• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

salolsson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
17198
Medlemskap
2025
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej!

Min bil betedde sig på precis samma sätt för ett par veckor sedan. Den startade som vanligt men svarade inte på gasen efter några sekunder. Sedan sjönk varvtalet och den stannade och gick ej att starta igen.

Detta inträffade efter den varma och soliga perioden, och dieseln i tanken var från i höstas. Orsaken i mitt fall var dieselbakterier som frodats i den gamla dieseln i tanken när temperaturen steg. Tanken var också bara halvfull vilket ökar risken för dieselbakterier.

Tanken fick rengöras och filtret bytas och ett medel hälldes i tanken för att förhindra att det skulle inträffa igen. Bilen gick sedan som den skulle igen.

Min bil bygger på chassi från Renault Master 2007, men ditt problem påminner starkt om det som min bil hade.

M.v.h.
Olsson
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Igensatt bränslefilter? Med min gamla Golfdiesel fick jag stanna med jämna mellanrum för att låta dieseln komma fram till dieselpumpen. Kanske luftningsproblem i ditt fall?
Leffe
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

ta en dunk med diesel och koppla på EFTER matarpumpen och testa,bortsett med allt som kan hända med tank och ledningar så kan även en trasig matarpump släppa in luft.
Matarpumpen är för övrigt inte nödvändig.
kolla även så det kommer diesel ur returröret från pumpen när du kör med startmotorn.
Bra att veta när man rotar i pumpen är att returanslutningen har ett kalibrerat jättelitet hål för att skapa ett tryck i pumphuset som sköter tändförställningen,det blir jättefel om man sätter den på fel plats.
vissa pumpar har även en liten sil under inloppsbanjobulten.
Och på tal om banjobultar så blir det ofta stopp i dom pga skräp som fastnar och det finns även en sil i matarpumpen men ingen i tanken vilket gör att skräpet fastnar i första banjobulten eller fyller silen i matarpumpen
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej!

Min bil betedde sig på precis samma sätt för ett par veckor sedan. Den startade som vanligt men svarade inte på gasen efter några sekunder. Sedan sjönk varvtalet och den stannade och gick ej att starta igen.

Detta inträffade efter den varma och soliga perioden, och dieseln i tanken var från i höstas. Orsaken i mitt fall var dieselbakterier som frodats i den gamla dieseln i tanken när temperaturen steg. Tanken var också bara halvfull vilket ökar risken för dieselbakterier.

Tanken fick rengöras och filtret bytas och ett medel hälldes i tanken för att förhindra att det skulle inträffa igen. Bilen gick sedan som den skulle igen.

Min bil bygger på chassi från Renault Master 2007, men ditt problem påminner starkt om det som min bil hade.

M.v.h.
Olsson

Det här eländet började också för ett par veckor sedan, under den varma perioden. Diesel sedan aug i fjol och 1/4 tank. Jag lägger din erfarenhet på minnet. Tack!
:confused:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Igensatt bränslefilter? Med min gamla Golfdiesel fick jag stanna med jämna mellanrum för att låta dieseln komma fram till dieselpumpen. Kanske luftningsproblem i ditt fall?
Leffe

År 2007 vid resa till Italien började jag få tjuvstopp i en tysk stad. Den gick bara att köra på tomgångsvarv. Upptäckte att bränslefiltret var kolsvart. Tog bort det och kunde skaka ur lite elände så att jag fick upp farten lite. Köpte nytt filter i Tyskland.

Berodde kanske på min tankning i södra Sverige då jag för första gången bjöds på något miljövänligt. Några föroreningar i filtret nu kan jag inte se.

