• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
 
F

F.d. 24323

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Kollar även på denna som jag kan få ett bra pris på:

Regulator NC 30 12/24V

Tack för dina svar Robban. EBL:n verkar ha ett särskilt kontaktdon där det står Solar? Är det bättre att hoppa över EBL:n och gå direkt på batteriet och låta regulatorn sköta jobbet? Är tacksam för alla råd och ideér.

Mr Dethleffs
 
F

F.d. 24323

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

:spinny:
Gôtt att det inte alltid är jag! Tar dock emot mer tips och råd med öppen famn. Ju mer jag läser och söker, ju osäkrare verkar jag bli. Naps har en fin 30A som jag kunde tänka mig, men jag vet inte
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Mer än 15A? Vet ej; säger som Rolls Royce: min solpanel ger tillräckligt!
Under sommarhalvåret behöver vi aldrig bekymra oss över strömåtgången i bilen. Solpanel är super!

Jappe
 
F

fjärrkontroll

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Robban. Jag har precis köpt en solcell på 85+85 watt med regulator. Priset inkl frakt = 210+210+55+26=491 euro hemkört till dörren. Priset per cell=210 euro+regulator 55 euro + frakt o embalage 26 euro. Dom har även andra celler o regulatorer ex 180w cell =420 euro. Om du är intresserad gå in på preVent GmbH.
Rolf
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.073
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Rolf.

Jag citerar mig själv i inlägg 5 i denna tråd:

CITAT>>>>>
Hej Robbanlj.

Göran på 24volt.eu är en hyvens kille, tyvärr har han inte ännu tagit in MPPT regulatorer. MPPT är helt klart överlägsen som regulator.
Du kan även söka på CIS-solcells teknik... Den tekniken är inte lika känslig för löv, smuts, skymning.

Mycket av den utveckling som pågått de senaste 10-åren är nu på väg ut på marknaden.
= Vi kommer att se bortåt en 40% kostnads minskning på solcellsteknik. :):):)

Lycka till med investeringen!:yes:
Mvh. Magnus
SLUT Citat<<<<<

Rolf, det är trevligt att se en utveckling åt rätt håll för oss konsumenter!
Hoppas att din installation blir kanon och att du likt mig blir riktigt nöjd med solcellerna!

Vänligen, Magnus

Hej Robban. Jag har precis köpt en solcell på 85+85 watt med regulator. Priset inkl frakt = 210+210+55+26=491 euro hemkört till dörren. Priset per cell=210 euro+regulator 55 euro + frakt o embalage 26 euro. Dom har även andra celler o regulatorer ex 180w cell =420 euro. Om du är intresserad gå in på preVent GmbH.
Rolf
 
F

fjärrkontroll

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Har precis fått hem 2 st 85 w med regulator från tyskland. priset = 2x 210 euro (solcellerna) + 55 euro (regulatorn) + 26 euro för frakt o embalage = 491 euro levererat till dörren. Dom har även bla annat en cell på 180 w, men den är ca 2 m lång o frakten betydligt dyrare. Kolla på "preVent GmbH"
Rolf
 
F

F.d. 55347

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Har följt denna tråd och ser att kunnandet och erfarenheten är fantastisk. Har själv en HB med en 10 år gammal solpanel och regulator Solsam 5.0X Panelen är av storleken 50x70cm och har 9x4 celler eller vad de kallas. Vet dock inte vilken effekt den har. Gissar på ca 55 w. Har ej heller något märke eller fabrikat eller instruktionsbok. Har nu funderingar på att utöka kapaciteten till ca 150w men vet ej om jag skall expandera eller köpa helt ny panel/regulator? Vid sidan av den gamla finns plats för en panel 70x110. Har f ö ett Gelbatteri (~250ah). Vad rekommenderar ni att göra? Är ganska sparsam på el men har både TV o PC.
Hälsningar Harry
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.711
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Ett alternativ är att du skaffar ytterligare en solpanel på 12volt (utgår från att den du har är 12v). Seriekoppla dessa och anslut till en ny regulator som klarar 24v in och 12v till batteriet. Det ska vara en s.k. MPPT-regulator, som du säkert läst om här i tråden.
Den nya solpanelen ska vara så stor som du fyskiskt kan montera på taket.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej haRcaj
För att öka din förvirring så rekkomenderar jag dig att köpa en ny solcell och koppla den parallelt med den gamla. Köp också en MPPT regulator som klarar summa strömmen av båda solcellerna. Om du ine vill koppla ihop dom direkt, vilket fungerar utmärkt, så kan du skaffa en regulator med dubbla ingångar. På en sån använder du en ingång för den gamla och den andra ingången till den nya solcellern.

