamna i sydligare länder. Vad jag kan se i instruktionerna för regulatorn så är det heller ingen MPPT regulator så vi får hoppas att cellerna i alla fall är pararellkopplade och inte seriekopplade. I stycket Protection står det att den skall stänga av vid högre ström än 10A och måste då resettas, men det gäller nog bara vid paralellkoppling av cellerna. Instämmer också med J & S om att regulatorn har nog packat ihop för att den var för klen och att de kunde gott ha använt lite grövre kablar samt att man får hoppas batterierna har klarat sig.
Här har du instruktionerna till regulatorn (tyvärr på Engelska) om du inte fick något papper med vid leveransen.

http://www.actec.dk/Helios/pdf/HT8.pdf

M.v.h. JANKRO.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Kollade kabellangden. 4 meter från sista solcellen till regulatorn. 6 dm från regulatorn till batteri.
Då ligger jag ju hyffsat rätt enligt tabellen, vad jag kan se.

Jupp, anläggningen monterades på bilen när den såldes ny av Forsbergs i Hyssna. Enligt pappren skall det vara 2 x 100 W på taket men man får väl upp å skruva och dubbelchecka så att det stämmer.

I vanliga fall ligger laddningen "bra" i vårt disiga molniga land men denna dag sken det som fan och voltmätaren gick i bott.....nu när jag kopplar på kabeln till batteriet så visar den som vanligt vid halvklar väderlek...... Hoppas batterierna klarat sig....de e alldeles nya!
 
Toppen