• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Renoverar äldre hembygge

Mulig du finner noe som passer i utstyrsbutikker som har fokus på 4x4 - der og på US-Van er det mye brukt. Kjenner ikke til slike butikker i ditt nærområde.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Börjar rusta och testa för att komma ut på vägarna igen. Skall börja med Isaberg och plocka lite bär o svamp, men först städa och testa.

Oredan att hugga tag i:

P8180206.JPG

Punkter att städa:
P8180207.JPGP8180208.JPG
P8180209.JPGP8180210.JPG
P8180211.JPGP8180212.JPG
P8180213.JPG

Stänger dörren till sovrum och toalett då den delen är städad:

P8180214.JPG

Så det här med att testa: Kollar att nivåvisningen på tankarna fungerar och ser snart att det inte fungerar. Måste byta några IC. Sitter i lugn och ro och glor på dioderna i förvissningen att överfyllhålet på tanken släpper ut om jag fyller för mycket. Inte förrän det började plaska om fötterna förstod jag att det inte fungerade. Vattnet steg i avloppsslangen och fyllde diskhon som skickade det vidare till spisen som skickade det vidare till golvet.

P9020245.JPG P9020246.JPG

Här har vi ett exempel på vad jag skrev i en annan tråd om klickgolv i en husbil. Fixar till en översvämning trots att jag sitter på plats och har koll på allting. Trodde jag.

Fick också klart för mig att ett överkok inte stannar på spisen om det blir mycket vätska. Det rinner ut vid brännarnas botten.

Återkommer med bilder på upplösningen.

:cool:

F

F.d. 55451

Guest

Aha :) - en riktigt inspirerande utrustnings tavla.
Et pionjär arbete ! ? !
Vridspoleinstrument och dioder.
Elektronik amatörens egen design som modelljärnväg mynster.

Vad är texten i switcharna, instrumenter och dioder :confused:

Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej!

Längst upp till höger på den separata skylten finns texten till brytarna. Längst ner sitter brytaren till pumpen. Då vi lämnar bilen bryter vi alltid strömmen till pumpen. En tryckstyrd pump ser jag som en liten bomb. Om en slang släpper så pumpar den ut c:a 130 liter i bilen om vattentanken är full.

Diodraden till vänster visar vattenmängden i färskvattentanken och har därför en röd diod längst ner. De två andra raderna avser gråvattentankar för kök resp. dusch och har alltså röd diod högst upp.

De små mätarna som kommer från skrotade luxorapparater visar laddningstillståndet i bostadsbatteriet resp. startbatteriet. De visar inga absoluta tal men ger en klar upplysning om vilket batteri som behöver laddas.

Varje diod styrs av en fuktighetsmätare för blommor. Jag har alltså byggt 12 st. Avkännarna är nedstuckna uppifrån i varje tank och får jordanslutning av vattenståndet.

Hälsningar Alve

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Då köksdelen och mätarna är i ordning tar man sparkcykeln och drar över till andra sidan, salongen. Sätter upp gardinerna.

P9080251.JPG

Och glömmer inte maskoten nalle som varit med sedan 1997.

P9080252.JPG

GPS:en är återinsatt på sin plats efter att ha tjänat i Putte (Yarisen) under vinterhalvåret.

P9080253.JPG

Kollar att TV-bordet, där man förväntar sig servering av nötter och en virre vid ev dåligt väder någon kväll, fungerar.

P9080255.JPG

TV är på plats och testad liksom antennstyrningen.

P9080256.JPG P9080257.JPG

:)

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

5-56-myten:

Då en mutter har rostat fast brukar jag dra igång gassvetsen, värma muttern och lossa den hur lätt som helst.

Det finns dock tillfällen då det är för nära till plaster, gummi och lack. Försöker då med 5-56. Enligt en gammal skröna så tränger oljan in och gör att muttern lossar lätt.

Har testat många gånger under många år. Det händer inte!!

Vi har medlemmar som är insatta i fysik och kemi. Hur är det egentligen? Är det möjligt att få en vätska, olja, att ta sig in i gängorna hos en fastrostat mutter??

Jag har varit tålmodig. Tillfört oljan gång på gång och väntat flera dygn.

Går inte!!

:confused:

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024

Har hört att förr användes Coca Cola för att lossa muttrar som rostat fast på timmersläp som flottats i havet. Då sades de att de fungerade bättre än rostlösare. Kan vara värt att testa om receptet är samma idag.
Ps. snyggt bygge.

F

F.d. 25423

Guest

Universalverktyg, när man som vi håller på med gamla fordon. :spinny:
Köpte min för 25 år sen och den har besparat mig många gråa hår. (Även om de har kommit ändå):D

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Så här ser den ut den skadade delen till vindrutetorkaren bak. Den har altså fortsatt försökt röra sig trots att torkaren frusit fast. Den gick naturligtvis sönder och den fastrostade muttern tog jag bort med mutterspräckaren.

PC170306.JPG

Det som skall monteras på sedan är alltså torkararmen som spänns fast med en fjäder.

Knallade in på reservdelsförsäljningn hos Toyotas återförsäljare Kjell Asklings i Mjölby och bad att få köpa en sån här pryl. Det gick naturligtvis bra men den måste beställas hem, tar två dagar.

Den kostar.............................630 kronor.........................

:(

heralue

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9682
Medlemskap
2024

Aceton och automatlådeolja är det som gäller !

Saxat från ett amerikanskt forum:

Machinist's Workshop MagT recently published some information on various penetrating oils that is very interesting. Some of you might appreciate this. The magazine reports they tested penetrates for break out torque on rusted nuts.
They are below, as forwarded by a professional machinist. They arranged a subjective test of all the popular penetrates with the control being the torque required to remove the nut from a "scientifically rusted" environment.

*Penetrating oils ........... Average torque load to loosen*

No Oil used ................... 516 pounds

WD-40 ..................... ... 238 pounds
PB Blaster .................... 214 pounds
Liquid Wrench ...............127 pounds
Kano Kroil .................... 106 pounds
ATF*-Acetone mix............53 pounds

*ATF=Automatic Transmission Fluid

The ATF-Acetone mix is a "home brew" mix of 50 - 50 automatic transmission fluid and acetone. Note this "home brew" released bolts better than any commercial product in this one particular test.

Note that "Liquid Wrench" is almost as good as "Kroil" for about 20% of the price.

ATF-Acetone mix is best, but you can also use ATF and lacquer thinner in a 50-50 mix.

Power-steering fluid also works about as well as trans fluid!

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Så här ser den ut den skadade delen till vindrutetorkaren bak. Den har altså fortsatt försökt röra sig trots att torkaren frusit fast. Den gick naturligtvis sönder och den fastrostade muttern tog jag bort med mutterspräckaren.

Visa bilaga 64293

Det som skall monteras på sedan är alltså torkararmen som spänns fast med en fjäder.

Knallade in på reservdelsförsäljningn hos Toyotas återförsäljare Kjell Asklings i Mjölby och bad att få köpa en sån här pryl. Det gick naturligtvis bra men den måste beställas hem, tar två dagar.

Den kostar.............................630 kronor.........................

:(

Det är klart att den här lilla prylen i plast med en bussning inte skall kosta 630:-. Då gör man ju så att man kopplar på även torkararmen och försöker sälja hela paketet. Jag vill inte ha en till torkararm. Det är inget fel på den jag har. Det enda som förenar arm och fäste är en spiralfjäder.

Man kan ju fortsätta den här förlängningen och påstå att man måste köpa även torkarmotorn. Varför inte fortsätta och koppla ihop även koffertluckan. Nästa blir ju hela bilen.

Alve

Toppen