• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

S

StorDansk

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Alve, det borde försvinna, åtminstona delvis, med lacknafta, samma som tändvätska till grillen.
Dränk in en trasa i samma storlek som klistret med "skiten" klipp till en bit av en plastpåse lite större, trasan närmast plåten, plastpåsen över och tejpa runtom så det håller tätt, låt sitta till imorron.
Lycka till, billigare än en resa till Biltema!

Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hur monterar man skylten i skylthållaren? Vad är den blå plastbiten till för?

P6240163.JPG

Börjar tydligen bli lite lat. Frågar på forumet direkt. Hittade fjädrande piggar på sidorna av nedre falsen. Den blå plastbiten har en pigg som man tydligen menar skall användas för att trycka in plåtpiggarna. Så är alltså det stora tekniska problemet löst.

:)

Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

I dag är det dammsugning, maskering och torkning med klibbduk. Lackerar dörrarnas insidor i morgon. Skivor som skall täcka isoleringen är tillsågade och fastskruvade och borttagna igen. Var inne på att klä skivorna med någon vinyl och ha någon skumplast under för att ge dem lite volym. Avstår detta tillsvidare för att komma ut med bilen någon gång. Det blir för mycket småpysslande. Lackerar dem svarta så länge.

Att lackera dörrarna går fort men förarbetet, jisses. Antar att första sprutningen med grundlack visar några missar så att jag måste spackla och slipa en del igen.

S6301833.JPG S6301834.JPG

S6301835.JPG

Gnetar vidare.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Förre ägaren av huset lämnade en hel del skit kvar som han enligt reglerna borde ha fraktat bort. En bra sak lämnade han dock. En tjock rulle med plastfolie som är otroligt smidig att handskas med då man lackerar en husbil i sektioner. Har nu täckt bilens "uthus" mot färgrök ock kommer att kunna stänga dörrarna mot plasten då jag skall lacka utsidorna. Biltemas billiga silvertejp kom till användning.

Nu gör jag kväll och njuter av en virre på altanen och gläds åt räcket som jag snickrat eftersom det förra var helt ruttet. Det finns även annat än husbilar man måste roa sig med.

S6301836.JPG S6301837.JPG

Gnetar inget mer idag.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Nu är dörrarna grundade i alla fall. Det ser ju bra ut i det stora hela. Vid närmare granskning är jag inte nöjd med underarbetet. Misstänker att det kommer att synas då den blanka slutlacken sitter där. Grundlacken är ju helt matt. Grundlacken ser väldigt "stark" ut.

Jag kan ju inte bara renovera och renovera. Längtar ut nu. Italien blir det inte i år men förhoppningsvis Danmark och Tyskland.

Har tänkt mig slutlackering i morgon. Skall också måla skivorna som ligger utanpå isoleringen. Blir svart, halvblankt. Sprutar inte dessa utan rullar med den där finsturkturrullen. (Rött streck under det ordet).

S6301838.JPG S6301839.JPG

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Som jag misstänkte finns det några skönhetsfel p.g.a. missar i underarbetet. Jag har dock samma syn på husbilen som på mina medmänniskor, insidan är viktigast.

Det blev samma resultat som jag fick vid lackeringen av motorhuv och framskärmar, det krävs slipning och polering för att få fram slät glans. På 70-talet roade jag mig med att lackera grannens bilar (han köpte bara bilar i 3.000 kronors klassen). Då var det inte tal om 2-komponent och jag lyckades riktigt bra att få fin glans. En medhjälpare höll en sladdlampa i rätt läge så att jag kunde se speglingen under tiden jag sprutade. Sprutade hela tiden på gränsen till att färgen skulle rinna. Sista sprutningen med riktigt tunn färg, färgat thinner.

Försökte även nu med hjälp av flera ljuspunkter att få glans för att bespara mig polerjobbet. Det var dock tji att få färgen att flyta ut. Inte ens där jag fick rinn blev det någon glans. Hade blandningen 50% härdare och 20% thinner. Antar att felet ligger blandningen.

Så här ser det ut nu:

S6301841.JPG

:cool:

O

Osten

Guest

Hej!

Ingen proffslackare men troligtvis fel blandning. Ser ut som lite "apelsinskal". Viktigt oxå att inte få torr sprut då blir det ingen glans. Se till att sluta i ändar och lägg flera tunna lager innan du lägger det sista tjockare lagret.
Men ingen annan än du som kommer lägga märke till det:wink:

F

F.d. 14324

Guest

Kan du ha fel förtunning? det finns olika varianter, "slow" och "fast" vad jag vet och om jag förstått det rätt så använder billackerare "fast" när det är kallt och "slow" när det är varmt för att få till det bra.

Jag är inte heller någon proffslackare (långt därifrån) utan mer en glad amatör när det kommer till målning så se detta som mer som ett glatt tillrop än en bedömning från ett proffs. :D

mvh jocke

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jag har handlat både färg och förtunning tillsammans från Järbo Lack. Tror nog att det är ok men kanske jag skulle ha mer förtunning.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

P7180192.JPG

Som synes behövs inga skyddsglasögon. Fick visserligen upp glansen men är inte alls nöjd. Avslutade med 2000-papper. Borde ha haft 4000.

Har nu lärt mig att inte snåla på färg vid inställningen av sprutan och test av blandningen. Kanske måste avsluta med vattenslipning även i fortsättningen men tänker dock se till att det inte blir ett så f.b. nötande. Även om en viss glans kunde uppnås så ser man att lacken är bearbetad.

Får väl åka ner till Juan och fortsätta lackningen. Vill ha 20 +-grader.

Trevlig sommar till alla. Sola försiktigt!

Alve

F

F.d. 24414

Guest

Såpvatten, rikligt med mycket svag lösning av såpa/vatten på ytan som ska få dekalen monterad och sedan jobba ut all luft mot sidorna.

S

StorDansk

Guest

Som Bäckmark föreslår, rikligt med såpvatten, ta bort skyddspappret, ha såpan i en sprayflaska, den går då att justera dit du vill ha den, du kan ev. sätta dit tillfälligt ett par remsor masktape att justera efter, sedan pressar du dän vattnet med en mjuk gummi/siliconraka!

Enkelt när man kan, som med allt annat, har du nån skyltmakare eller dekorfirma i närheten, be att få ett par spillbitar att träna på.
Annars säger du till Alve, så kommer jag och hjälper till nån dag i veckan
Lycka till,

OBS. Ingen tvätt av bilen på nån vecka.

FinnV

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Gick bra med skyltarna. Nu letar jag efter ett överdrag till reservhjulet så är vi snart ute och gör vägarna osäkra igen. Hittade ett på "Dahlhems" men får ingen leverans förrän i november. Priserna ligger runt 150:-. Tok som köpte material och sydde ett själv förra gången.

Söker tips om var man kan köpa ett. (175/75 R 16).

P8180205.JPG

:mcride:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jag blev nog missuppfattad. Det är ett överdrag jag letar.

Hälsningar
Alve

Toppen