Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Har också förstått att det vid den lägre spänningen ändå inte generar någon ampere att tala om!? Men Rulleriet kan du se hur många ampere med Moonray regualtorn som puttas in i dit batteri vid spänningen som ligger under dom 5 volten som Victron enheten behöver, och vid skymning eller molnigt? Hoppas att du förstod vad jag menar
Ok, tack för det! och det låter ju bra med ytterligare 15Ah under en molnig dag! Har precis som du en liten panel på 100w, så varenda ah kommer att göra skillnad!Förstår men kan inte svara på nån vecka, vinterförvaring fortfarande.
Mitt halvbra minne säjer ca 2 amp från 100w panel (ska bli 200w som vårprojekt).
Alltså kanske 15 Ah en hel dag med mulet väder. Ska kolla bättre när bilen är ute.
Men när batteriet ska användas är det ju inmatade Ah x batterispänning som är effekten (eller energi, petnoga). Att laddningen sker med högre spänning innebär bara <100% verkningsgradDet intressanta för oss är hur mycket effekt vi får in i batteribanken, alltså Wh.
A blir lite missvisande, speciellt när vi har varierande spänning.
Att ha en bra shunt med tillförlitlig mätning ger bra fakta, Victron's smartshunt verkar ge väldigt bra info. med historik i appen.
Finns inga solcellspaneler som anges i A bara WMen när batteriet ska användas är det ju inmatade Ah x batterispänning som är effekten (eller energi, petnoga). Att laddningen sker med högre spänning innebär bara <100% verkningsgrad
Och W = V x A, på panelsidan, ja. Efter regulatorn har man ju ofta info om momentan strömstyrka, och den är intressant. Denna ström x tiden den flyter är ju de Ah som samlas i batteriet.Finns inga solcellspaneler som anges i A bara W
Tänker ett varv till.Mastervolt Solar SCM-25 - SEASEA
Mastervolt Solar SCM 25 - En solpanelregulator från Mastervolt med kapacitet på 25A.www.seasea.seVictron Energy MPPT 75|15 MPPT-Laderegler 75/15 SmartSolar : Amazon.se: Industriella verktyg & produkter
Victron Energy MPPT 75|15 MPPT-Laderegler 75/15 SmartSolar : Amazon.se: Industriella verktyg & produkterwww.amazon.se
Tänker ett varv till.
Systemspänningen är det den spänning som man har i fordonet ? I mitt fall 12V. Då är det för klent med 220W.
I sånt fall behöver jag en större och dyrare Victron laddare. Vilken och till vilket pris vet jag inte.
Göran i Björnarbo
Skall man ha den bästa utbytet med solpanelen då gäller det att ha ett parabolfäste som automatisk följer solen men det är svindyrt ,har för mig att det kostar ca.27000 kr.Här diskuteras det ju väldig utförligt laddning vid låg solinstrålning med avseende på regulatorn, men regulatorn kan bara hantera det som kommer från panelerna. Jag anser nog att det med avseende på det är viktigare hur de solpaneler man köper hanterar svag solinstrålning med dålig vinkel om man skall få bästa utbyte?
Går det att få fram uppgifter på det?
Göran i Björnarbo
Systemspänning är det du har från solpanelerna PV dvs 24V i ditt fall.Tänker ett varv till.
Systemspänningen är det den spänning som man har i fordonet ? I mitt fall 12V. Då är det för klent med 220W.
I sånt fall behöver jag en större och dyrare Victron laddare. Vilken och till vilket pris vet jag inte.
Göran i Björnarbo
Har du fått detta att fungera (köra kylen via regulatorn när bodelbatterierna är fulladdade)?Fördelen med Votronic är att den har AES anslutning så man kan köra kylen på solpanelerna när batterierna är fulladdade. Det finns även uttag för underhållsladdning av bilbatteriet.
Dessutom har den inställning för Lithiumbatterier, vilket kan va bra för ev framtida batteribyte.
Hur det är med Victron vet jag inte.
Jag skrev om det en gång i tiden och fick det att fungera efter en del "mekande"Har du fått detta att fungera (köra kylen via regulatorn när bodelbatterierna är fulladdade)?
Jag får det inte att funka! Läste för länge sedan att någon bygel behövs men det stod inte var.
Har kopplat regulatorn till D+ på kylen (baksidan av kylskåpet), om jag minns rätt (det var 2 år sedan).
Har du något tips?
Mvh!
// Niklas
PS Ursäkta att jag ”kapar tråden”.
det går att köpa till en blåtandsdel så det går att få inställningar i mobilenFördelen med Victron är att du kan se alla värden i appen i telefonen, du kan gör ändringar på parametrar tex. litium, har haft Votronic fick aldrig AES att fungera.