• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

¿Har du ingen Skrot i närheten? Kanske behöver flera delar

F

F.d. 55451

Guest

Grattis Alve, med ett personligt bra resultat vi kan lära av.
Det finns en tydlig skillnad mellan oss som anpassar efter behov och erfarenheter, eller fabrikstillverkade husbil utrustning.
Här är ett typiskt exempel.
:msn_thumbup:

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Alve, hör du apploderna som mullrar? - Alvedon!!
Snyggt jobbat.
// Göte J

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Fortsätter nu renoveringen, t.v. invändigt. Lackeringen kräver 20 graders värme som låter vänta på sig. Hela bilen skall ju lackeras bit för bit. Nos och akter är klara. Rustar bilen för användning trots att den bara delvis är lackerad.

Invändigt ja: Har nu värmesystemet i toppfunktion efter att ha renspolat det gång på gång. Som synes blev det till slut nödvändigt att investera i ny pump. Klantade mig och torrkörde den gamla som jag försökte reparera. Den nya pumpen är, som syns på bilden, monterad med pumphjulet längst ned för att minska risken för torrkörning.

P5210258.JPG

Väggskivan som vetter mot garderoben skall dit. Har belagt den med galon i.st.f. träimitationsplasten som släppt här och där. Använder kontaktlim som måste sprutas på för att det inte skall bli för tjockt. Kablarna lägger jag stammar innan montering av skivan.

P5290262.JPG

Sätter på mig vargskinnspälsen och går ut och jobbar.
:)

F

F.d. 53078

Guest

Jo Alve du har rätt 20º láter vänta pá sig . I mitten av Oktober brukar det bli svalare....:spinny:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Plockar ut stolarna ur cokpit nu och då behövs en mutterspräckare. Så här ser min ut och den är av hög kvalitet.

P5290263.JPG

Fungerar bra om muttern har två fria sidor men hur gör man då muttern är dragen mot en plåt? Jag lyckas kapa bara halva muttern. Någon som har ett tips?
:confused:

F

F.d. 55451

Guest

Hej
- bajonett såg - tiger såg ? :)

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Lika bra att berätta varför jag tar ur framstolarna.

Jo. I samband med att jag spolade rent systemet tog jag också bort värmeväxlaren eftersom den har, förmodligen, de smalaste passagerna i systemet.
Mycket riktig det forsade svart sörja ur den vid genomspolning. Efter återmontering av värmeväxlaren och genomspolning av hela systemet gång på gång och med den nya pumpen igång så var allt frid o fröjd. Hördes inte ett ljud från anläggningen. Kunde känna med fingrarna på rören att det var full rulle.

Det var bara det att det försvann vatten utan att jag kunde se någon läcka. Jag fyllde på och körde cirkulationen, det försvann vatten. Jag stängde av cirkulationen, det försvann vatten då också.

Eftersom jag inte kunde se läckan så lindade jag en remsa toapapper kring varje skarv. Då hittade jag boven.

P5210257.JPG

Vid slanganslutningen där jag nu har två slangklämmor sipprade det ut vatten helt osynligt.

Berättar senare var vattnet gömde sig. Nätet verkar lite darrigt just nu.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Originalmattan i Ivecon har ett skumgummiskikt på undersidan. Flera Fiatmodeller har säkert samma typ av matta. Vattnet läckte precis in i skumgummit och fyllde till slut hela mattan. Snacka om att mattan var tung.

P5300266.JPG

Som tur var hade jag gjort våtrumsgolv även i förardelen. Ingen fukt verkar ha tagit sig ner till plåtgolvet. Ser ut så här nu:

P5300265.JPG

Krångligt att lossa bultar som går genom golvet då man inte har någon medhjälpare. Svetstänger och olika uppfinningar krävs. Ibland är det dock helt omöjligt att få loss en mutter. Då tar man till mutterspräckaren som visar sig helt värdelös. Det gamla bågfilsbladet fick komma till heders igen. Gav också välbehövlig motion.

Har tagit bort snöskärmarna från carporten och tänkte mig vara utomhus i solen och värmen då jag grejar med golvet. Det visade si inte möjligt eftersom vi inte har två dagar i sträck utan regn. Man blir blöt på häcken vid den arbetsställningen. Blir att stanna under tak med den gamle om det skall bli något gjort.

Så här ser det alltså ut. Den nedre skärmen är återplacerad som kattstopp.

P5300264.JPG

Hade ändå tänkt byta matta. Nu blev det ju tvingande.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Så här ser mattan ut som skall på plats.

P6020267.JPG

I stället för skumgummit i den gamla mattan lägger jag en hårdare historia, typ liggunderlag. Jag har dragit fast bultarna för gott och har mutter på ovansidan. Kunde då kalla in hustrun som biträdande mekaniker. Hon fick uppdraget att sätta dit muttrarna och sedan hålla i med en ringnyckel. Chefsmekanikern låg alltså under bilen och drog åt. Hon skötte sig utmärkt.

P6020269.JPG

Vet inte hur jag skall klä in hjulhusen. Behöver inte vara samma matta. Kan inte forma den så heller. Tips emottages tacksamt.

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Hjulhusinklädnad är något som även jag gått och funderat på utan egentlig lösning. Vill helst inte ha textil utan nåt som går att torka av om man klivit in med leriga skor.
Nån som provat forma tex en plastmatta med värme?

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Tänkte avsluta monteringen av stolarna med att placera en svart plasthuv på muttrarna. Muttrarna lyser så blanka mot det svarta underredet.

Var kan man köpa sådana? Har hittat på nätet men inte på någon webbutik.

:confused:

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej Alve.

Jag tror att det finns på ett byggvaruhus i Stockholm. Ge mig dimension och antal skall jag titta, om det finns kan jag köpa och skicka till dig.

Med vänlig hälsning / Roland

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jättehyggligt!

Skall sitta på stoppmuttrar som är 16,9 mm mätt från slät till slät sida.

Antal 8 st.

Vänliga hälsningar Alve

Toppen