• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsregulatorer vilken ska jag köpa?

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Har en panel med nominellt volt 24 V och 345 W tror att max spänning kan hamna på 42 volt.
Vilka regulatorer har ni goda erfarenheter av?
Göran i Björnarbo
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
AES anslutningen verkar kräva att det finns en sådan anslutning på kylskåpet någon sådan finns inte.
Underhålls laddning av start batteri ser jag inte som något måste, har inget som drar ur det.
Göran i Björnarbo
Nyare gasol/230V/12V-kylskåp har den anslutningen fast den kan nog kallas "S+" snarare än AES.

MVH
Hasn
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du får betala ca 1000kr mer för en Mastervolt jämfört med Victron Voitronic, det är det inte värt anser jag, du får en bra laddare för 1200-1400kr.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
649
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Ja så är det säkert, siffror är ju bara siffror till man ser vad det betyder i verkligheten, men i mina öron så låter det iaf som att det är skillnad som kommer att märkas, men ja det där har ju Rulleriet mer erfarenhet av, så vi får väl höra vad han eller någon annan med erfarenhet av Sunbeam regulatorn har att säga.

Gjorde lite tester innan bytet och konstaterade att Moonray laddar både tidigare och senare på dagen än Victron.
Stor skillnad för mej en mulen dag när solcellen ger 16-17V, Victron laddade då ingenting, Moonray laddar en sån dag.
Mina flexpaneler ger max 19V, troligen vid ekvatorn ca klockan 12, så det blir känsligare än om man har 24V panel.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Tanke vurpan jag gjorde var att jag inte tänkte på att 24volts panel då tål regulatorn dubbla effekten. Jag trodde att jag var tvungen att gå upp i storlek på Victron regulatorn.
Sunbeams Moonray verkar intresant, har inte hört eller sett om den tidigare.
Hur mycket effekt en panel kan ge max är intresant. Men det som är intresant är vad har jag under dåliga ljus förhållande.
Göran i Björnarbo
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Intressant problem. Verkar dock konstigt om t.ex. en Victron inte skulle ladda alls på en mulen dag. Borde vara ett stort och välkänt problem i så fall.
Hittade denna exempelgraf som visar att spänningen håller sig relativt konstant oavsett solmängd på en panel och att det är strömmen som varierar. När spänningen sjunker till dom nivåerna så regulatorn slår ifrån finns det nog inte mycket ström att hämta ändå ur panelen.
Kanske problemet du har är en kombination av panel med extremt låg utspänning och riktigt mulet väder ? Finns väl inte så mycket solenergi att få ut då ändå ur din panel men då är ju å andra sidan varje gnutta viktig.

Visa bilaga 207268
Jag har Victron och har inga problem med laddning inte heller mulna dagar,har aldrig varit ute för att den inte laddar i dagsljus, även om det inte är mycket en mörk dag,sommartid börjar laddning strax innan 0600.
Mina solpaneler har en tomgångspänning på nästan 22V vilket dom flest paneler har,vid belastning sjunker det sedan till ca 18V volt.
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Många regulatorer för solpaneler ställer in sig automatiskt för 12 eller 24 volt. Det är därför man skall koppla in batterierna före man kopplar in panelerna till regulatorn

Kommer från båtvärlden och hade också, och har delvis fortfarande, en undran om varför EBL existerar som begrepp. Den orsak jag har hittat är att biltillverkarna, i viss mening, köper hela elsystemet som ett paket från en underleverantör. De köper ett "paket" med allt som har med el att göra och deras eget arbete inskränker sig till att följa underleverantörens instruktioner och ansluta rätt sladd till rätt kontakt.

MVH
Hans
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Fördelen med Votronic är att den har AES anslutning så man kan köra kylen på solpanelerna när batterierna är fulladdade. Det finns även uttag för underhållsladdning av bilbatteriet.
Dessutom har den inställning för Lithiumbatterier, vilket kan va bra för ev framtida batteribyte.

Hur det är med Victron vet jag inte.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag valde själv mellan dessa två nyligen och för mig blev det Victron.
Victron är grymt stora och har massor med riktigt genomtänkta produkter för bil och båtel. Blåtand och möjligheten att se värden och enkelt ställa in laddningen exakt som man vill ha den från padda/mobil är kanon.
Votronics fördel tyckte jag var var möjlig underhållsladdning av startbatteriet men det är inte lika viktigt för mig så då blev valet ganska enkelt.

Vill man en fastskruvad display att titta på så har både Votronic och Victron sådana för rimliga pengar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag valde själv mellan dessa två nyligen och för mig blev det Victron.
Victron är grymt stora och har massor med riktigt genomtänkta produkter för bil och båtel. Blåtand och möjligheten att se värden och enkelt ställa in laddningen exakt som man vill ha den från padda/mobil är kanon.
Votronics fördel tyckte jag var var möjlig underhållsladdning av startbatteriet men det är inte lika viktigt för mig så då blev valet ganska enkelt.

Vill man en fastskruvad display att titta på så har både Votronic och Victron sådana för rimliga pengar.

Instämmer helt!

Ctek's övervakning och app är riktigt simpel, samt klarar inte bank över 200Ah, det tillbehöret har jag förpassat till lådan med dyra prylar som inte kommer till användning, men för dyra att åka i soptunnan.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Appar är nog bra. men inte riktigt min stil. GPS är också användbart men pappers kartor är roligare, allra roligast är att åka utan karta. Spännande att se var man hamnar . Man tittar på solen och kör åt det hållet som verkar bra.
Ibland känns det som att det måste bli så avancerat.
Varför har jag alltid start ström på min Volvo Amazon?
Skötseln av batteriet inskränker sig till ladda det en gång på vårkanten och kolla vatten nivån. Sen går det en sommar till.
Göran i Björnarbo
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Låter som att priset kan få vara med och avgöra om du inte skall använda alla fancy funktioner som ofta finns.

Epever Tracer har jag haft några stycken av och dom är grymt prisvärda. Dom hanterar även Lithiumbatterier om du vill byta till det längre fram.
Här är en som gör jobbet till ett bra pris:
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Fördelen med Votronic är att den har AES anslutning så man kan köra kylen på solpanelerna när batterierna är fulladdade. Det finns även uttag för underhållsladdning av bilbatteriet.
Dessutom har den inställning för Lithiumbatterier, vilket kan va bra för ev framtida batteribyte.

Hur det är med Victron vet jag inte.
AES anslutningen verkar kräva att det finns en sådan anslutning på kylskåpet någon sådan finns inte.
Underhålls laddning av start batteri ser jag inte som något måste, har inget som drar ur det.
Göran i Björnarbo
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag tror alla dom märken och modeller som kommit fram hittills fixar jobbet precis lika bra och kan inte bli fel. Speciellt som du inte verkar vara ute efter några mer funktioner än att bara få laddning på bodelsbatteriet.
 
Toppen