Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Om du har lithiumbatterier med inbyggd värme skall du inte använda tempsensor om du har Votronic. Vet inte hur det är med andra fabrikat.Det är en teknisk detalj som jag gärna vill ha vet inte hur det är på Victrons regulatorer. På Mastervolts SCM25 MPPT. Där finns det en temp ingång. Vet hur viktigt det är med tempsensor behov på enklare blåsyra. På litiumen batterier är det väl ett mer eller mindre ett måste?
Göran i Björnarbo
Det är en teknisk detalj som jag gärna vill ha vet inte hur det är på Victrons regulatorer. På Mastervolts SCM25 MPPT. Där finns det en temp ingång. Vet hur viktigt det är med tempsensor behov på enklare blåsyra. På litiumen batterier är det väl ett mer eller mindre ett måste?
Göran i Björnarbo
Den sista raden stämmer inte. Även till Lithiumbatterier utan inbyggd värme kan/skall tempgivare användas.För att kunna ladda ett bly-batteri till 100% så bör det vara +25 grader i batteriet
Ett bly-batteri som är 0-gradigt behöver upp till 15,5V för att laddas fullt, där kommer temp.sensor som monteras på batteriet in och korrigerar laddspänningen till rådande temp på batteriet.
Battery Education
Detta har inget med Lithiumbatterier att göra, där regleras laddningen av ett bms som styr all laddning/urladdning.
Fast inte från en mppt-regulator som justerar laddspänningen till ett blybatteri, för att få fulladdat vid låg temp. samt undvika kokning vid hög temp.Den sista raden stämmer inte. Även till Lithiumbatterier utan inbyggd värme kan/skall tempgivare användas.
Från början var det nog bara en lite mer städad samling för hopkopplingar, säkringar och kanske något mer. Men nuförtiden har de (tyvärr) blivit datoriserade...En detalj till, båt folk förstår inte behovet av en EBL. I många trådar jag läst verkar det som att det är inkopplingen till EBL som ställer till bekymmer vi solcells montering eller byte till litiumbatterier, på båtar finns det ingen EBL.
Förstår men kan inte svara på nån vecka, vinterförvaring fortfarande.
Mitt halvbra minne säjer ca 2 amp från 100w panel (ska bli 200w som vårprojekt).
Alltså kanske 15 Ah en hel dag med mulet väder. Ska kolla bättre när bilen är ute.
Strålande, Tack Rulleriet! Där syns det ju klart att trots mulet/regnigt väder och en liten solpanel på lite drygt 100 watt, så genereras det iaf strax över en 1A strömming till batteriet!Tog lite tid, men kom nu ihåg löftet att kontrollera laddning från solcellerna vid mulet väder. Exempel från verkligheten idag, ganska mulet och sent på em.
En normal regnig svensk sommardag kan vara såhär ungefär. /GB
Bild 1
Batteri 13,39 och solcell 14,24
- Normalt 220V laddning hemma, ganska laddat batteri. Nu tillfälligt för testet enbart solcellsladdning
- Moonray regulator, min tidigare Victron hade i ett sånt fall slutat ladda, vilket störde mej och därför bytte jag regulator. /GB
Bild 2
Laddar 1,13A från 105W Sunbeam Nordic, som ska dubblas nu under våren.
Har en solcell med 36 celler på taket. Har provat med två olika nya MPPT regulatorer. Vi mätning på de två fria kablarna från panelen avläses på en multimeter ca20 V. Helt ok, men ansluter jag till regulator så blir inkommande spänning under 10v!!!!.Båda regulatorerna visar ungefär detsamma orimligt låga värden.
Anslutning är gjord i rätt ordning med först till batteriet o sedan till panelen.
Batterispänning är 12,8v.
Varför blir det ingen laddning med rätt spänning?
Ja hade ringt Markus på Energilandet Micke bra o prata meHar en panel med nominellt volt 24 V och 345 W tror att max spänning kan hamna på 42 volt.
Vilka regulatorer har ni goda erfarenheter av?
Göran i Björnarbo