Tack!
:confused:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

ta en dunk med diesel och koppla på EFTER matarpumpen och testa,bortsett med allt som kan hända med tank och ledningar så kan även en trasig matarpump släppa in luft.
Matarpumpen är för övrigt inte nödvändig.
kolla även så det kommer diesel ur returröret från pumpen när du kör med startmotorn.
Bra att veta när man rotar i pumpen är att returanslutningen har ett kalibrerat jättelitet hål för att skapa ett tryck i pumphuset som sköter tändförställningen,det blir jättefel om man sätter den på fel plats.
vissa pumpar har även en liten sil under inloppsbanjobulten.
Och på tal om banjobultar så blir det ofta stopp i dom pga skräp som fastnar och det finns även en sil i matarpumpen men ingen i tanken vilket gör att skräpet fastnar i första banjobulten eller fyller silen i matarpumpen

Hej Mathias!

Måste reda ut lite fackuttryck. Banjobultar vet jag inte vad det är. Matarpumpen, är det den som jag kallar diselpumpen och är det den som visas på bild 1? Bild 2 är tagen från samma håll men visar också filter mm.
Var sitter "inloppsbanjobulten"?

Du skriver också att ingen pump behövs. Är det för att den kallas för "sugdiesel"?

Tack! :confused:

Bilder kommer:


P6030148.JPG P6030149.JPG
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

på din vänstra bild har du matarpumpen,under locket som hålls med en m6 sitter en sil.
Banjobultarna är dom som bränsleledningarna sitter fast med på matarpumpen
GRAPHIC0000665834.jpg
.

Sugdiesel=ingen turbo på den
Denna typ av insprutningspump(insprutningspump=den som matar spridarna i toppen) är faktiskt självsugande och har oftast ingen matarpump
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

"Om det är något jag inte kan så beror det på att jag inte har lärt mig det ännu."

Jag byter kamrem, vattenpump etc. själv och har lärt mig en del om motorn i dessa avdelningar. Bränslesystemet däremot har tydligen varit lite hemligt för mig. Tack vare vårt förnämliga forum och hjälpsamma medlemmar börjar dimmorna skingras lite. Kompletterar med att söka på nätet. Just nu är det matarpumpen som är intressant och jag kommer att öppna den för att kolla om det har beckat igen där.

I matarpumpen skall det finnas en sil och tydligen också något finfilter. Det som förvånar mig är att jag kunde få bränslefiltret igensatt för några år sedan utan att det stoppade i matarpumpen. Bränslefiltret sitter ju efter pumpen.

Har lite annat att pyssla med några timmar men sedan ger jag mig på det.
Blir senare i eftermiddag så det finns tid för ytterligare goda råd på vägen vilket jag tacksamt tar emot.

:confused:
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

År 2007 vid resa till Italien började jag få tjuvstopp i en tysk stad. Den gick bara att köra på tomgångsvarv. Upptäckte att bränslefiltret var kolsvart. Tog bort det och kunde skaka ur lite elände så att jag fick upp farten lite. Köpte nytt filter i Tyskland.

Berodde kanske på min tankning i södra Sverige då jag för första gången bjöds på något miljövänligt. Några föroreningar i filtret nu kan jag inte se.

Tack!
:confused:
Blev starkt varnad att tanka miljödisel på semestern, eftersom den torkar ut maskindelarna mer samt kan lossa skräp i tank och ledningar.
Detta från en lastbilschaffis. En annan tyckte dock att man kunde tanka nästan vad som helst i en diesel.
Bägge var dock överens om att man häller i lite tvåtaktsolja i tanken nu och då vid tankning... Även vid vanlig diesel, i alla fall här uppe i norrland.

Modigt att göra motorfelsök själv! För egen del kollar jag haynes boken eller kontaktar någon mekanikerinriktad kompis. Har inte rört dieselmotorer tidigare, och dom verkar klurigare än bensinare. I alla fall min turbodiesel.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Har nu öppnat pumpen och konstaterade att bränslemängden sjönk till uner "slangnivån" då jag skruvad ur den lilla bulten. Hittade, som väntat, en sil som inte på långa vägar var igensatt. En liten missfärgning på slangnivån som syns på bilden. Tänker jag blåsa bort. Nästa bild rakt ner i pumpen. Allt verkar rent och fint.

Vad göra nu? Som kirurgen ibland, bara att sy ihop?