Att du inte skall koppa dom i serie motiverar jag med att du får mycket sämre effekt ur dom. Det är den solcell som ger minst ström som bestämmr den total strömmen. Är tex din gamla solcell dålig så hjälper det inte att den nya kan ge mer ström.
Skuggas en solcell om än bara lite så sjunker strömmen drastiskt från båda och du får ingen laddning. Hade dom varit parallellkopplade så hade du fått ström ur solcell nr 2 om bara nr 1 var skuggad.
 
F

F.d. 55347

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

HqHusbil tack för svaret! Hur kan jag konstatera att den gamla solcellen (10år) är dålig? Regulatorn lyser grön när solen skiner! En säljare vågar jag inte lita på helt! Det låter som parallellkoppling eller en helt ny anläggning skulle vara att föredra.
Harry
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Enkleste kontroll av om et panel fungerer er å måle spenningen ut fra panelet.
Hvis du gjør dette før du installerer noe nytt så kan du måle på inngangen til dagens regulator. Ved solskinn så skal spenningen ligge et sted mellom 14 og 20 volt (svært ofte var det 18 V som maks på eldre paneler).

Geometrien på ditt gamle panel ser ut til å være et ca. 50W panel med maks spenning 18V. Forslaget om en moderne regulator med 2 innganger og ett nytt panel er en god start - de gode gamle regulatorene klarer ikke å suge maks effekt ut av panelet. Regner med at slik annlegget ditt er i dag vil en strøm-måling gi en ladestrøm på opp til 3 A og ikke de nesten 5 A som panelet i teori skulle kunne yte.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

HqHusbil tack för svaret! Hur kan jag konstatera att den gamla solcellen (10år) är dålig? Regulatorn lyser grön när solen skiner! En säljare vågar jag inte lita på helt! Det låter som parallellkoppling eller en helt ny anläggning skulle vara att föredra.
Harry
Ja enklast är att göra som Harry säger.
Alternativet är ju att mäta strömmen som kommer från solcellen.
Min uppfattning är att dom solceller jag har haft aldrig har levererat i närheten av den effekt som anges som teoretiskt max. Det är väldigt mycket som styr hur mycket ström som du får ut.
- Vilken regulator man har. MPPT är det bästa just nu.
- Årstiden, var solen står på himlen.
- Om cellen skuggas av moln eller andra föremål.
- Batterierna, hur fulla dom är och vilken förmåga dom har att tillgodogöra sig laddning.
Så bara genom att mäta ström eller spänning så är det svårt att bedöma hur "bra" solcellen är.

Jag skulle göra så här: Köp en ny solcell och en ny regulator. Koppla sen in regulator och en Ampere mätare i serie mellan den och batteriet. Koppla sen växelvis in den gamla och den nya solcellen och kontrollera laddströmmen. Du får då en uppfattning om hur bra din gamla solcell är jämfört med din nya. Har dom samma storlek och ger samma ström så är dom likvärdiga. Är dom olika stora får man räkna lite för strömmen är ju i princip proportionell mot ytan.
Summan av det hela är väl att du får ut mer ström än innan så det hela bör ju bli bättre än tidigare.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.711
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

hqhusbil: Var får du det ifrån att det är sämsta cellen som avgör effekten vid seriekoppling? Jämför med solkraftverk, där man seriekopplar ett större antal paneler, eller 240v till hus.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

hqhusbil: Var får du det ifrån att det är sämsta cellen som avgör effekten vid seriekoppling? Jämför med solkraftverk, där man seriekopplar ett större antal paneler, eller 240v till hus.

I fallet med solkraftverk så är väl cellerna identiska och tänkta att ge samma ström.

Jo jag ser det så här. Laddströmmen är proprtionell mot solinstrålningen. Ger den ena solcellen 6 A och den andra bara 3 A vid max så får man bara ut 3 A om dom är seriekopplade. Det skulle ge 3Ax 24V=72W. Parallellkopplar jag dom så får jag 9A men bara 12V. Det ger 9Ax12V=108W. Tänker jag fel? Är det så att spänningen stiger om strömmen begränsas och att MPPT regulatorn kan tillgodogöra sig dettta?
Köper man en regulator med dubbla ingångar så behöver man ju inte bekymra sig när cellerna har olika kapacitet.

Du sa att solcellen du har är 10 år gammal. Soceller brukar ju ha 20 års effektgaranti så jag tror inte man ska anta att den är kass innan man har provat och jämfört med en ny
 
Toppen