• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det beror pá priset en glasmästare kan göra glaset om det inte skall böjas.

Mina glas gjorde en glasmästere slipade, borrade, stämplade och härdade det gick pá 30€ styck.

Menar du att man anpassar glaset efter listerna istf tvärtom?

F

F.d. 53078

Guest

Aj förlát mig det var ju Gummilist du skulle ha inte glas.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Det finns rost på plåtkanten som gummilisten är påträdd. Om det skall kunna åtgärdas för gott måste listen bort. Det går bra tills jag kommer fram till vinkelfönstret. Kan inte lista ut hur man har satt dit fönstret. Det är på något sätt iträtt både upptill och nertill. Tänker inte bruka våld. Måste veta tågordningen.

Är det någon som känner till hur man hakar av vinkelfönstret?

De lister som inte kan bytas ut kan kanske föryngras lite. Har för mig att man pratar om såpa. Kan de va så?

:confused:

S

StorDansk

Guest

Hej Alve,
trodde nog mest att det var listerna runt dörrarna du behövde byta,
två möjliga vägar som jag se det är:

1). Skicka en bild till mannen som säljer list (Agenturaffären) och fråga!

2). Kolla via Fiat/Iveco om de finns som reservdelar, svårt eller enkelt? Det får du reda på!

Du brukar lösa det mesta, uppfräschningen har jag ingen aning om.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Listerna runt dörrarna bytte jag då jag inredde bilen på 90-talet. Även om jag får tag på originallister på något sätt så måste jag lära mig hur jag tar bort de gamla. Vinkelfönstret borde ju vara iskjutet upptill först tycker jag men det känns väldigt motigt att lossa det.

Har googlat men hittar inte lösningen.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Börjar misstänka att man har gjort ett paket av lister och vridfönster från början. Då är det möjligt att dra ut gummisargerna och sätta dit fönstret. Därefter placerar man hela paketet på plats.

Jag måste i så fall komma på hur man demonterar hela paketet på en gång. Går då inte att först lossa fönstret.

Låter det troligt?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om jeg husker rett fra min ungdom så måtte en først ut med hovedruten i døren og demontere glidelisten mellom denne og trekanten. Neste trinn - trekanten var på noen biler enkelt presset inn uten annen festing en at gummilisten i nerkant hadde en metalstav innstøpt. Andre hadde en skriuv som ble synlig når glidelisten ble fjernet.

Men det er over 40 år siden jeg holdt på med slike saker!

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Släpper problemet med gummilisterna t.v. Har lyckats lyfta upp dem en bit så att jag kunde fixa rostskadorna. Underarbetet på själva dörren pågår. Den gamla bodymassan har slipats ner och spacklingen är ingen reparation utan en utslätning. Det är det här jobbet som helt avgör slutresultatet. Det får inte finnas den minsta lilla ojämnhet då lackeringen påbörjas. Inget döljs av lacken, det snarare framhävs. Jag har tydligen gott om tid för grundarbetet. Behöver 20 plusgrader och vindstilla vid lackeringen. Det verkar dröja.

P7020298.JPG

Tänker rulla ut bilen en bit, lackera och backa in igen. Men var är värmen?
I Spanien?

:cool:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Har börjat maskera övre delen av dörren och finslipa den. Den horisontella smala ytan nedanför glasen är alltid svår att rostskydda så att det håller några år. Det ligger ofta vatten där. Är nu noggrannare än någonsin, vis av erfarenheten. Så har vi det här med kravet på underlaget. Såg då jag kikade i motljuset, efter att ha sprutat rostskydd, att slipränder syntes (1200-papper). Tog ett foto men kunde konstatera att skärpedjupet inte räckte till. Tydligt syns dock riktiga kratrar i bildens början.

Bild 2 visar att slipa-spacklajobbet skall fortsätta.

P7020299.JPG P7020300.JPG

:)

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

På Chevan, som knut säger, skall man ta bort den stora rutan först. för att göra det skall man ta loss dess u-profillisterna i dörrkarmen. Sen ta ur sidorutan. Sen när den är bort kan man ta loss hela ventilationsrutan med dess karmar m.m. som ett paket.
Om det sen är möjligt att byta gummilisterna eller om man får byta hela paketet vet jag ej.
Jag har skaffat alla lister utom just till ventilationsrutorna. Tänkte att jag kan limma igen dessa om det visslar allt för mkt om dem.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Säkert fungerar det på samma sätt i mitt fall. Jag måste dock vänta med den detaljen eftersom jag försöker hålla bilen användbar trots att jag lackar om den bit för bit. Dessutom är det inte så länge sedan jag hade dörrsidorna öppnade och klädde om insidorna. Känns jobbigt att öppna igen just nu. Får inte ta för stora bitar i taget heller för då blir bilen stående.