:confused:

P6040150.JPG P6040151.JPG
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.570
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Är inne och läser om dina vedermödor varje dag. Hoppas varje gång att nu har den nog startat. Men trägen vinner.
Lycka till
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

När vi, för "några år sedan, kom in till Sverige, med "störningar i bränsletillförseln", så tankade jag full diesel i Malmö.
Till min hustrus förskräckelse toppade jag med 1L. "förgasaralkohol"
i tanken.
"OCH se", på vår väg upp till Nyköping, och nästa tankställe,
så minskade körproblemen. Efter Nyköpingstankningen så
gick Uggleboet "bättre och bättre".
Numera så "ställer jag av" Ugglebooet med full tank, inklusive 1L
"förgasarsprit". Ännu inga problem med "tanksvamp"!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Ta ny fräch diesel i en lten flaska eller dunk och koppla den till pumpens insugning.

Håll dieseln högt så att det blir självfall ned till insprutningspumpen.


Lossa på en av insprutningsrören för att lufta systemet.

Koppla 12v till solienoiden så att du säkert vet att den slår till med ett klick

Efter 10-20 sekunder skall den ha ny fin diesel och starta.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Räcker det med att lossa ett av rören för att lufta?

Om jag lägger på spänning så att ventilen står öppen, kan jag då lufta genom att handpumpa?

Kåpan borrtagen klart att lufta. Lättåtkomligt.
Har lite annat som måste göras, får bli en insats då och då.

P6050152.JPG
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det går framåt. Jag väljer att tolka det så eftersom den startade efter luftningen och gick i 20-30 sek. Alla cylindrar var inte med, den gick lite oroligt. Eftersom jag var ensam så tror jag inte att luftningen blev ordentligt gjord. Jag konstaterade att rören gav ifrån sig diesel men misstänker att det rinner bakåt innan jag satt tillbaka rören och dragit fast muttrarna.

Bör väl ha någon som kör startmotorn samtidigt som jag drar åt muttern.

Någon som vet vad den här burken har för uppgift? Verkar som om den ingår i bränslelinjen. Tyckte jag hörde ett bubblande från den då jag handpumpade med ett rör lossat.

Fortsätter med Confused :confused:

P6060153.JPG
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Alve, är inte det där huvudbränslefilter?
"Sista Chansen" innan bränslet når insprutningspumpen.

Du har inkommande bränsle från tank, filter och bränslepump.
Du harutgående bränsle till insprutningspump och överskots-
tbränsle tillbax till tanken.
Bör innehålla BARA bränsle.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Den verkar sitta före både pump och bränslefilter. Skruven vid pilen har en skåra i gängningen. Tyder det inte på att man skall kunna lätta på den, utan att skruva ur den helt, och släppa ut något?

Vad tror du om tekniken att lufta?

:confused:
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
622
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det ser ut som ett filter och bör sitta mellan matarpump och insprutningspump. Prova att lossa skruven lite grann (ca 1/2 varv) och handpumpa sedan tills det kommer diesel utan luft där, stäng skruven och lätta lite på ingående röret till insprutningspumpen och handpumpa sedan tills det kommer diesel utan luft där. Dra åt röret och sedan borde det gå att starta. Den går säkert orent i början men luften som ev. finns i rören till spridarna brukar försvinna när motorn gått ett tag och då ska den gå rent igen. Bubblandet tyder på att det är luft i systemet och den måste bort innan det går att starta motorn. En anledning till att det är luft i systemet kan vara att backventilen i matarpumpen inte är riktigt tät och då rinner bränslet tillbaks till tanken om bilen står stilla länge.

Lycka till / Roland
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Tusen tack Roland! Du kom med det avgörande tipset. Nu går den jämnt och fint igen som den alltid har gjort. Tack o tack o tack!

Tack alla andra som också har hjälpt till och bidragit till en lektion i dieselmotorns bränslesystem!

:mcride::D:D
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Idag vill han inte igen, den rackarn. Nu vet jag i alla fall att det handlar om luft i ledningarna. Testar att pumpa igen.
:cool:
 
Toppen