• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Flera har tidigare beskrivit knaster och tjut i högtalarna, efter montering av MPPT regulator från IVT.

Nu har jag varit på min första tur till Skog utanför Falun med husbilen och gått på 3 dagars konsert med P-Floyd och jag kan konstatera att det tjuter rejält i högtalarna efter monteringen av regulatorn.

Är det någon som fått någon respons från Conrad på problemet? Själv har jag inte precis översköljts med svar från Conrad...

Mvh
Rolle
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.874
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tråkigt att det blir så för er, jag har kopplat kablarna på vår befintliga batteriladdare och har ingen störning alls. Idag hade vi laddning på 14amp.
Lycka till.:rolleyes:
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej
Angående radiostörningar på IVT regulatorn från Conrad

Ja jag har fått meddelade att de håller på och jobbar med det
De har det inte lätt att få bort det säger de

Så jag ska få vidare meddelande

MVH
Göran
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Bäst att ligga på hos Conrad, med fler mail, för att visa man menar allvar.

Undrar vad det kan bero på att vissa får problem, medan andra klarar sig???

Mvh
Rolle
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Ja det är nog på alla . men om du titta på mitt tidigare inlägg med sprctrum bilderna.
så kan man se att på starka stationer fungera det.
Svaga stationer se man ligger i störningsbruset, så där är ingen vidare mottagning

Hade det varit på enstaka regulatorer, så hade conrad (IVT) bytt ut de som stör
IVT har fått mina bilder om störningen och har tydligen konstaterat samma.'
Så de arbetar med problemet.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Har nu varit ute några dar, och radion verkar lite mer "skrapig" än tidigare. Har bara kört runt i sydsverige och lyssnat på P1, P3 & P4. Inga jätteproblem men mer skrap märks.

Vi väntar med spänning på feedback från dina kontakter med Conrads.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Här har mest pratats om skrap och tjut från radion, men jag har även tjut när jag spelar CD skivor... Är det månne samma problem, eller ett annat?

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej

Har kopplat till min orginal säkringdosa där jag har en direktplus och inte till batteriet och har inga störningar alls.
Antagligen lika som Lasse, har för övrigt bly batterier ca 200 amp
mvh Mats
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hmmmm, på vad sätt skulle det vara bättre att ansluta stereon till säkringsdosan, jämfört med (bil)batteriet?

Jag vill ju ha stereon kopplad till bodelsbatteriet, som ju får laddning från solcellen.

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

hej

Jag har solcellen ansluten till min dosa inte stereron
I mitt fall så laddar min regulator bilbattariet när bo är full där för finns det ingen anledning att koppla stereon till bo.
Mvh Mats
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.073
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej, Hej på Er HBK'are.

Nu har vi härjat på Öland några dagar, vädret har en "hel" del ytterligare att önska..
Vi har heller inga problem med störningar i radion när det laddar fullt, hos oss då ca. 10Ah. (165W/24V)

Däremot har jag nog haft en övertro på solpanelens kapacitet...
Vid mulet väder som de senaste dagarna, laddar det mellan 2-4Ah mitt på dagen. Märker nu att detta inte riktigt räcker till för årets" förbrukning. ;)
Laptopen inkl. inverter är på dygnets vakna timmar... Bilstereo/Tv/Boxer har nyttjats flitigt, betydligt flitigare än förra året...

Summa sumarum... Köp inte en panel med för liten effekt, köp hellre med marginal. Med dåligt väder i flera dagar, hade en större effekt vart önskvärt.
Nu får surfandet och helikopter simulatorn på datorn avslutas för dagen, i väntan på Mer SOL! :twitcy:
Det skall enl. prognosen bli strålande blå himmel i morgon, då skall bli spännande att se hur mycket "kräm" vi får laddat tillbaks i vår 220Ah batteri bank.
Är nu nere i 12,2v, kan tro att vi gör åt med ytterligare 25-30Ah tills i morgon.

Tjohopp från ett blåsigt och mulet Borgholm.
Magnus & Mia
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.073
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej V-backen.
Vindarnas Ö kan jag allt hålla med om!!! ;) Solen har det vart sisådär med...

Den där vindsnurrar verkar riktigt smurt, två dygn med blåst som här, hade givit bortåt 50Ah extra tillskott. :)

Blir till att filura på en sådan mojäng... Älskar ju teknik... Hehehe, Mia bara skakar på huvudet...

Här finns en länk till senaste Rutland 504 utgåvan.