Det är ju sommar? och husbilsväder? nåväl jag har ju vattenburen värme!!

:mcride:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024

Du är flitig du Alve,
själv är jag i Norrbotten utan husbil och gör nästan ingenting det är ju en del av fritidsdispositionen. Nåja jag isolerar en bod så lite blir gjort trots allt.
Ha det gott
Hälsningar Bror

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej Bror!

Vilken tur att du hittade en bod att isolera. Det kanske går att sätta hjul på den också. Vecka 28 blir vi barnvakter i Älta. Tur att det hela avlöper i ett stort hus med massor att greja med. Kan ju inte bara spela spel med barnbarn en hel vecka. Får man dessutom stryk i memory av en 6-åring så kastar man sig gärna över skruvdragaren i stället. Hur man använder den minns jag i alla fall.

Trevlig sommar!!

Alve

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024

Hallå,
det skulle absolut gå att montera hjul på boden och få en ordentlig husvagn, snart helt isolerad.
Roligt att vara barnvakt och försöka sysselsätta ungarna. Brukar ofta ha den sysslan. Mycket pyssel blir det men det är bara skoj. Lite trött blir man ju också.
Skön sommar till dig också
Hälsningar Bror

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

I morgon lackerar jag. Det som kan hindra mig är kyla och eller blåsigt väder. Har förberett maskningen. Då det gäller en dörr kan man faktiskt, genom att hänga mjuk plast i dörröppningen och sedan stänga bestämt, maskera 90% i ett nafs.

P7040301.JPG P7040302.JPG

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Man måste ju inse att om det finns tre vädertyper som hindrar mig att lackera så är ju sannolikheten stor att det inte går. Blåser för hårt och regnmoln lurar.
I morgon kanske?

:cool:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Fantastiskt mer än +20, nästan vindstilla. Har grundat nu. 6 påblåsningar. Ganska nöjd. Spädde 10% mer thinner. Har två små rinn som jag slipar bort innan slutlackeringen som blir om c:a en vecka.

Hade för tjock färg vid lackeringen av stjärten. Mycket slip med vattenpapper efteråt. Inga apelsinskal denna gång.

Konstaterar att de första påblåsningarna skall vara väldigt tunna. Det är där som rinn uppstår. Därefter lackerar jag vått i vått, eller vått i segt, och risken för rinn är liten.

De två små rinnställena slipar jag bort med finpapper före slutlackeringen.

Konstaterar också att man själv måste prova sig fram till bästa blandning. Följ inte slaviskt bruksanvisningen på färgen. Kompressorns sätt att arbeta och omständigheterna i blå hallen betyder en hel del.

P7060304.JPG

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Dörren är klar nu och jag är nöjd till 95%. Det betyder alltså att jag inte alls är nöjd.

P7160337.JPG

Med den här sprutan och den högklassiga färgen kan jag inte skylla ifrån mig om det inte blir bra. Har kompressorn på högsta luftmängd och fininställer den på sprutan. Kan alltså ställa luftmängd, sprutbild och färgmängd. Tycker att jag har hittat fin sprutbild och lagom ös för att inte dimma ner grannarna.

P7160336.JPG

Blandningen har jag för grundfärgen: 3 färg 1 härdare och 1.5 thinner.
För slutfärgen: 2 färg 1 härdare 1 thinner.

Lägger på de första lagren tunt genom att föra sprutan ganska snabbt för att inte få rinn. Fortsätter lager efter lager och saktar successivt ner farten och kan konstatera att färgen flyter ihop allt eftersom. Tyvärr fegar jag ur på sista lagret och borde ha lagt på mer närmare rinnrisken.

Lackerade utomhus och hade bra ljus men för jämnt ljus. Man bör nog ha riktat ljus för att kunna se glansen ordentligt. Skall testa med pannlampa nästa gång om jag får plats på huvudet bland andningsmask etc.

Har större delen av karossen kvar och borde ha lärt mig till sista fjärdedelen.
Om någon tycker att mitt tillvägagångssätt kunde vara smartare så blir jag jätteglad för tips.

Gnetar vidare

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Hej, du skriver om luftmängd från kompressorn, men inget om trycket?

Toppen