Sv: Renoverar äldre hembygge
Garanterat tjuvluft någonstans på sugsidan!
Hade själv problem på en resa med min förra buss. Kollade filter, pump och rubbet. Det visade sig till slut att felet satt ungefär 10 meter längre bak, nämligen banjokopplingen ända bak vid ena tanken! Som en nödlösning så stripsade vi fast en 17-nyckel i ena änden av en bit trädgårdsslang och slängde ner i tanken, andra änden satte vi med slangklämma på sopparöret. Sedan gick den perfekt hem.
Det var en pytteliten läcka, men fullt tillräcklig för att den skulle bete sig märkligt. I vårt fall så orkade den ingenting när vi belastade den (i uppförsbackar t.ex.). Den gick bra så länge vi hjälpte till att pumpa för hand.
I ett annat fall (vår nuvarande buss) så bytte jag soppafilter precis innan vi skulle iväg en runda. Allt gick bra tills vi skulle starta efter att ha gjort ett tvåtimmarsstopp på vägen, då ville den inte starta. Efter handpumpning hoppade den igång hur fint som helst. Den gången hade jag inte lyckats sätta dit det ena filtret helt 100. Lossade filtret och skruvade dit det igen, sedan gick den hur fint som helst. Det som hände var att soppan rann tillbaka ner i tankarna och istället fylldes bränslesystemet med luft, och än så länge är det inte många bilar som går på okomprimerad luft...
Det krävs så otroligt liten läcka för att det ska bråka!