Ha det gott & God Golf på dig!
Mvh. Magnus
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Vår panel (175W 24V) klarar att försörja datorn än så länge - har den på hela dagarna. Fast vi har haft sol i stort sett hela tiden - vi är i Blekinge.
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.711
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Vi har kört varje dag ett par veckor, så batterierna laddas från två håll och är mest fulladdat. Har nog därför inte haft problem med störningar (men jag har önskemål om en bättre radio ändå). Håller med om att man inte ska tro att 200w solcell är det samma som 200w till batteriet. Kanske 50% verkningsgrad är rimligt.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.430
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Nja, jag är skeptisk! :cool:
Meningen med segling är att nyttja vinden för att driva fram skeppet. Alltså är det bra med vindkraft, då!
Det behövs faktiskt ganska mycket vind för att framställa elektrisk energi lika effektivt som med solkraft. AWIMEX International AB - Ledaren i strmfrsrjning
Självklart vill jag ha mycket vind när jag seglar och då kan det väl vara bra även med vindkraft (om man tål oljudet!), på båten ja!
Men med husbilen tänker då i alla fall inte jag söka upp vinden, jag söker upp solen och då är det väl bättre med solkraft, eller . . . . . . . . . ?
Just nu har jag ingen större lust att räkna på vad vindkraften kostar per kWh jämfört med solenergi men jag har en känsla av att solenergin, till våra behov, är billigare (och blir sannolikt ännu billigare i framtiden) än vindkraft. Dessutom, och inte helt oviktigt i sammanhanget, för vindkraftverket mera oväsen ju mer det blåser emedan solpanelen blir tystare ju mer sol det lyser på den :) (om man bortser från lite störningar i radion någon gång, ha:D)
Nej, saken är klar, jag har plats för ännu en solpanel på husbilstaket. Men min andra (bättre) halva skakar också på huvudet! Det blir nog en bakmaskin innan dess!:rolleyes:
Nästa vecka bär det iväg till Friesland, Holland och Zeeland, vi räknar med sol och ingen vind.:cool:
Julian
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Stollen,
Blev väl inte som du tårögd över resultatet av installationsarbetet och laddningen. Tror nog man får se förväntningarna lite mer realistiskt.
Har nog samma erfarenhet av min solpanel som Esbjörn.
Tror dock att med samma utnyttjande av 12 V som tidigare dvs med visst omdöme, så håller panelen batteriet - obs har bare ett - i laddat skick utan annan hjälp.
Husbilens ordrinarie panel visar alltid fulladdat.
Det är väl det som är syftet och inte hur många V och A som avläses på displayen???
Skall bli kul att se hur det fungerar på sydligare breddgrader.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.073
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej, hej, igen. Hehehehe...
Äsch... Jag Fick bara ett infall av "rackarstyg"... :twitcy:
Inte blir det något vin(d)ande här inte!
Panelen räcker gott till, men man skall bara inte tro att den är outtömlig.

Med några dagars mulet väder så får vi allt hushålla med energin, men som idag, strålande sol sedan 6-snåret i morse, laddar det så fint så!

Började smyga igång med något Ah runt 6, vid halv 8 dryga 4Ah, vid 9-snåret ca 7Ah. När det laddar som bäst är det strax över 10Ah/h.

Det "skall" bli sol hela dagen här på Borgholm, vi får förmodligen laddat mellan 50-70Ah fram tills i kväll. Så elverket får allt stå och samla damm... ;)

Hehehe, de är gött att se att ni är igång... :D:D:D;) Solpaneler är helt enkelt super bra! Men köp inte för smått. :rolleyes:

Tjohoooo på Er alla från ett Stormigt men Soligt Öland!
Mvh. M&M :music-icon:
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Har nu varit ute några dar, och radion verkar lite mer "skrapig" än tidigare. Har bara kört runt i sydsverige och lyssnat på P1, P3 & P4. Inga jätteproblem men mer skrap märks.

Vi väntar med spänning på feedback från dina kontakter med Conrads.


Hej detta fick jag från IVT . för en veckar sedan
Om ni undra vem Mr Hagelund är, så är det tekniska suporten på Conrad



Hello Mr. Hegelund, Hello Mr. Schander,

We still working on it. The engineer says it is possible to solve the problem, but
he still need some time.

Regards
Hubert Kick



Hej Mr Hegelund, Hello Mr Schander,

Vi arbetar fortfarande på det. Ingenjören säger att det är möjligt att lösa problemet, men
han fortfarande behöver lite tid.

Hälsningar
Hubert Kick
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Vi fick mail från supporten, där dom erbjöd sig att återköpa regulatorn, alt. att vänta och se om någon lösning presenteras. Vi väntar och ser.
En god vän som är elektronikingenjör föreslog att sätta ett skärmnät (blynät) runt regulatorn och sätta ett filter (spole) på strömkabeln till radion. Kanske kan va nåt?
 
Toppen