• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Resan till Ljuset och Värmen

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Jag känner dig inte - men det du beskriver är nog inte snuva eller en fis på tvären - om du nu inte är pigg på läkare som du kanske inte riktigt kan kommunicera med (precis som jag inte hade kunnat) - försök själv eller få hjälp - flytta bilen till en uppställningsplats om inte du bara kan rulla bilen ut någonstans där du står och få ett "kompispris" - flyg hem - få hjälp - hämta bilen/få hjälp att hämta bilen när du kan - men sitt inte hur länge som helst och hoppas på att solen skiner i morgon.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Mycket bra observation av JanneB, du är troligen fara för både dig och andra på vägarna. Jag fick skriva på (på lasarettet) att inte köra ett fordon i 3 månader trots att jag ”kände” mig betydligt bättre (efter medicineringen) än vad du gör i dagsläget.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Startade Motorn idag för att fösöka tömma tanken den var inte helt tom efter 20min väntan det rinner långsamt och det hänger en kran typ från en dunk i plast som hänger i ett dåligt stag. Motorn gick nog inte ett helt varv innan den startade, efter någon minut kunde jag skjuta in choken. Den går fantastiskt bra, hörs bara lite tickande av ventiler känns inte viktigt att ställa dom längre.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Har varit ute i solen idag åt hamburgare vis strandpromenaden och såg stora fartyg när jag hörde vansinnes dådet 10 döda 8 mil från mitt hem. Fruktansvärt!
Problemet nu har varit lågt blodtryck varför vet jag inte men det känns direkt i huvudet. Solen skiner ett par dagar till. Jo jag är tacksam för råd men när de tenderar att bli tvingande och hotande då är jag inte med längre så fortsätt i den stilen så stänger jag ner,
Jag har haft en mor det jag behöver är ingen mor utan lite råd. Just nu tenderar det vara som en instruktionsbok, att uppsöka en verkstad så fort en lampa inte lyser.
Om och när jag kör hem avgör jag själv får jag mer påhopp stänger jag tråden direkt!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sorry att du känner så Bengt. Men det är så att du och din resa engagerar..., väldigt mycket! Många råd, tips och synpunkter har det blivit, högt och lågt. Men jag upplever inte att något varit direkt negativt mot dig, utan snarare att vi alla vill dig väl. Men det är bra att du är tydlig. Sen är du absolut lite av en tjurskalle! :) Men mig ska du i vart fall slippa. Ha en bra hemresa! :msn_heart:

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag håller med Dig och Marianne & Ranko:
Bengtic kör inte hem innan Du får kontroll av Ditt nuvarande hälsotillstånd (inklusive orsaker till svängningar i blodtryck) genom läkarbedömning och ev. justering av Dina läkemedel. Annars utsätter Du Dig (och ev. andra trafikanter) för risker. Hälsobedömning ska inte göras via HBklubben, inte heller via andra digitala former.
Här gäller fysiskt möte - Man ska besöka vårdcentral och träffa doktor och bli undersökt. Läkarbedömningar regleras med lagar i varje land i olika syften bl a för att fokusera på patientens bästa, säkerställa att man beaktar riktlinjer för utredningar och behandlingar, etc.
Klokaste inlägget hittills!

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
All vård är frivillig ( med vissa undantag enligt lag).
Bengtic klarar av att själv bedöma hur han mår och om han behöver kontakta sjukvård.
Det finns absolut inga problem med det.
Och så måste det va.

Vissa människor oroar sig för sin hälsa... och söker sig till sjukvård mycket mera än andra gör.
Vad som är rätt eller fel kan ingen säga.
Låt Bengtic gör det som känns rätt för honom.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Bengtic klarar av att själv bedöma hur han mår och om han behöver kontakta sjukvård.
Och så måste det va.

Vissa människor oroar sig för sin hälsa... och söker sig till sjukvård mycket mera än andra gör.
Visst ska man få göra det som känns rätt för en själv. Dock med det undantaget att man inte utsätter andra för fara. Utifrån Bengtics egna beskrivning av sitt mående skulle jag inte vilja möta honom på vägen. Låt gärna bli att söka läkare om du inte känner för det men kör inte vidare förrän du mår bra.

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Vännen Bengt,
du behöver inte stänga din tråd, jag slutar själv at följa den och vi önskar dig ett snabbt tillfrisknande från vad det nu är för problem du har. :msn_heart::msn_heart:

Visa bilaga 237735
Jag håller fullständigt med Er och skriver under det vad Ni har skrivit.
Jag ansluter mig till hälsningar och önskar Bengt allt det goda, inklusive hälsan.

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Och så måste det va.

Mycket rätt som Du Toyota skriver... dock, rent generellt, finns det något som jag håller inte med om. Det är "... vad som är rätt eller fel... " och sedan att göra vad som känns rätt för någon.
Detta berör så kallade mänskliga rättigheter och här skulle jag rekommendera alla intresserade i ämne (här ämne = leva liv ;=)) att läsa en en bok "Leva fritt och leva väl" av Per Bauhn. Han är verksam vid Linnéuniversitet som professor i praktisk filosofi, med särskilt fokus på moralfilosofi.
Ännu en gång understryker jag att det ovan är rent generellt tanke som jag delar med Er.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Janne, det finns flera invändningar jag skulle kunna komma med. Men jag väljer enbart en. Bengtic har ju flera gånger skrivit... ... när jag mår bra kör jag hem!
Han har INTE skrivit...jag kör hem oberoende av hur jag mår! Tvärtom, han är ju kvar just för att han tagit ansvar och bedömt att han inte är i skick att köra till Sverige.
Ps... inte nånstans i tråden står det att bengtic har haft en stroke!

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Bäste Bengt
Jag skickar mina varmaste hälsningar och önskar Dig bara trevliga upplevelser och fina dagar.
Härmed gör jag som Marianne & Ranko och slutar följa den här tråden.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Bäste Bengt
Jag önskar dig också allt det som skrivs i inlägget ovan, med en skillnad.
Jag fortsätter med stor glädje att läsa den här tråden och ställer givetvis upp o hjälper dig om det skulle behövas.
Jag är nämligen både läkare och meteorolog.... googleläkare och googlemeterolog...

Toppen